W naszych czasach praktycznie w każdej branży istnieje spora konkurencja, a know-how, czyli wiedza, doświadczenie i umiejętności nabierają szczególnego znaczenia. Dlatego firmy często starają się chronić swoje know-how, ponieważ stanowi ono kluczowy zasób, który może przynieść im przewagę konkurencyjną na rynku. Jedną ze strategii, po które sięgają firmy, aby skutecznie chronić swoje interesy, są umowy o zakazie konkurencji.
Zakaz konkurencji - wzór umowy
Umowa o zakazie konkurencji nie jest jeszcze czymś bardzo powszechnym, jednak z racji tego, że dobrze chroni firmy przed nieuczciwą konkurencją, przede wszystkim ze strony obecnych i byłych pracowników, jest zawierana coraz częściej. Pobierz przygotowany przez nas wzór umowy o zakazie konkurencji i sprawdź, jak łatwo możesz zabezpieczyć swoje interesy!
Umowa o zakazie konkurencji - co powinna zawierać?
Zakaz konkurencji w umowie powinien zawierać kilka podstawowych punktów:
- strony umowy
- bardzo jasno określone postanowienia umowy o zakazie konkurencji: jakich działań i dla firm z których branż pracownik nie może wykonywać pracy podczas trwania umowy o pracę lub po zakończeniu stosunku pracy
- czas trwania umowy - w trakcie zatrudnienia w danej firmie lub zakaz konkurencji po ustaniu stosunku pracy
- konsekwencje prawne za złamanie zakazu konkurencji
- wysokość odszkodowania wynikającego z obowiązywania zakazu konkurencji
Ostatni punkt jest bardzo ważny dla obu stron. Jeśli pracownik rozwiąże umowę a według obowiązującego zakaz konkurencji nie może podjąć pracy konkurencyjnej, pracodawca musi płacić odszkodowanie na rzecz byłego pracownika, które według art. 101 § 3 kodeksu pracy nie może być niższe niż 25% wynagrodzenia, jakie pracownik otrzymywał, będąc zatrudniony. Brak wypłaty odszkodowania automatycznie powoduje, że umowa o zakazie konkurencji przestaje być ważna.
Nigdy więcej nie trać czasu!
Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.
Załóż darmowe kontoCo powinna zawierać umowa o zakazie konkurencji?
Przygotowanie umowy o zakazie konkurencji nie jest trudne. Wystarczy pamiętać, że taka umowa zawiera cztery zasadnicze elementy:
- szczegółowe dane stron umowy,
- czas obowiązywania umowy o zakazie konkurencji
- dokładny zakres zakazu konkurencji,
- określenie skutków niewywiązania się z umowy o zakazie konkurencji.
Dwa ostatnie punkty mogą budzić pewne wątpliwości, dlatego wyjaśniamy, że przede wszystkim chodzi o sprecyzowanie, jakich czynności zabrania się pracownikowi, jakiego zasięgu terytorialnego i jakiego czasu dotyczą. Jednocześnie należy pamiętać, że nie można w pełni swobodnie narzucać pracownikowi zakazu wykonywania różnego typu czynności, gdyż o konkurencyjnej działalności mówimy wtedy, gdy aktywność dotyczy tego samego zakresu przedmiotowego, jest skierowana do tej samej grupy odbiorców i pokrywa się z zakresem działalności podstawowej lub ubocznej pracodawcy. Innymi słowy, można zakazać tylko takiej działalności, która w bezpośredni sposób narusza interes pracodawcy lub mu zagraża. Jeśli zaś chodzi, o skutki niewywiązania się z umowy o zakazie konkurencji to mogą do nich należeć takie konsekwencje jak rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika, jeśli zakaz zostanie naruszony w czasie trwania stosunku pracy, jak również zobowiązanie do naprawienia poniesionej przez pracodawcę szkody, zgodnie z zasadami określonymi w Kodeksie pracy.
Warto pamiętać, że dbanie o dobro zakładu pracy, ochrona jego mienia, a także zachowanie tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, jest obowiązkiem pracownika wynikającym z Kodeksu pracy. Obowiązek lojalności jest więc wymagany ustawowo, jeśli zatem umowa o zakazie konkurencji nie zostanie zawarta, nie zwalnia to pracownika z obowiązku powstrzymania się od działań, które godzą w interes pracodawcy w trakcie trwania stosunku pracy. Przepisy te nie chronią jednak pracodawcy po ustaniu stosunku pracy, więc mimo wszystko warto zawrzeć umowę o zakazie konkurencji. W dodatku umowy o zakazie konkurencji, zarówno w trakcie trwania stosunku pracy, jak i po jego ustaniu, precyzują prawa i obowiązki stron, przez co minimalizują ryzyko sporów pomiędzy pracodawcą a pracownikami.