Jaka nazwa firmy będzie najlepsza? Na co zwrócić uwagę przy jej wyborze? Na jakie aspekty uważać, aby nie wpaść w kłopoty? Między innymi na tego rodzaju pytania muszą odpowiedzieć sobie założyciele nowych podmiotów gospodarczych. Zachęcamy do lektury naszego poradnika na ten temat!

Nazwa firmy – jaka będzie odpowiednia?

Każdy, kto zaczyna swoją działalność w biznesie musi zmierzyć się z szeregiem formalności, a także zadbać o promocję swojej firmy. W tym celu należy stworzyć tzw. branding przedsiębiorstwa, a więc jego wizerunek, w tym logo, slogany reklamowe, sposób komunikacji, jak i właśnie odpowiednią nazwę. Nic więc dziwnego w tym, że coraz więcej podmiotów zajmuje się tzw. namingiem, a więc gałęzią marketingu, która odpowiada za kreowanie nazewnictwa w biznesie. Chodzi zarówno o tworzenie nazw przedsiębiorstw, jak i ich produktów czy usług. Dobra nazwa firmy to na tyle kluczowy element, że warto dłużej pochylić się nad tą kwestią. 

Firma nazwa - uregulowania prawne 

Wiele zależy od formy prawnej przedsiębiorstwa. Jeśli mówimy o nazwie dla spółki prawa handlowego, może być ona kreatywna. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej jednak ustawodawca nakazuje umieszczenie w nazwie firmy imienia oraz nazwiska jej właściciela. Należy to zrobić już w momencie zakładania podmiotu gospodarczego, na formularzu CEIDG-1. Przedsiębiorca może jednak dopisać do swojego imienia i nazwiska kolejne człony, ale pamiętajmy, że na wszystkich dokumentach, w tych fakturach, musi używać wówczas całej nazwy. Warto dodać, że tworząc nazwę firmy trzeba zwrócić uwagę, czy nie jest ona już zastrzeżona w urzędzie patentowym. Może się bowiem okazać, że jeśli nie zwrócimy uwagi na tę kwestię, możemy nieświadomie złamać prawo i w przyszłości ponieść z tego tytułu negatywne konsekwencje. 

Jak nazwa firmy będzie uniwersalna?

Czy istnieje uniwersalna nazwa firmy? Oczywiście, że tak, ale nie oznacza to, że tego rodzaju droga na skróty jest właściwa dla każdego przedsiębiorcy. W wielu branżach jednak neutralna nazwa dla firmy jest czymś pożądanym na przykład z uwagi na powagę danego zawodu. Chodzi m.in. o lekarzy czy prawników, którzy zazwyczaj nie nazywają swoich firm w sposób wymyślny, lecz bardzo pospolicie, dopisując do imienia i nazwiska np. rodzaj wykonywanego zawodu lub specjalizacji (Adwokat Jan Kowalski). W tego typu zawodach kreatywna nazwa firmy nie jest mile widziana, ale w większości branż można puścić wodzę fantazji i próbować za pomocą oryginalnej nazwy zwrócić uwagę potencjalnych klientów. 

Jak stworzyć dobrą nazwę firmy?

Pomysł na nazwę firmy to za mało, jeśli nie mamy odpowiedniej strategii marketingowej. Prościej tłumacząc, fajna nazwa firmy nie znaczy nic, jeżeli wszystkie działania przedsiębiorstwa nie będą ze sobą jak najbardziej spójne. Nazwa przedsiębiorstwa powinna być łatwa w wymowie i piśmie, a przy tym łatwa do zapamiętania. Świetnie sprawdza się tutaj zasada, że więcej nie oznacza wcale lepiej. Co do zasady, większość rozpoznawalnych w kraju firm posiada krótkie i wpadające do głowy nazwy. Ponadto, nazwa nie może kojarzyć się negatywnie. Warto zwrócić przy tym uwagę, jak może być odczytana przez obcokrajowców i czy nie zostanie przez nich źle zrozumiana. Wymyślając nazwę dla swojej firmy trzeba dokonać szczegółowej selekcji, odrzucając w pierwszej kolejności najbardziej banalne i używane już przez wiele innych podmiotów nazwy. Zwróćmy przy tym uwagę na to, jak będzie się ona prezentować w przestrzeni publicznej - na stronie internetowej, billboardach, reklamie w prasie czy na portalach, na dokumentach firmowych itp. Dobrym wyjściem będzie także stworzenie swego rodzaju wersji beta i przetestowanie jej na znajomych. Dzięki temu sprawdzimy, czy zyskuje ona aprobatę wśród potencjalnych odbiorców. 

Skąd pomysł na nazwę firmy?

Nie każdy przedsiębiorca jest na tyle kreatywny, że potrafi samodzielnie wymyślić atrakcyjną nazwę dla swojej firmy. W takim przypadku optymalnym rozwiązaniem może okazać się zasięgnięcie porady wśród znajomych, współpracowników lub poszukanie inspiracji w Internecie. Nie ma jednak co ukrywać, że wiele intrygujących i świetnych nazw zostało już wykorzystanych, szczególnie jeśli mówimy o branżach, w których jest duża konkurencja. Wiele osób decyduje się także na skorzystanie z usług specjalistów w zakresie namingu, którzy zajmują się tym wąskim obszarem. Wezmą oni pod uwagę wszystkie istotne z wizerunkowego, ale i praktycznego punktu widzenia aspekty i zaproponują ich zdaniem najbardziej optymalną nazwę. Mimo wszystko przedsiębiorca powinien mieć świadomość, że nawet najlepsza nazwa nie sprawi, że firma automatycznie odniesie sukces na rynku, co nie zmienia faktu, że może być jedną z jego składowych.