Benchmarking w przedsiębiorstwie – co to jest?

Benchmarking to pojęcie, które w biznesie funkcjonuje już od wielu lat. Tak jak wspomnieliśmy, informacja to najcenniejszy zasób przedsiębiorstwa, dlatego firmy nieustannie dążą do jej pozyskiwania, nie tylko poprzez wykonywanie analizy finansowej. To właśnie dzięki informacji każde przedsiębiorstwo może dowiedzieć się, w jakim kierunku dążyć, aby osiągnąć sukces i przewagę konkurencyjną. Jak brzmi definicja benchmarkingu? Słowo "benchmark" pochodzi z języka angielskiego, gdzie oznacza określenie sposobów oceny wydajności poprzez porównywanie. To jest właśnie benchmarking, czyli metoda zarządzania przedsiębiorstwem, która na stałe wpisała się w sposoby prowadzenia działalności gospodarczej. Istnieje kilka rodzajów benchmarkingu, jednak metoda ta w dużej mierze polega na regularnym dokonywaniu porównań do firm, które stanowią wzorzec w danej dziedzinie. Dzięki niej możliwe jest znalezienie sposobów na zwiększenie efektywności i polepszenie sytuacji finansowej firmy.

Celem analizy porównawczej w ramach benchmarkingu jest przede wszystkim rozwój przedsiębiorstwa. Dzięki porównaniu się z innym przedsiębiorstwem firma zyskuje świadomość swoich mocnych, jak i słabych stron. Dodatkowo może wiele dowiedzieć się o prowadzeniu biznesu, popełnianych błędach i złych posunięciach, przez które nie może się rozwijać. Co ważne, benchmarking działa mobilizująco, gdyż pozwala na zdobywania wiedzy i inspiruje do dalszego rozwoju i planowania. Benchmarking to doskonały sposób na poprawę wizerunku firmy, przygotowywanie do zmian i poprawę jakości firmy, oferowanych produktów czy świadczonych usług. To jedna z najskuteczniejszych metod pozyskiwania pełnego obrazu przedsiębiorstwa, dzięki której możliwe jest planowanie przyszłych działań i odnalezienie punktów odniesienia, które mają ogromne znaczenie w wykonywaniu analizy porównawczej.

Rodzaje benchmarkingu

Wśród rodzajów benchmarkingu wskazuje się:

  • benchmarking wewnętrzny;
  • benchmarking konkurencyjny, czyli zewnętrzny;
  • benchmarking funkcjonalny;
  • benchmarking procesowy;
  • benchmarking strategiczny;
  • benchmarking produktowy.

Każdy z wymienionych rodzajów benchmarkingu znajduje zastosowanie w innych przedsiębiorstwach. Pozwala na osiągnięcie wielu celów organizacji i przyspieszenie jej rozwoju, poprzez zdobywanie przewagi konkurencyjnej. 

Benchmarking wewnętrzny najczęściej stosuje się w dużych firmach, gdzie konieczne jest dokonanie porównania technologii, procesów i stanowisk w różnych działach przedsiębiorstwa czy filiach. Dzięki temu możliwe jest odnalezienie metod radzenia sobie z wieloma problemami. Z kolei benchmarking konkurencyjny, nazywany zewnętrznym stosowany jest rzadko, gdyż polega na analizie porównawczej dwóch dużych konkurentów, co może wiązać się z problemami pozyskiwania danych. Inne rodzaje benchmarkingu dotyczą różnorodnych dziedzin funkcjonowania przedsiębiorstwa. Produktowy odnosi się do produktów, natomiast strategiczny do stosowanych metod planowania. Sprawdź również: grafiki pracy.

Ważne! Zdarza się, że wiele osób traktuje benchmarking jako metodę wykradania danych. Otóż proces pozyskiwania informacji musi zawsze odbywać się za zgodą innej firmy. 

Analiza porównawcza w biznesie – jak ją przeprowadzić?

