Co to jest wizerunek firmy – definicja

Wizerunek firmy to pojęcie, które może mieć wiele znaczeń. Nie tak łatwo jednoznacznie i krótko określić czym jest. W każdej firmie na plan pierwszy mogą wysuwać się inne aspekty istotne dla wizerunku i kreowania opinii o marce. Jak zatem można zdefiniować wizerunek firmy?

Najbardziej uniwersalne wydaje się określenie wizerunku jako sposobu, w jaki firma lub marka postrzegana jest przez klientów, kontrahentów i szeroko rozumianą opinię publiczną. Otoczenie i środowisko, w jakim funkcjonuje przedsiębiorstwo odbiera sygnały jakie płyną z wewnątrz firmy. Przyjmowane i utrwalane w świadomości są także opinie o przedsiębiorstwie, których autorami są klienci i kontrahenci. Krytykowane lub doceniane są praktyki i inicjatywy z jakimi występuje marka. Te nie zawsze związane są stricte z działalnością samej firmy.

Opinia o firmie i wizerunek marki mogą być zarówno pozytywne, jak i negatywne. Ważne jest, aby firma miała wpływ na opinie, jakie składają się na postrzeganie przedsiębiorstwa. Kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy nie może zostać oddane przypadkowi. W czasach ogromnej konkurencji i łatwo dostępnych opinii konsumenckich o usługach i produktach, jak nigdy wcześniej wizerunek wpływa na funkcjonowanie i wyniki finansowe firmy. Z tych względów tworzenie wizerunku firmy powinno stanowić ważny punkt w działalności przedsiębiorstwa przez cały okres jego działalności.

Co wpływa na wizerunek firmy?

Na szczęście budowanie wizerunku firmy to nie terra incognita. Istnieją specjaliści, którzy doskonale wiedzą jak wpłynąć na pozytywny wizerunek firmy. Wiadomo także jakie czynniki są kluczowe, aby marka budziła pozytywne skojarzenia. Jakie są elementy wizerunku firmy? Wymieńmy najważniejsze:

  • nazwa – powinna łatwo zapadać w pamięć i budzić pozytywne skojarzenia,

  • identyfikacja wizualna i logo – mają ogromne znaczenie w kwestii rozpoznawalności marki,

  • rodzaj kontaktu firmy ze środowiskiem – ten aspekt współcześnie nabiera szczególnego znaczenia,

  • kultura organizacji – ten element jest złożony, obejmuje zarówno stosunek do pracowników jak i wszelkiego rodzaju praktyki firmy.




Jak poprawić wizerunek firmy?

Narzędzia kreowania wizerunku wykorzystywane są nie tylko w nowych firmach, ale także w przedsiębiorstwach już istniejących. Zdecydowanie łatwiejszym zadaniem jest kreacja wizerunku firmy od podstaw, niż odbudowanie dobrego imienia marki, która zaniedbała kwestię swojego wizerunku.

Istnieje jednak szereg sposobów, aby poprawić i odbudować wizerunek firmy. Nawet najbardziej doświadczone marki popełniają błędy wizerunkowe i marketingowe. Nigdy nie jest za późno, aby zmienić taktykę i postrzeganie przedsiębiorstwa przez otoczenie. Działania wizerunkowe są jednym z najważniejszych narzędzi marketingowych. Nie można o nich zapominać na żadnym etapie działalności firmy.


Wizerunek firmy – przykłady

Na wizerunek firmy składa się wiele aspektów. Tym, który wydaje się najważniejszy jest odpowiednie budowanie relacji z klientem. Podstawowy warunek to jakość świadczonych usług lub sprzedawanych produktów. Aby stworzyć pozytywny wizerunek firmy to jednak za mało. Ważna jest dobra komunikacja z klientem i unikanie sytuacji, w których ten mógłby zostać wprowadzony w błąd.

Warto postawić na profesjonalną obsługę klienta, która odpowie na pytania, załatwi kwestie sporne i rozwieje wątpliwości konsumenta. Sprawna i przyjaźnie nastawiona obsługa wraz z najwyższą jakością to gwarancja pozytywnej odpowiedzi zwrotnej od klientów. Aby zyskać zaufanie można pomyśleć także o zdobyciu certyfikatów, potwierdzających jakość.

Budowanie pozytywnego wizerunku firmy warto zacząć od podstaw. Nazwa przedsiębiorstwa jest bardzo istotną kwestią i ma ogromny wpływ na kreowanie marki firmy. Powinna ona łatwo zapadać w pamięć, być łatwa w wymowie i kojarzyć się z branżą, w której działa przedsiębiorstwo. To bardzo ważny element, składający się na dobry wizerunek firmy – warto poświęcić nawie odpowiednio dużo uwagi.

Kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa – jakich narzędzi można użyć?

Obecnie dużą wagę przywiązuje się do tego, aby marka zaistniała w internecie. Z pomocą przychodzą różne narzędzia Google oraz media społecznościowe. Wizerunek firmy w internecie to typ marketingu, który ma obecnie kluczowe znaczenie.

Poprawa wizerunku firmy w dużym stopniu zależy także od pozytywnych skojarzeń z daną marką. W tym miejscu duże znaczenie ma uczciwość i transparentność praktyk, zarówno wobec klientów, jak i pracowników. Dobre imię przedsiębiorstwa związane jest niewątpliwie także z jakością oferowanych usług lub produktów. W tej kwestii nie warto oszczędzać. Najwyższa jakość jest tą cechą, która najbardziej przywiązuje klienta do marki.

10 sposobów kreowania wizerunku przedsiębiorstwa

Na budowanie wizerunku marki wpływa wiele czynników. Z tego względu skuteczna kampania mająca na celu budowę wizerunku musi się składać z kilku etapów. Warto wymienić 10 punktów, bez których właściwe kształtowanie wizerunku firmy nie byłoby możliwe:

  1. analiza postrzegania marki i opinii o firmie,

  2. komunikacja z klientem,

  3. fundamenty, na których oparty jest wizerunek firmy,

  4. elastyczność i gotowość na zmiany,

  5. kwestia wizualna – nazwa i identyfikacja,

  6. opinie pracowników o przedsiębiorstwie,

  7. jakość usług,

  8. inicjatywy i działania firmy,

  9. aktywność w Internecie,

  10. bieżący monitoring efektów.

Być może część z tych punktów wydaje się ważniejsza od innych. Jest to jednak mylne wrażenie. Aby kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa było skuteczne, należy skrupulatnie poświęcić czas każdej wymienionej kwestii. Czasem to, co przedsiębiorcy wydaje się nieistotne, wpływa niezwykle silnie na postrzeganie marki na zewnątrz.

Targi jako narzędzie kreowania wizerunku firmy

Kreowanie wizerunku marki to nie tylko obecność w Internecie i na lokalnym rynku. Targi pozwalają zaprezentować się marce szerszemu gronu osób zainteresowanych konkretną branżą. Nie jest tajemnicą, że targi pełnią ważne funkcje wizerunkowe. Dzięki działaniom informacyjno-promocyjnym firma ma możliwość pokazania swoich zalet szerokiemu gronu odbiorców. Atmosfera targów i bezpośredni kontakt z klientami są świetną okazją na pozytywne kreowanie wizerunku.

Wizerunek firmy to jej dobre imię. Od niego zależy utrzymanie starych i pozyskanie nowych klientów. Jest to prac