Employee Advocacy upowszechniło się w praktyce biznesowej w dobie mediów społecznościowych, z których chętnie korzystają dziś zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Praktyka ta polega na promowaniu przedsiębiorstwa - jego produktów, usług bądź głównych celów, najczęściej przez pracowników bądź osoby powiązane. Czym dokładnie jest Employee Advocacy i w jaki sposób firma może na nim skorzystać?

Employee Advocacy – co to jest?

Na początek warto zastanowić się, co to jest Employee Advocacy i w jakich przypadkach najczęściej jest praktykowane? Otóż Employee Advocacy to jedna z najpopularniejszych obecnie praktyk biznesowych, która polega na efektywnej współpracy pomiędzy działem PR, HR, marketingu firmy oraz jej pracownikami. Employee Advocacy nie jest czymś zupełnie nowym, jednak większość firm korzysta z niego dopiero teraz, gdy w naszym życiu dominują media społecznościowe. Nie ulega wątpliwości, że mają one ogromny wpływ na kształtowanie opinii w społeczeństwie, dlatego też firmy chętnie korzystają z nich, chcąc wypromować swoją markę. Z drugiej strony psycholodzy są zgodni co do tego, że profile osobiste o wiele silnej oddziałują na konsumentów niż te firmowe.

Choć obecnie niemal każda firma, która postawiła na promocję w internecie, prowadzi swoje konto na portalu społecznościowym, to jednocześnie wdraża Employee Advocacy. Na czym dokładnie może on polegać? Wiele zależy tutaj od przyjętej strategii oraz formy reklamy, na jaką stawia konkretne przedsiębiorstwo. Niektóre firmy decydują się zatrudnić ambasadora marki, którego zadaniem jest promowanie działań, produktów czy usług w sieci. Niemniej jednak coraz częściej odchodzi się od takiego rozwiązania, bowiem w internecie szybko stajemy się rozpoznawalni, zatem pojedynczy ambasador marki może nie wzbudzać tak dużego zaufania, jak kilku reprezentantów. Specjaliści do spraw Employee Advocacy mają za zadanie przede wszystkim wyznaczyć spójne cele przedsiębiorstwa, edukować pracowników, dobierać kolejnych ambasadorów marki tak, aby mogli oni z sukcesem wypełniać swoje obowiązki.

Kim jest ambasador marki w firmie i jakie role spełnia?

Ambasadorem marki może być osoba pośrednio bądź bezpośrednio związana z danym przedsiębiorstwem. Kim jest ambasador marki najczęściej? Praktyka pokazuje, iż jest to pracownik, który posiada określone cele zawodowe. Należy bowiem mieć świadomość, że bycie ambasadorem marki w znaczący sposób zwiększa możliwość dotarcia do ekspertów oraz współpracowania z nimi. Wśród korzyści długofalowych należy też wymienić możliwość identyfikowania się z daną marką, co jest niezmiernie istotne w kontekście budowania silnej pozycji rynkowej. Najczęściej ambasadorów marki obsadza się w trzech rolach:

  • eksperta,
  • promotora treści,
  • organizatora.

Ekspert przede wszystkim dzieli się wiedzą oraz komponuje wartościowe treści. Zazwyczaj w roli ekspertów występują wieloletni pracownicy, którzy posiadają odpowiednie wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe. Mogą to być inżynierowie, starsi specjaliści bądź trenerzy wewnętrzni. Dobrze, jeśli ekspert jest osobą rozpoznawalną w swoim otoczeniu zawodowym. Promotor treści ma natomiast za zadanie dotrzeć z konkretnymi treściami do osób zainteresowanych. Promotorami zwykle zostają handlowcy, choć nie ma przeszkód, aby byli nimi także pracownicy innych działów. Tymczasem organizator zarządza całym procesem tworzenia oraz promowania treści, rekrutuje ambasadorów marki, wyznacza kolejne cele, planuje efektywną kampanię. W tej roli zazwyczaj spotyka się pracowników działu HR, marketerów bądź managerów zespołów, a nawet specjalistów z zakresu psychologii biznesu czy coachingu.

