·4 min czytania

Jak oszczędzać na mediach w firmie?

Jak oszczędzać na mediach w firmie?

Dlaczego warto ograniczyć wydatki na media w firmie?

Podwyżki cen gazu, prądu czy wody nie ominęły nie tylko właścicieli gospodarstw domowych, lecz również przedsiębiorców. Niemniej jednak wobec tych pierwszych zastosowano pewne środki łagodzące, tymczasem przedsiębiorcy często muszą radzić sobie ze skutkami inflacji we własnym zakresie. Jednym ze sposobów generowania oszczędności w firmie jest ograniczenie zużycia mediów. Wbrew pozorom nie jest to proste zadanie, zwłaszcza jeśli chodzi o duże przedsiębiorstwa produkcyjne. Te bowiem nie mogą przejść na tryb pracy zdalnej, która - jak wiadomo - może przyczynić się do zredukowania kosztów prowadzenia działalności. Warto jednak wprowadzić pewne zmiany, dzięki którym można:

  • obniżyć rachunki za gaz, wodę, prąd,
  • nauczyć się mądrzej korzystać z wody czy energii,
  • skupić się na działaniach proekologicznych,
  • zmienić dotychczasowy, nieefektywny model pracy.

Korzyści, jakie daje redukcja kosztów związanych z mediami, jest więc naprawdę sporo. Jednocześnie należy pamiętać, że generowanie oszczędności jest możliwe wyłącznie przy efektywnej współpracy właścicieli z managerami oraz pracownikami.

Jak oszczędzać na energii elektrycznej w firmie?

Optymalizacja kosztów w firmie związana jest przede wszystkim z mądrym korzystaniem z energii elektrycznej. Zużycie w wielu przedsiębiorstwach jest zbyt wysokie w stosunku do rzeczywistych potrzeb, dlatego warto rozważyć wprowadzenie pewnych istotnych zmian. Jedną z nich jest zmiana trybu pracy, tak aby maszyny czy innego rodzaju urządzenia nie pochłaniały nadmiernych ilości energii. Należy przeliczyć, czy bardziej opłacalne pod względem energetycznym jest codzienne ich uruchamianie, czy może praca w systemie czterobrygadowym, tworząc grafik pracy online. Innym sposobem jak ograniczyć wydatki w firmie jest przejście na tryb pracy zdalnej - dotyczy to osób na stanowiskach biurowych. Jeśli jednak nie jest to możliwe, warto rozważyć wprowadzenie stałych godzin pracy, na przykład od 8 do 16, sytuując w jednym pokoju jak najwięcej pracowników. Pozwala to korzystać ze światła tylko w tych pokojach, w których przebywają zatrudnieni. Oszczędzanie energii elektrycznej to również dobre nawyki związane z:

  • mądrym korzystaniem z urządzeń elektrycznych i wyłączaniem ich, gdy nie są już potrzebne do pracy,
  • przygotowywaniu potraw w mikrofalówce tylko w czasie potrzebnym do ich podgrzania,
  • zagotowywaniem optymalnej ilości wody do przygotowania napojów ciepłych,
  • wyłączaniem światła w pokojach, w których nikt nie przebywa.

W sezonie wiosennym i letnim warto zrezygnować z używania klimatyzacji wtedy, gdy nie jest to konieczne. Czasami lepszym rozwiązaniem będzie otwarcie okien, wprowadzając jednocześnie świeże powietrze do pomieszczeń. Klimatyzacja, z której korzystamy w nierozważny sposób, może być nie tylko źródłem dodatkowych kosztów, lecz również przyczyniać się do zwiększenia częstotliwości zachorowań wśród pracowników. Wprowadzając w życie wszystkie wymienione zasady, można wygenerować oszczędności rzędu nawet kilkunastu procent. Dodatkowo wiele firm promuje w ten sposób proekologiczne podejście, zatem wykorzystuje oszczędzanie energii do celów marketingowych.

Szczęśliwy użytkownik platformy inEwi

Nigdy więcej nie trać czasu!

Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.

Załóż darmowe konto

Jak oszczędzać na wodzie w firmie?

