Certyfikaty i szkolenia to ważna część naszej zawodowej kariery, która zawsze powinna być dodawana do CV. Kursy potwierdzają nasze kwalifikacje, doświadczenie, a także świadczą o pracowitości oraz chęci dalszego dokształcania się. Dzięki regularnemu uczestnictwu w takich wydarzeniach zwiększamy swoje szanse na rynku pracy, a także bogatym życiorysem, przyciągamy uwagę przyszłych pracodawców.

Certyfikaty w pracy- które dodać do cv?

Do swojego cv z pewnością warto dodać wszystko, co zainteresuje potencjalnego pracodawcę i zwiększy Twoje szanse w procesie rekrutacyjnym. Istnieje kilka ważnych certyfikatów i szkoleń, które warto dodać do swojej aplikacji bez względu na branże. Najważniejsze szkolenia, które powinieneś umieścić w swoim cv to jednak te związane ze stanowiskiem, na które aplikujesz. Niekiedy kursy są jedyną metodą aktualizowania swojej wiedzy i uczenia się zmian, które zachodzą w dynamicznych dziedzinach. Przykładem są między innymi księgowi. Z roku na rok przepisy prawa regulujące ich pracę zmieniają się i szybko okazuje się, że wiedza nabyta na studiach już dawno jest nieaktualna. Poszukując zatrudnienia w biurach rachunkowych, warto więc udowodnić, że jest się osobą ambitną, doszkalającą się cały czas, która na bieżąco monitoruje zmiany zachodzące w przepisach. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku lekarzy, medycyna jest wciąż rozwijającą się specjalizacją. Praca lekarza, niezależnie od specyfikacji, polega na ciągłym uczeniu się i aktualizowaniu przyswojonych informacji.

Inne ważne certyfikaty przydatne w pracy to te informujące o biegłej obsłudze komputera, znajomości ważnych programów i systemów zarządzania, czy informujące o posiadaniu prawa jazdy. Oprócz kompetencji potrzebnych na danym stanowisku zawsze warto zainwestować w kompetencje miękkie i interpersonalne. Kurs zarządzania czasem, kierowania grupą, czy asertywności to coś, co z pewnością zostanie docenione przez pracodawców. 

Szczególnie cenne będą także certyfikaty potwierdzające znajomość języków obcych. Taki dyplom otrzymać można po zdaniu testów językowych zwykle trwających 2-3 dni. W skład egzaminów wchodzą zadania ze słuchu, gramatyka, konwersacje oraz wypracowanie. Dla rekrutujących pracownik z biegłą znajomością języka, to często możliwość pozyskania klientów z zagranicy. Ponadto kursy językowe są niezbitym dowodem na Twoją pracowitość i chęć pozyskiwania nowych kompetencji. 

Gdy decydujesz się na dodanie certyfikatu do swojego cv, pamiętaj, aby dany dokument zabrać z sobą na rozmowę kwalifikacyjną, tak by pracodawca miał rzeczywisty wgląd do Twoich kwalifikacji. 

W zdobyciu i utrzymaniu zatrudnienia ważna jest prawidłowa organizacja czasu, pomoże Ci w tym https://inewi.pl/Funkcje/Rejestracja-Czasu-Pracy.

Ponadto w procesie rekrutacyjnym mogą Ci się przydać akta osobowe pracownika: https://inewi.pl/Blog/akta-osobowe-pracownika-jak-nalezy-je-prowadzic

Jaki certyfikat językowy do pracy?

Bez wątpienia najpopularniejsze kursy to te z języka angielskiego. Nic dziwnego, ten język zdecydowanie najczęściej występuje w przypadku pracy z klientem. Często także osoby pochodzące z najróżniejszych zakątków świata, potrafią porozumiewać się tym językiem. Z tego względu język angielski wydaje się opcją najbezpieczniejszą i bardzo uniwersalną. Jakie więc certyfikaty angielskie wybrać do pracy?

