Unia Europejska od lat kładzie nacisk na ochronę środowiska. Świetnym tego przykładem są normy spalin Euro, które dotyczą emisji spalin przez pojazdy. Przeczytaj i dowiedz się, czym jest europejski standard emisji spalin. Podpowiadamy również, jakie są normy emisji spalin w Polsce oraz jak można sprawdzić klasę emisji spalin. 

Europejski standard emisji spalin – jaki jest?

Nieważne, czy planujesz jechać w delegację służbową, czy może wyjeżdżasz na urlop z rodziną – poruszając się pojazdem zmotoryzowanym, musisz upewnić się, czy aby na pewno spełniał on normy, jakie określa europejski standard emisji spalin. Pierwsze regulacje pojawiły się już w latach 80. Mowa o dokumencie R49, który regulował poziom tlenku węgla, węglowodorów oraz tlenku azotu w spalinach pojazdów. To jednak standardy Euro wywołały największe zmiany w branży motoryzacyjnej.

Po raz pierwszy normy emisji zostały wprowadzone w 1993 roku. Dziś mija już ponad 25 lat, a średnia emisja spalin znacznie się zmniejszyła. W dalszym ciągu stanowi ona jednak poważne zagrożenie dla środowiska. Dlatego też Unia Europejska nie zaprzestaje prac nad obniżeniem poziomu szkodliwych substancji w spalinach. Co kilka lat wprowadza się nowe limity, które wyznaczają nowe kierunki branży motoryzacyjnej. Warto również wspomnieć o tym, że od 2017 r. każdy wprowadzany na rynek model auta musi zostać pod tym kątem przetestowany – zarówno w laboratorium, jak i na drogach. Unia Europejska regularnie zaostrza przepisy, w związku z czym standardy emisji spalin wielokrotnie ulegały już zmianom. Dotychczas wprowadzono już kilka wersji tego dokumentu.

Norma Euro 1

Przyjęta w 1992 r., obejmowała samochody osobowe oraz lekkie ciężarówki. Normy te doprowadziły do redukcji aż 98% tlenków azotu i 98% węglowodorów. Ponadto obniżyły one o 89% poziom emisji tlenku węgla oraz ilość wyrzucanych wraz ze spalinami cząsteczek stałych – i to o 97%

Norma Euro 2

Wprowadzona w 1997 r., rozszerzyła obowiązujące prawo o grupę pojazdów dwu- i trójkołowych z silnikami spalinowymi. 

Norma Euro 3

Ustanowiona w 2001 r., była rozszerzeniem poprzednich dokumentów. Uwzględniono w niej wszystkie inne pojazdy z silnikiem spalinowym – w tym również i pojazdy specjalne. Po raz pierwszy wprowadzono również rozróżnienie rodzajów silników, w którym uwzględniono Diesla. 

Norma Euro 4

Wprowadzona w 2006 r., zwolniła z limitów dotyczących emisji cząstek stałych auta o napędzi benzynowym. 

Norma Euro 5

Powstała w 2011 r. i objęła swoim zakresem lekkie samochody osobowe (w tym samochody służbowe), dwu- i trójkołowce. Narzucała również producentom aut obowiązek wyposażania nowych pojazdów w filtry cząstek stałych.

Norma Euro 6

Uchwalona w 2016 r. i obowiązuje do dziś. Była również kilkukrotnie aktualizowana.

Norma Euro 7

Jest to najnowsza z norm, a prace nad nią w dalszym ciągu trwają. Zdaniem wielu ekspertów zakończy ona erę samochodów spalinowych.

Normy spalania samochodów – ile wynoszą?

Normy spalania samochodów wielokrotnie ulegały już zmianą. Na chwilę obecną obowiązują jednak normy Euro 6, które ustanowiono w 2016 r. To właśnie na ich mocy wytyczono nowe normy emisji spalin.

Normy emisji spalin – tabela

Zgodnie z tym, co mówi Europejski standard emisji spalin z 2016 r., normy emisji spalin wynoszą:

  • Tlenek węgla – 1 g/km;
  • Węglowodory – 0,1 g/km;
  • Tlenki azotu – 0,06 g/km;
  • Pył – 0,005 g/km.