Co robi ambasador marki, czyli jak ten potencjał możesz wykorzystać w firmie?

To, co robi ambasador marki, w rzeczywistości uzależnione jest od długookresowego planu promocji, uwzględniającego także Employee Advocacy. Podstawowym zadaniem ambasadora marki jest ochrona reputacji firmy, a także budowanie pozytywnego jej obrazu na zewnątrz. Niemniej jednak, Employee Advocacy nie odnosi się wyłącznie do działań sprzedażowych bądź marketingowych. Można powiedzieć, że nie ma ono wiele wspólnego z klasycznymi formami reklamy. Co do zasady, ambasador marki musi dobrze znać firmę, dla której pracuje, a także popierać jej politykę. Bez tego jego działania nie będą efektywne ani wiarygodne. Do podstawowych zadań ambasadora marki należą:

  • tworzenie treści, które zostaną umieszczone w mediach społecznościowych, na blogach bądź w biuletynach,
  • recenzowanie produktów bądź usług,
  • udział w kampaniach marketingowych,
  • pozytywne reprezentowanie marki w różnych sytuacjach (na przykład podczas podróży służbowych czy targów),
  • budowanie świadomości marki poprzez marketing szeptany,
  • bycie liderem marki w konkretnej społeczności,
  • promowanie marki za pośrednictwem konta osobistego w mediach społecznościowych.

Zgodnie z powyższym, zakres obowiązków ambasadora marki jest dosyć szeroki i nie ogranicza się jedynie do tworzenia treści czy ich promowania. Nie oznacza to jednak, że każdy ambasador wykonuje dokładnie takie same zadania. Wręcz przeciwnie - najczęściej w dużych firmach, które efektywnie wdrażają Employee Advocacy, role zostają podzielone pomiędzy poszczególnych ambasadorów. W obsadzaniu poszczególnych, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim potencjał pracowników, ich umiejętności, wiedzę czy posiadane wykształcenie. Co istotne, nie każdy pracownik może zostać ambasadorem marki. Zazwyczaj jedynie 30-40% zatrudnionych osób jest chętnych do podejmowania konkretnych działań, mających na celu promowanie firmy zgodnie z praktyką Employee Advocacy.

Employee Advocacy – przykłady

Zaplanowanie oraz wdrażania Employee Advocacy to trudne zadanie, które często wymaga wielomiesięcznych przygotowań, z zaangażowaniem ekspertów z wielu dziedzin. Employee Advocacy skupia się dziś przede wszystkim na promowaniu produktów, usług bądź celów przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych, poprzez udostępnianie postów. Takie działanie jest niezwykle proste, mało pracochłonne, nie wymagają większego przygotowania czy posiadania kwalifikacji, a zarazem bardzo efektywne. Dobrym rozwiązaniem może też być zaproponowanie swoim pracownikom noszenia odzieży firmowej, która posiada nazwę firmy oraz jej logo. Obecnie tego typu ubrania charakteryzuje wysoka jakość wykonania, często w sposób nienachalny reklamują one markę bądź jakieś jej cele czy przekonania, którymi się kieruje. 

Ważnym elementem jest aktywne angażowanie ambasadorów marki w tworzenie strategii marketingowej. Istotne są poszczególne pomysły, które można przekazywać na przykład poprzez dedykowane platformy. Takie działanie pozwala nie tylko odkryć potencjał konkretnych osób, ale także zaangażować je w życie firmy, przywiązując tym samym do marki. Coraz częściej ambasadorzy marki stają się ambasadorami klienta - choć są oni zatrudnieni w firmie, ich głównym zadaniem jest komunikacja z klientem, który zgłasza swoje opinie, pomysły czy reklamacje. Dobrym rozwiązaniem jest również powołanie ambasadora pracowników, którego rola pomaga budować obraz firmy zaangażowanej w sprawy pracownicze, poważnie podchodzącej do problemów podwładnych. Taki obraz jest bardzo istotny w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu, na którą obecnie stawia znaczna większość firm.