Afiliacja to pojęcie, które w ostatnim czasie przewija się w wielu artykułach zamieszczanych w sieci, dotyczących różnych sposobów na zarabianie pieniędzy. Afiliacja co to jest? To po prostu jeden ze sposobów na zarabianie w internecie, z którego tak naprawdę może skorzystać każdy.

Co to jest afiliacja?

Afiliacja (łac. affiliatio) to w dosłownym tłumaczeniu usynowienie, włączenie do rodziny. Jak do się ma do zarabiania w sieci? W praktyce afiliacja jest szeregiem zachowań prowadzących do nawiązania i podtrzymana współpracy przez jednostkę/grupę/organizację z innymi jednostkami/grupami/organizacjami. Sieć afiliacyjna jest powszechnie wykorzystywana we współczesnym marketingu internetowym. W sieci afiliacyjnej ściśle współpracują ze sobą:

  • reklamodawcy, czyli najczęściej sklepy internetowe (zarówno te mniejsze, jak i większe ze znacznie bardziej rozbudowaną strukturą działania), które poprzez zastosowanie odpowiednich kanałów promocyjnych chcą zwiększyć sprzedaż swoich produktów. W zamian mają do zaoferowania prowizję, której wysokość zależna jest od efektów sprzedaży;
  • wydawcy, czyli w tym przypadku głównie właściciele stron internetowych, ale również blogerzy czy użytkownicy mediów społecznościowych, którzy chcą zarabiać i budować swój wizerunek na promocji wybranych produktów oferowanych przez reklamodawców.

Sieć afiliacyjna co to jest? To nic innego jak specjalnie zaprogramowany system internetowy, przy zastosowaniu którego reklamodawca i wydawca nawiązują między sobą współpracę, a rozliczenie pomiędzy nimi zależnie jest od uzyskanych efektów. Najprościej rzecz ujmując, im reklamodawca osiąga lepsze wyniki sprzedażowe, tym wydawca jest w stanie więcej zarobić na prowizji sprzedażowej.

Sieć afiliacyjna – na czym polega?

Sieć afiliacyjna definicja - jest to jedno z narzędzi marketingu afiliacyjnego, dzięki któremu wydawcy i reklamodawcy w swoim działaniu mogą korzystać z nowoczesnego zaplecza technologicznego, pozwalającego na osiągnięcie lepszych efektów ich pracy. Nic więc dziwnego w tym, że coraz więcej jednostek decyduje się na nawiązanie współpracy z innymi na zasadach marketingu afiliacyjnego. Jak działa sieć afiliacyjna? Jest to specjalne miejsce w internecie, pozwalające reklamodawcom na uruchomienie własnych programów partnerskich, pozwalających na promowanie ich działalności na wszelkich możliwych powierzchniach online. Zapoznając się z zasadą działania sieci, warto wiedzieć, jaka zależność zachodzi na linii program partnerski a sieć afiliacyjna. Otóż są to dwa pojęcia związane z siecią afiliacyjną, których można używać zamiennie, bowiem ich znaczenie jest niemal takie samo. Przed siecią afiliacyjną każdego dnia stoi wiele wyzwań. Jednym z najważniejszych jest regularne zliczanie ruchu oraz wszystkich transakcji, które generowane są przez wydawców na rzecz reklamodawców. W sieci powstają przydatne statystyki (ich umiejętna analiza może prowadzić do poprawy działania wydawców, a tym samym zwiększenia dochodów reklamodawców), naliczanej jest tu również wynagrodzenie i zbiorczo rozliczane. Warto przy tym pamiętać, że sieć afiliacyjna to bardzo rozbudowane narzędzie, w którym reklamodawca w zależności od potrzeb i możliwości może pracować z wieloma wydawcami. Zrzeszenie stron w sieci pozwala na niczym niezakłócony przepływ informacji oraz zoptymalizowanie i kontrolę poprawności działań podejmowanych na każdym etapie współpracy przez obie strony.

Jak działa sieć afiliacyjna?