Badanie emisji spalin na stacji diagnostycznej

Wybierasz się w dłuższą podróż samochodem służbowym? Poza systemem viaTOLL nie zapomnij również o tym, by zabrać auto na przegląd do stacji diagnostycznej. Można tam również sprawdzić poziom emisji spalin. Dzięki temu dowiesz się, czy pojazd spełnia normy ustalone przez Komisję Europejską. Takie badanie powinno zainteresować także wszystkich tych, którzy planują sprowadzić samochód zza granicy. W przeciwnym razie pojazd nie będzie mógł zostać sprowadzony na teren państwa należącego do UE. Wszystko w imię ochrony środowiska, w jakim żyjemy. To jednak niejedyny sposób na ograniczenie emisji spalin i szkodliwych substancji. Wszystkim, którym zależy na środowisku, poleca się również pomyśleć o termomodernizacji domu – tym bardziej, że obowiązuje na nią ulga termomodernizacyjna.

Klasa emisji spalin – co to jest?

Klasa emisji spalin w samochodzie to kilkustopniowa skala, która określa stopień emisji spalin dla samochodów i innych urządzeń ze silnikiem spalinowym, jakie poruszają się na terenie UE i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Są one oznaczone numerami od 0 do 6. Co więcej, pojazdy przekraczające te limity, nie mogą być sprzedawane w UE ani w EOG. O jakich klasach więc mowa?

W przypadku pojazdów DMC do 3,5 tony jest to:

  • Euro 0 – dla pojazdów wyprodukowanych przed 1999 r.;
  • Euro 3 – pojazdy wyprodukowane w latach 2000-2004;
  • Euro 4 –  pojazdy wyprodukowane w latach 2005-2009;
  • Euro 5 –  pojazdy wyprodukowane po 2010 r.

Jeżeli natomiast pojazd DMC liczy sobie powyżej 3,5 tony, będzie to:

  • Euro 0 – dla pojazdów wyprodukowanych przed 1999 r.;
  • Euro 3 – pojazdy wyprodukowane w latach 2000-2004;
  • Euro 4 –  pojazdy wyprodukowane w latach 2005-2009;
  • Euro 5 –  pojazdy wyprodukowane w  latach 2009-2014;
  • Euro 6 –  pojazdy produkowane od września 2014 lub września 2015 roku.

Jak sprawdzić klasę emisji spalin?

Klasę emisji spalin samochodu można znaleźć m.in. w:

  • Dowodzie rejestracyjnym pojazdu;
  • Certyfikacie EURO;
  • Karcie pojazdu;
  • Zaświadczeniu o zgodności CE;
  • Dokumencie producenta pojazdu;
  • Dokumencie przedstawiciela producenta;
  • Wyciągu ze świadectwa homologacji;
  • Odpisie decyzji zwalniającej pojazd z homologacji;
  • Kopii dowodu rejestracyjnego.

W ostatnim z tych dokumentów informacja o klasie emisji spalin w dowodzie rejestracyjnym pojazdu może się znajdować w różnych miejscach – w zależności od kraju, w którym pojazd został zarejestrowany. Niezależnie od tego powinna ona jednak zawsze być wyraźnie oznaczona.

Normy spalania diesel – jak bardzo różnią się od benzyny?

Emisja spalin w samochodzie może być różna. Wszystko zależy nie tylko od daty produkcji, czy modelu, ale i silnika. Normy spalin Diesel znacznie różnią się od tych, jakie posiadają pojazdy benzynowe. W ich przypadku wartości te są obniżone do 60 g/km. Jakie są zatem normy emisji spalin dla pojazdów z silnikiem Diesla? W Polsce, tak jak i wszystkich innych krajach należących do UE i EOG może ona wynosić 0,08 g/km dla pojazdów, które są zasilane silnikiem Diesla. Pierwszy raz silnika Diesla znalazły się w zapisach w 2001 r. Aktualnie obowiązujące normy zatwierdzono w 2021 r. wraz z normą Euro 6D.

Jak wygląda reszta parametrów związanych z emisją spalin w samochodzie? W przypadku pojazdu z silnikiem Diesla ich maksymalne stężenie nie może przekraczać:

  • 0,5 g/km – w przypadku tlenku węgla;
  • 0 g/km – dla węglowodorów;
  • 0,08 g/km – wspomniane wcześniej tlenki azotu;
  • 0,005 g/km – pył.


Na końcu warto wspomnieć również o bezpieczeństwie w trasie. Równie ważnym aspektem, jak klasa emisji spalin jest bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Warto również wiedzieć, jak postępować w sytuacjach kryzysowych oraz tego, kto ponosi koszty w przypadku kolizji.