Polski system podatkowy nie należy do najmniej skomplikowanych. Często zmieniające się przepisy prawne, różne interpretacje poszczególnych urzędów skarbowych, a także wiele niejasności sprawiają, że przedsiębiorcy, ale także osoby, które nie prowadzą firmy, mają spore wątpliwości dotyczące niektórych zagadnień. W tym celu powstała specjalna infolinia, czyli Krajowa Informacja Skarbowa (dawniej Krajowa Informacja Podatkowa).

Kwestie związane z podatkami spędzają sen z powiek wielu osobom, w  szczególności prowadzącym działalność gospodarczą. Prowadzenia biznesu w Polsce nie ułatwiają z pewnością zawiłości prawne dotyczące właśnie sfery podatkowej, w tym często zmieniające się uregulowania, które nie zawsze są ze sobą zgodne. W wielu sytuacjach dochodzi wręcz do absurdów, na przykład wówczas, kiedy jeden urzędnik przyzna podatnikowi rację, a drugi sporządzi inną interpretację w oparciu o dokładnie te same przepisy. 

Co to jest Krajowa Informacja Podatkowa?

W celu unormowania sytuacji i chęci rzetelnego informowania podatników o obowiązujących regułach prawnych w 2006 roku utworzona została właśnie Krajowa Informacja Podatkowa (KIP), którą 1 marca 2017 roku przekształcono w Krajową Informację Skarbową (KIS). Obie nazwy są do dziś używane zamiennie, choć w oficjalnych dokumentach i aktach prawnych funkcjonuje obecnie tylko ta druga. Krajowa Informacja Skarbowa udziela pomocy wszystkim podmiotom, mającym problem ze zrozumieniem norm podatkowych, nawet tym, których siedziba znajduje się poza granicami Polski. KIS od wielu już lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem podatników, a z roku na rok z pomocy korzysta coraz więcej osób. Nic w tym dziwnego, szczególnie w tak niepewnych czasach, jak teraz, gdy kluczowe ustawy zmieniają się w ciągu zaledwie kilku dni. Krajowa Informacja Skarbowa stanowi niejako integralną część Krajowej Administracji Skarbowej, a więc jako jej jednostka jest w pełni sprawdzonym źródłem. 

Krajowa Informacja Skarbowa – podstawa prawna

Krajowa Informacja Skarbowa jest państwową jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.). Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, dyrektor Krajowej Informacji Podatkowej jest organem wyspecjalizowanej administracji rządowej, podlegającym szefowi Krajowej Administracji Skarbowej i wykonującym zadania znajdujące się w zakresie właściwości określonej ustawowo (wydaje interpretacje indywidualne i wiążące informacje stawkowe). Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wykonuje zadania na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Minister Finansów w drodze zarządzenia określa organizację Krajowej Informacji Skarbowej oraz nadaje jej statut.

Krajowa Informacja Skarbowa – czym się zajmuje

Do podstawowych zadań KIS należy w szczególności prowadzenie spraw dotyczących interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego; zapewnienie jednolitej oraz powszechnie dostępnej informacji podatkowej i celnej, w tym jej przetwarzanie i udostępnianie, a także prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie przepisów podatkowych i celnych. Ponadto, Krajowa Informacja Skarbowa realizuje politykę kadrową oraz szkoleniową oraz zajmuje się identyfikacją obszarów zagrożeń mogących wpływać na prawidłowość wykonywania obowiązków podatkowych i celnych. Dzięki KIS można zdobyć informacje dotyczące przede wszystkim podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych, podatku od towaru i usług (VAT), podatku od czynności cywilnoprawnych, spadków czy darowizna, jak i prawidłowego sporządzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego czy deklaracji podatkowej. Pracownicy KIS co prawda nie wypełnią dokumentów za nas, ale służą fachową poradą. Rocznie Krajowa Informacja Skarbowa obsługuje około 1,5 miliona tego typu zgłoszeń. Polacy słusznie wychodzą z założenia, że lepiej zapobiegać, niż leczyć, a więc w porę zrozumieć zawiłości prawne, aniżeli później wprowadzać poprawki i korygować dokumentację. 

Pomoc od KIS – jak uzyskać?

Informacja skarbowa, a więc pomoc podatkowa, jest udzielana telefonicznie, a w niektórych przypadkach także za pomocą innych środków porozumiewania się na odległość. Jak czytamy na rządowej stronie, od 4 maja 2020 r. do odwołania konsultanci infolinii Krajowej Informacji Skarbowej są dostępni od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 18:00 pod numerami: tel. 801 055 055 (dla połączeń z telefonów stacjonarnych), tel. 22 330 03 30 (dla połączeń z telefonów komórkowych), tel. +48 22 330 03 30 (dla połączeń z zagranicy). Pytanie dotyczące podatków bądź cła można natomiast zadać również e-mailem lub poprzez czat. Szczegóły dostępne są na stronie podatki.gov.pl. Ponadto, jak informuje KIS, dzwoniąc pod wyżej wskazane numery w godzinach od 8:00 do 16:00 można również potwierdzić w Biurze Wymiany Informacji Podatkowych numer identyfikacyjny VAT kontrahenta z Unii Europejskiej.

Krajowa Informacja Skarbowa – interpretacje


Jednym z ważniejszych zadań KIS jest także udzielanie indywidualnych interpretacji podatkowych na wniosek samego zainteresowanego. Podatnik musi złożyć odpowiedni wniosek do dyrektora właściwej izby skarbowej, w którym opisuje swoją sytuację oraz może zadać konkretne pytania. Uzyskanie interpretacji musi być poprzedzone uiszczeniem opłaty w wysokości 40 zł za każde zagadnienie, a następnie złożenie pisma. Można to zrobić zarówno osobiście, przez pełnomocnika, jak i online poprzez e-PUAP. Interpretacje indywidualne wydawane są przez wyspecjalizowany organ Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) – dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS). Ile podatnik będzie musiał poczekać na odpowiedź? Niestety, jak się okazuje, musi uzbroić się w cierpliwość, ponieważ fiskus ma na to nawet 3 miesiące, a w przypadku trudniejszych zagadnień termin ten można jeszcze wydłużyć. Co jednak najważniejsze, indywidualna interpretacja jest wiążąca dla samego podatnika, jak i organów podatkowych, na przykład podczas kontroli.