Marketing Mix – co to jest?

Jak wspomniano powyżej, dobra strategia marketingowa pozwoli osiągnąć założone cele. Czym jest owa strategia? W skrócie można powiedzieć, że jest to zespół określonych działań i zasad postępowania, które przedsiębiorstwo musi spełnić w celu osiągnięcia zamierzonego zysku. Jest to niezbędne do efektywnego prowadzenia działalności. Marketing Mix natomiast (tzw. kompozycja marketingowa) to powiązane ze sobą elementy, które oddziałują na siebie wzajemnie tworząc wspólnie zintegrowany system oddziaływania na otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa. Mowa tutaj o wszelkich działaniach procesach, technikach, które w połączeniu przyczyniają się do rozwoju firmy. Podstawowa koncepcja, to koncepcja tzw. 4 P, którą omówimy poniżej. W zależności od potrzeb, wdrażana może być wersja rozszerzona tzw. 5 P lub 7 P. Szereg wątpliwości budzi kwestia tego, czy takie modele teoretyczne mają sens. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że stanowią one podstawę do działania oraz pozwalają na zaplanowanie i poukładanie informacji w logiczną całość.

Marketing Mix – zasada  4 P w firmie

Marketing Mix przedsiębiorstwa – jak już wspomniano, podstawową koncepcją, która oparta jest na fundamentach zmierzających do realizacji celów marketingowych, jest koncepcja 4 P. Owe fundamenty to:

  • produkt (product),
  • cena (price),
  • promocja (promotion),
  • dystrybucja (place).

Omówmy po krotce każdy z tych elementów, które w połączeniu współgrają ze sobą przy realizacji zamierzonych celów. Pierwsze „P”, czyli produkt to kategoria bardzo szeroka. Możemy bowiem tutaj mówić zarówno o produkcie w sensie fizycznym (dany towar), ale także świadczonej usłudze. Oprócz tego, kluczowa jest także jego wygląd, przeznaczenie, charakterystyka oraz to, jakie odczucia budzi w kliencie. To centralny punkt w koncepcji 4 P, ponieważ to z nim łączą się powstałe elementy. Kolejne „P” to cena. Należy tutaj wspomnieć, że ten element nie odnosi się jedynie do ceny samego towaru czy usługi (czyli tego, co musi zapłacić klient). Chodzi tutaj bowiem o wszystkie koszty związane z wytworzeniem czy późniejszą dystrybucją, a także koszty wypromowania. Internet jako ogromne źródło informacji, wymusił jeszcze większe skupienie na tym właśnie elemencie. Obecnie wiele branż przeniosło bowiem swój biznes właśnie do Internetu, dzięki czemu potencjalny klient może w łatwy sposób porównać ceny w kilku miejscach. Nie trzeba mówić, że w większości przypadków cena to główne kryterium brane pod uwagę przy dokonywaniu zakupu. Przejdźmy zatem do kolejnego „P” jakim jest miejsce/dystrybucja. Jak sama nazwa wskazuje, chodzi tutaj o wszelkie kanały, którymi produkt lub konkretna usługa dociera do klienta. To bardzo szeroka kategoria, która mieści w sobie ponadto takie elementy jak lokalizacja sklepów, a także lokalizacja produktów na półkach. Ostatnie, ale niemniej ważne „P” to promocja, a więc wszelkie działania, które służą do tego, aby zwrócić uwagę na produkt lub usługę. Może to być reklama tradycyjna lub internetowa, public relations, sprzedaż bezpośrednia.

Marketing Mix działania 5 P - jest to rozszerzona wersja poprzedniej koncepcji. A rozszerzona jest o bardzo ważnym czynnik, jakim są ludzie (people, kolejne „P”). Nie trzeba chyba nikogo przekonywać jak ważny w wielu branżach jest czynnik ludzki, a wykwalifikowana kadra jest na wagę złota. W końcu to pracownicy mają bezpośredni kontakt z klientem, a pielęgnowanie kontaktów biznesowych, może przełożyć się na zwiększoną sprzedaż i zysk w przyszłości.

Jeszcze bardziej poszerzona wersja to 7 P Marketing Mix, obejmująca dodatkowo:

  • świadectwo materialne (physical evidence) – to kategoria dość niedopowiedziana, można do niej zaliczyć wrażenie jakie marka wywiera na kliencie, hasła oraz kolorystyka kojarzona z danym produktem. Odpowiednio dobrane elementy, tworzące spójną, harmonijną całość przyczynią się do pozytywnego odbioru.
  • proces (process) – obejmujący wszelkie procesy zachodzące wewnątrz organizacji, w tym kwestie logistyczne. Odpowiednio zaplanowane procesy przyczynią się do zwiększenia wydajności, a przy tym także zwiększenia satysfakcji klienta.

Łatwo zobrazować współgranie coraz to nowych elementów Marketing mix na przykładzie samochodu – początkowo najważniejszym elementem były koła i silnik. Natomiast z czasem, dostrzeżono, że pewne udogodnienia pozytywnie wpływają na odbiorcę i równie ważnym elementem stały się elektryczne szyby czy sterowane lusterka.

Marketing Mix – jak sprawdzi się w przedsiębiorstwie?

Marketing Mix jako działanie marketingowe w przedsiębiorstwie, przynosi zadowalające efekty. Pozwala bowiem na zaplanowanie działań w najbardziej optymalny sposób.

Warto wspomnieć, że często wykorzystywana jest inna koncepcja – tzw. 4 C. Stanowi ona modyfikację koncepcji 4 P, opierającą się na spojrzeniu na działania marketingowe z punkty widzenia klienta. We wspomnianej koncepcji występują takie elementy jak:

  • potrzeby klienta – analiza pod kątem oczekiwań i preferencji klienta
  • koszt – zarówno bezpośredni koszt produktu jak i poświęcenie, a więc czas czy też podjęty wysiłek, aby nabyć produkt;
  • wygoda – łatwość w dostępie do produktu;
  • komunikacja – budowanie relacji;

Takie podejście do tematu może przynieść jeszcze lepsze rezultaty, ponieważ jest nakierowane na klienta. Dzięki temu, jeszcze lepiej możemy poznać jego potrzeby i zbudować relacje, która może przerodzić się w potencjalny zysk.

Marketing Mix – jak wykorzystać go w praktyce?

Przede wszystkim należy sobie uświadomić, że sukces zależy od wielu czynników. Tylko kompleksowe działania pozwolą na osiągnięcie zadawalających nas efektów. Im większa dbałość o szczegóły, tym większa satysfakcja klienta, a dla nas zysk. Argumentem, który przemawia za tego typu rozwiązaniem jest brak sztywnych ram. To od danej firmy zależy, jak zostanie ukształtowany produkt lub usługa, jaka zostanie ustalona cena oraz w jaki sposób będą promowane. W dobie rozwijających się w bardzo szybkim tempie technologii, marketing mix jest także wykorzystywany w Internecie. Stanowi to nie lada wyzwanie, ponieważ to właśnie Internet dostarcza wielu informacji na temat produktów lub usług. Klienta wyrabiając sobie zdanie na dany temat, jest bardziej wymagający, co również od danego przedsiębiorstwa wymaga zwiększonych nakładów. Warto jednak pamiętać, że włożony wysiłek z pewnością się opłaci.
Marketing mix przykład – w sieci znajdziemy sporo informacji nt. marketing mix na przykładzie znanych restauracji sieciowych lub firm zajmujących się handel elektronicznym.