Współpraca pomiędzy reklamodawcą a wydawcą w sieci afiliacyjnych pozwana na wdrożenie szeregu działań, umożliwiających nawiązanie lepszej i bardziej efektywnej współpracy pomiędzy stronami. W obu przypadkach chodzi o jak największe zyski poprzez zwiększenie sprzedaży, dlatego zarówno reklamodawca, jak i wydawca dokładają wszelkich starań, aby dzięki dostępnym narzędziom zrealizować wspólny cel, do którego dążą. Choć wydawca i reklamodawca pełnią najważniejszą rolę w sieci afiliacyjnej, to warto pamiętać o tym, że pomiędzy nimi znajduje się jeszcze użytkownik. Jest to każda osoba, która poprzez polecanie wydawcy trafia na stronę reklamodawcy, przy okazji dokonując na niej zakupów.

W sieciach afiliacyjnych można wyróżnić klika modeli rozliczenia, jednak najczęściej wykorzystuje się to Cost Per Sale (CPS) oraz Cost Per Lead (CPL). Cost Per Sale (CPS) to bardzo popularny model w e-commerce. W tym przypadku wydawca rozlicza się z reklamodawcą na podstawie prowizji za każdorazowe doprowadzenie do zakupu w sklepie prowadzonym przez reklamodawcę. Jest to model, z którego korzystać mogą obie strony. Reklamodawca ponosi koszty reklamy, ale tylko tej, która doprowadziła do sprzedaży. Wydawca otrzymuje wynagrodzenie za doprowadzenie do nawiązania transakcji. Choć nie jest to łatwe i wymaga od niego nie lada wysiłku i pomysłowości, uzyskane efekty mogą być naprawdę opłacalne.

Cost Per Lead (CPL) to model, który działa na nieco innych zasadach. W tym przypadku reklamodawca płaci wydawcy za dostarczenie leadów sprzedażowych (danych osoby/firmy pozostawionych na dedykowanej stronie internetowej). Nie jest to forma popularna w przypadku sklepów internetowych, za to doskonale sprawdza się przy promocji kursów, kredytów, szkoleń, aplikacji, kont bankowych itp. Oczywiście modeli systemów afiliacyjnych jest zdecydowanie więcej, wiele z nich to rozwiązania hybrydowe, łączące w sobie różne sposoby rozliczeń pochodzących z poszczególnych modeli.

Sieć afiliacyjna dla małych sklepów – jakie ma zalety?

Marketing afiliacyjny jest niezwykle skuteczny, sprawdzając się zarówno w przypadku mniejszych, jak i większych internetowych działalności zarobkowych. Co ważne, na takim rozwiązaniu korzysta zarówno wydawca, jak i reklamodawca. Jak sieć afiliacyjna dla małych sklepów wpływa na efektywność ich działania? Reklamodawca, korzystając z niej, ma dostęp do stosunkowo taniej, a przy tym efektywnej promocji swoich produktów. Co ważne, nie musi on poświęcać czasu na reklamę i przygotowywanie działań promocyjnych. Musi tylko dostarczyć produkt i omówić zasady współpracy z wydawcą. To właśnie po jego stronie leży promocja. Im lepiej to zrobi, doprowadzając do sprzedaży produktów, reklamodawcy, tym więcej będzie w stanie zarobić na współpracy.

Reklamodawca bez konieczności ponoszenia dużych kosztów może nawiązywać współpracę w wieloma wydawcami, bez konieczności podpisywania umowy z każdym z ich osobno (kwestie formalne są załatwiane poprzez sieć, co jest bez wątpienia wygodnym i ułatwiającym wiele kwestii rozwiązaniem, pasującym każdej ze stron). To nie tylko oszczędność czasu. To również możliwość zarobienia pieniędzy w stosunkowo krótkim czasie - brak konieczności organizacji kwestii formalnych pozwala przystąpić szybciej do działania, a tym samym zarabiania.


Dla mniejszych sklepów korzystanie z sieci afiliacyjnej to szansa na dotarcie do większego grona potencjalnych odbiorców, przy ograniczonych kosztach, jakie należy ponieść na promocje. To bardzo dobra wiadomość, gdyż przedsiębiorcy niedziałający na szeroką skalę lub dopiero rozpoczynających swoją przygodę ze sprzedażą rzadko kiedy mogą pozwolić sobie na poniesienie dużych kosztów na reklamę i działania promocyjne. Uczestnictwo w sieci pozwoli reklamodawcy na uzyskanie pomocy w kwestiach związanych z rozliczeniami czy prowadzeniem ewidencji przychodów.