  • Najpopularniejsze certyfikaty potwierdzające znajomość języka angielskiego to certyfikaty Cambridge (FCE, CAE, CPE). Nazwy te oznaczają stopień zaawansowania testowanej osoby. Egzamin mierzy kompetencje na 3 poziomach: średnio zaawansowany, zaawansowany oraz biegły. Certyfikaty wydawane przez Cambridge cieszą się ogromną rozpoznawalnością zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Ogromną zaletą tego certyfikatu, jest to, że jako jeden z nielicznych wydawany jest na czas nieokreślony. 
  • IELTS- Certyfikat niezbędny do podjęcia studiów za granicą, często także ułatwiający otrzymanie obywatelstwa w Wielkiej Brytanii. Egzamin mierzy i ocenia umiejętności językowe na poziomach A1-C2. Certyfikat honorowany także w Polsce, zdanie na poziomie C1 lub C2 daje kwalifikacje do nauczania języka angielskiego. Niestety, sam certyfikat ważny jest jedynie 2 lata. 
  • EFB- Certyfikat biznesowy, sprawdzający znajomość angielskiego w środowisku pracy. Mierzy zdolności językowe na 5 poziomach, a sam certyfikat ważny jest aż 5 lat.
  • TOLES- To także certyfikat wydawany przez Cambridge, skierowany jednak do branży prawniczej. Mierzy znajomość specjalistycznego słownictwa niezbędnego w pacy.
  • TOEIC- Kurs organizowany przez amerykański ETS. Egzamin przybiera jedną formę dla wszystkich zdających, a o wyniku świadczy liczba zdobytych punktów. Egzamin ważny jest 2 lata.

Jakie inne certyfikaty językowe przydadzą się w pracy? Z pewnością przydatny będzie certyfikat poświadczający znajomość języka niemieckiego np. ZD, ZMP, ZOP. Coraz większą sławą cieszy się także hiszpański, z którego można zdobyć certyfikat DELE Inicial Basico lub Superior. W przypadku francuskiego może to być DALF oraz DELF. Pracownicy władający językiem rosyjskim mogą starać się o wydanie certyfikat PURJ.

Certyfikaty przydatne w pracy- które warto wyrobić?

Poza szkoleniami językowymi warto także zainwestować w certyfikaty zawodowe, które często pozwalają objąć stanowiska np. menadżerskie. Rodzaj kursu powinien uzależniony być od posiadanych kwalifikacji oraz wykonywanej pracy. Koszty certyfikatów zawodowych to często od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. W przypadku branży finansowej cenny będzie certyfikat:

  • CIMA- Wydawany przez brytyjską organizację zajmującą się finansami. Oferuje szkolenia oraz kwalifikacje głównie z rachunkowości zarządczej.
  • CFA- Certyfikat zawodowy adresowany do specjalistów finansowych i inwestycyjnych.
  • ACCA- Certyfikat potwierdzający umiejętności z zakresu finansów, rachunkowości oraz zarządzania. 
  • PRM- Egzamin skierowany do osób zajmujących się zarządzaniem ryzykiem w branżach bankowo- ubezpieczeniowych.

Dla informatyków oraz programistów przydatne będą certyfikaty:

  • CCNA- Certyfikat ten potwierdza wiedzę techniczną i umiejętności z zakresu instalacji, okablowania strukturalnego oraz zarządzania sieciami teleinformatycznymi i telekomunikacyjnymi. 
  • CCIE- Najbardziej zaawansowany certyfikat od firmy Cisco

U osób odpowiedzialnych za zarządzanie najlepiej będą wyglądały certyfikaty:

  • PMP- Potwierdza kwalifikacje w zakresie pełnienia ról kierownika projektu oraz zarządzania zespołami.
  • IMPA- Certyfikat dla osób zajmujących się zarządzaniem projektami, programami i portfelami.
  • Black Belt- Skierowany do obecnej i przyszłej kadry zarządzającej wszystkimi poziomami oraz pracowników stanowiących potencjał dla przyszłego rozwoju przedsiębiorstwa

Warto wiedzieć, że każdy pracodawca ma obowiązek wspierać swoich pracowników dążących do samorozwoju. Możliwe jest np. ubieganie się o urlop szkoleniowy, więcej na ten temat dowiesz się na: https://inewi.pl/Blog/urlop-szkoleniowy-poznaj-swoje-prawa-i-obowiazki.

Certyfikaty w pracy na wysokościach

Praca na wysokościach może być wykonywana tylko i wyłącznie przez osoby pełnoletnie, które posiadają aktualne orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do wykonywania takiej pracy. Ponadto odbyły szkolenie BHP i zaznajomiły się z instruktażem szkoleniowym. Warunkiem koniecznym jest też znajomość oceny ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą.  Aby zdobyć certyfikat do pracy na wysokościach, należy ukończyć zwykle 5-dniowe szkolenie wysokościowe. Podobne kwalifikacje gwarantuje także kurs alpinistyczny uprawniający do wykonywania prac metodami alpinistów. 

Zdobycie i utrzymanie pracy w obecnych czasach stanowi nie lada wyzwanie. Niekiedy, wyjściem z sytuacji jest założenie własnej działalności. Prowadząc przedsiębiorstwo, wciąż musimy pamiętać o dokształcaniu się i aktualizowaniu swojej wiedzy. Aby dowiedzieć się, jak prowadzić własną firmę odwiedź: https://inewi.pl/Blog/jak-prowadzic-firme-transportowa