Oszczędzanie na wodzie w przedsiębiorstwie wydaje się dużo trudniejszym zadaniem, jednak i tutaj można wprowadzić pewne zmiany, aby płacić mniej. Jeśli planujemy większy remont, warto zainstalować toalety o małym przepływie oraz wymienić krany, w których są przecieki. Dobrym rozwiązaniem jest również zużywanie mniejszych ilości wody do sprzątania - w tym celu warto postawić na ekologiczne środki czystości, które jej nie potrzebują. Można też zamiatać podłogi zamiast myć je pod ciśnieniem. Oczywiście, kwestia zachowania higieny wciąż pozostaje na pierwszym miejscu, jednak warto pomyśleć nad oszczędniejszym sprzątaniem, omawiając to z osobami odpowiedzialnymi za utrzymanie czystości w biurze czy w halach produkcyjnych. Jednocześnie warto zrezygnować z sadzenia trawy w okolicach siedziby firmy - trzeba ją regularnie podlewać, co generuje dodatkowe koszty. Problematyczne stają się natomiast rośliny, które znajdują się w biurach. Jak obniżyć koszty ich podlewania? Otóż wystarczy wybrać takie odmiany, które nie potrzebują dużych ilości wody do tego, by przeżyć. Nie oznacza to, że na parapetach muszą stanąć kaktusy - istnieje wiele roślin, których nie trzeba podlewać codziennie. Jest to korzystne rozwiązanie zwłaszcza dla firm, w których wprowadzono model pracy zdalnej lub hybrydowej, a więc gdzie pracownicy przebywają okazyjnie.

Jak oszczędzać na ogrzewaniu w firmie?

Redukcja kosztów ogrzewania powinna sprowadzać się do obniżenia temperatury w pomieszczeniach, w których na co dzień nie przebywają zatrudnieni. Dobrym przykładem są pokoje, w których przechowuje się dokumentację bądź nieużywane sprzęty. Należy jednak pamiętać, że nawet tam obowiązuje tak zwana temperatura minimalna (15-16 stopni),która zapobiega gromadzeniu wilgoci. Optymalnym rozwiązaniem będzie też obniżenie temperatury w pomieszczeniach biurowych do około 20 stopni. Można tam również umieścić na podłogach dywany, które zapobiegają utracie ciepła. W przypadku budynków własnościowych, warto podjąć decyzję o ich dociepleniu. Choć to duża inwestycja, pomoże zaoszczędzić znaczne środki w sezonie grzewczym. Niektóre firmy jesienią i zimą przechodzą na tryb pracy zdalnej, dzięki czemu można ogrzewać wyłącznie wybrane pomieszczenia w dni, w które pracownicy przebywają w biurach. Alternatywnym rozwiązaniem jest praca hybrydowa, dedykowana przedsiębiorstwom, w których ze względu na charakter wykonywanych obowiązków zawsze musi ktoś przebywać w siedzibie. Praca zdalna lub hybrydowa pozwala wygenerować spore oszczędności, a w dobie nowoczesnych rozwiązań, takich jak elektroniczne wnioski urlopowe czy kanały komunikacji online nie jest skomplikowanym przedsięwzięciem.

Szczęśliwy użytkownik platformy inEwi

Nigdy więcej nie trać czasu!

Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.

Załóż darmowe konto

#udostępnij jeżeli ten artykuł jest przydatny:

Warto również przeczytać te artykuły.

Sprawdź inne propozycje opracowane przez naszych ekspertów.

Sprawdź też inne artykuły!

Zobacz wszystkie

299950+ użytkowników!

Tworzymy narzędzia, które dopasowują się do Ciebie, a nie na odwrót, ponieważ każdy pracuje w wyjątkowy sposób.

Załóż darmowe konto
Szczęśliwy użytkownik platformy inEwi

Wykorzystujemy pliki cookie, piksele i lokalną pamięć w celu poprawy wydajności, personalizacji treści i reklam oraz ich pomiaru. Używamy własnych plików cookie oraz niektórych od stron trzecich. Tylko absolutnie konieczne są włączone domyślnie. Więcej w naszej polityce prywatności.