Rozpoczynając współpracę z agencją marketingową zostajemy poproszeni o przygotowanie tak zwanego briefu. Wiele osób zastanawia się wówczas, czym dokładnie jest ten dokument i jakie informacje powinny się w nim znaleźć. Od tego, w jaki sposób zaprezentujemy nasze potrzeby i wymagania zależy bowiem późniejszy efekt całej kampanii. Co to jest brief, jakie wyróżniamy rodzaje i przede wszystkim, co musi zawierać? Między innymi na te pytania odpowiadamy w poniższym tekście.
Brief marketingowy - z pojęciem tym spotkał się niemal każdy, ale nie wszyscy wiedzą, co się pod nim kryje. Tymczasem chcąc zlecić obsługę kampanii reklamowej produktu lub usługi swojej firmy warto choć w części zapoznać się z zasadami funkcjonującymi w branży kreatywnej. Tylko w taki sposób będziemy w stanie porozumieć się co do konkretów danego projektu i uzyskać jak najlepszy skutek.
Brief – co to?
Każda agencja kreatywna ma własny system współpracy z klientami, ale istnieją pojęcia i zagadnienia, które stały się już normą dla całej branży i warto z nich korzystać. Brief to najprościej tłumacząc dokument, w którym jako klienci dokładnie określamy, na czym ma polegać zlecenie. Tego rodzaju komunikat powinien być w miarę konkretny, stosunkowo prosty w odbiorze, a także zawierać wszystkie niezbędne informacje dotyczące naszych potrzeb oraz wymagań. W briefie można zawrzeć także podstawowe wytyczne, dzięki którym agencja będzie widziała, w którą stronę ma zmierzać kampania promocyjne czy też inne zlecone jej do wykonania projekty. Brief reklamowy jest już na tyle powszechnym zjawiskiem, że prosi o niego każda, choćby najmniejsza, agencja, a poprawne sporządzenie takiego dokumenty działa na korzyść obu stron. Właśnie dlatego warto przyłożyć się do jego utworzenia, ponieważ pozwala to na dalszym etapie współpracy zaoszczędzić sporo czasu, a także środków finansowych.
Nigdy więcej nie trać czasu!
Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.
Załóż darmowe kontoBrief reklamowy - po co?
W skrócie wyjaśniliśmy już, na czym polega brief i jaka jest jego zasadnicza funkcja. Jak się jednak okazuje, ma o wiele więcej zastosowań, niż się początkowo może wydawać. Odgrywa on rolę dokumentu technicznego, a także jest w pewnym sensie dowodem na wstępne ustalenia między zlecającym, a wykonawcą. To na tym etapie po stronie agencji marketingowej odbywa się analiza zlecenia, jego wycena, a także pojawiają się pierwsze sugestie oraz przykładowy zarys, w jaki sposób można wprowadzić w życie oczekiwania klienta. Jeśli brief jest prawidłowo przygotowany, wówczas marketerzy mają ułatwioną pracę i o wiele szybciej mogą przejść do działania. Brief wytycza ścieżkę, po której należy iść i pozwala od samego początku spojrzeć na całe zadanie zarówno w wąskiej, jak i szerszej perspektywie.
Co powinien zawierać brief?
Dla większości agencji marketingowych to właśnie brief jest najważniejszym dokumentem podczas całego procesu realizacji zlecenia. Z reguły dokument powinien być sporządzony starannie, przejrzyście, a z jego treści ma wyłaniać się cel całej kampanii. Wiele zależy oczywiście od rodzaju i dokładnych ram każdej z akcji, ale brief powinien standardowo posiadać następujące informacje: dane firmy, opis jej działalności, charakterystykę produktu/usługi, zarys dotychczasowych kampanii marketingowych, wskazanie na konkurencję oraz grupę docelową. Ponadto, powinno się w nim określić także cele marketingowe planowanej akcji, standardy komunikowania się z potencjalnymi klientami, czy szacunkowy zasięg całej kampanii. Nie obejdzie się też bez informacji dotyczącej ram czasowych działań marketingowych oraz zagospodarowanym budżecie na ten cel. Ogólnie im więcej konkretnych i przydatnych danych, tym lepiej, ponieważ agencja ma wtedy pełen obraz sytuacji i może od razu przystąpić do pracy nad projektem.
Brief - pisanie krok po kroku
Świetnym rozwiązaniem będzie odpowiednie sformatowanie dokumentu, w tym użycie pogrubień, podkreśleń, a nawet kolorów. Pomocne dla marketerów może okazać się również umieszczenie tabel czy wykresów, dzięki czemu brief będzie bardziej klarowny i wyrazisty. Brief przykład - nie ma jednego wzoru, jaki można byłoby zastosować. Dobrym pomysłem nie jest także kopiowanie treści czy formy od innych firm, ponieważ każde zlecenie jest inne i należy podejść do niego w sposób indywidualny. Agencja marketingowa chce otrzymać w pełni spersonalizowany i napisany przez daną firmę dokument po to, aby móc od samego początku identyfikować się z konkretną marką i później próbować zachęcić do tego konsumentów.
Jakie są rodzaje briefów?
Brief reklamowy, marketingowy, promocyjny - pod różnymi nazwami może się często kryć ta sama charakterystyka. Mimo iż wyróżnia się wiele różnego rodzaju briefów, trudno mówić o jakimś odgórnym zestawieniu lub nawet konkretnych nazwach. Wiele zależy od celu kampanii oraz intencji samego zlecającego. Brief kreatywny to na przykład jedno z podstawowych narzędzi wykorzystywanych do wewnętrznej komunikacji w agencji. Pod określeniem brief strategiczny kryje się natomiast stosunkowo rozbudowany dokument, który ma za zadanie wskazać na konieczność przeprowadzenia wielopoziomowej kampanii marketingowej. Gdy zależy nam na akcji promocyjnej w dużych mediach, wówczas musimy sporządzić tzw. brief mediowy, który trafi do domów mediowych. Biorąc to wszystko pod uwagę widzimy, jak szerokie może być spektrum działań agencji marketingowej i jak ważne jest wyczucie rynku oraz znajomość podstawowych pojęć funkcjonujących w tej branży.
Brief: co to i czy warto tworzyć - podsumowanie
Jak widzimy, jeśli zależy nam na jak najlepszym wykonaniu zadania przez agencję marketingową nie obejdzie się bez stworzenia porządnego briefu, który dostarczy niezbędnych informacji. Zazwyczaj jest on jedynie początkiem współpracy i to od niego rozpoczyna się realizacja całej kampanii. Na podstawie tego dokumentu pracownicy agencji przygotowują dodatkowe pytania, które pozwolą na opracowanie optymalnej strategii. Nie warto więc traktować briefu jak niepotrzebnej formalności, ponieważ to właśnie od niego może zależeć, czy akcja promocyjna odniesie sukces.
Nigdy więcej nie trać czasu!
Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.
Załóż darmowe konto