Porównań w ramach benchmarkingu można dokonywać na różnorodnych płaszczyznach, dzięki temu może doskonale wspierać przedsiębiorstwo w rozwoju i uzyskiwaniu przewagi konkurencyjnej. Warto wiedzieć, że analizy benchmarkingowe są często stosowane w grupach powiązanych firm. Są istotnym elementem dokumentacji podatkowej, gdyż pozwalają na potwierdzenie dokonywanych transakcji, ich powiązań, wynagrodzenia, cen i wielu innych czynników.

Benchmarking to analiza porównawcza, która wymaga odpowiedniego przygotowania. W końcu możliwe jest porównywanie wielu różnorodnych procesów w przedsiębiorstwie np. współpracy z zagranicznymi podmiotami czy prowadzenia dokumentacji podatkowej, a także prowadzonej produkcji czy świadczonych usług. Na początek konieczne jest określenie metod dokonywania porównań oraz przedmiotu porównań, czyli czy chcemy porównać procesy, usługi, produkty itp. Konieczne jest również określenie, jak w naszym przedsiębiorstwie funkcjonują dane procesy. Kolejny etap to poszukiwanie firmy, która będzie chciała wziąć udział w porównaniu, a także dokonywane porównań, czyli znalezienie punktu odniesienia i wskaźników, dzięki którym możliwe jest stworzenie trafnej analizy. Odpowiednie określenie miary pozwala na trafne dokonanie porównań i skuteczność przeprowadzanych badań. Ostatnie etapy do podsumowanie, stworzenie raportu i wdrożenie zmian, dzięki pozyskanym informacjom.

Benchmarking – wady i zalety tej metody

Tak jak wspomnieliśmy, istnieje kilka rodzajów benchmarkingu, z których każdy ma swoje wady i zalety. Kluczem jest tu jednak odpowiednie przeprowadzenie analizy porównawczej i wyciągnięcie trafnych wniosków. Ważne jest także, aby analiza była wykonywana w sposób regularny. Co istotne, aby benchmarking był skuteczny konieczne jest posiadanie wiedzy na jego temat oraz zaangażowanie kadry pracowniczej i zarządzającej. Dzięki temu możliwe jest stworzenie odpowiedniej dokumentacji i zyskanie wiedzy z zewnątrz do wewnątrz przedsiębiorstwa.

Zalety benchmarkingu to przede wszystkim szansa na osiągnięcie wielu korzyści dla przedsiębiorstwa. Za pomocą analizy możliwe jest zidentyfikowanie własnej pozycji wśród konkurencji, zwiększenie efektywności działań, poznanie mocnych i słabych stron, zyskanie przewagi konkurencyjnej, zwiększenie potrzeby wprowadzania zmian i dostosowywania procesów, a także zwiększenie motywacji i mobilizacji do działania wśród pracowników. To właśnie benchmarking daje szerokie możliwości, jeśli chodzi o wyznaczanie kierunków podążania przedsiębiorstwa w przyszłości. Dzięki niemu każda firma może rozwijać się dużo szybciej, zyskując przewagę nad konkurencją i korzyści finansowe. Odpowiednio przeprowadzony benchmarking to klucz do sukcesu dla wielu przedsiębiorstw, gdyż jest w stanie usprawnić działanie całej firmy, a nie tylko jej poszczególnych działów. Benchmarking to narzędzie, które pozwala stać się firmie organizacją uczącą się, dlatego jest tak powszechnie stosowany w wielu miejscach.

Oczywiście benchmarking nie ma jedynie zalet. Posiada wady, które mogą być przeszkodą w dokonywaniu porównań. To przede wszystkim możliwość postrzegania analizy porównawczej jako szpiegostwa czy wywiadu gospodarczego. Podpatrywanie metod funkcjonowania przedsiębiorstwa może rodzić problem naśladownictwa, co może być wpływać na kreatywność oraz motywacje pracowników i właścicieli firmy. Pomimo iż benchmarking to niezwykle popularne narzędzie zwiększające efektywność, można napotkać się z wieloma trudnościami, jeśli chodzi o jego przeprowadzanie. Pozwala jednak zyskać masę cennych informacji, które mogą znacząco wpłynąć na dalsze losy firmy.