Marketing afiliacyjny jest procesem, w którym otrzymujemy prowizję pieniężną za polecenie produktu lub usługi innej firmy za pomocą linków afiliacyjnych. Marketing afiliacyjny to bardzo popularny w ostatnim czasie sposób na zarabianie pieniędzy w Internecie poprzez promowanie produktów innych firm za opłatą. Sprawdźmy, jak to działa i jak zacząć swoją przygodę oraz dla kogo marketing afiliacyjny tak naprawdę jest.


Marketing afiliacyjny – definicja

Marketing afiliacyjny, co to takiego? Affiliate marketing czy także marketing partnerski to działalność polegająca na promowaniu produktów lub usług należących do innej osoby, lub firmy za opłatą. Innymi słowy, znajdujemy produkt lub usługę, która nas interesuje, reklamujemy ją innym osobom i dzięki temu uzyskujemy udział w zyskach ze sprzedaży.

Definicja marketingu afiliacyjnego zakłada więc istnienie trzech zaangażowanych w kooperację stron – firmy lub osoby mającej własną działalność, która sprzedaje swój produkt lub usługę oraz jej partnera, który będzie promował ten produkt lub usługę za pośrednictwem swoich kanałów promocji do trzeciej, równie ważnej strony – czyli klientów.

W tym przypadku partnerem może być każdy: od zwykłych osób prywatnych promujących dane treści np. na swoich profilach społecznościowych, po blogerów, youtuberów i całe firmy. Partner reklamuje określone usługi lub produkty firmy i otrzymuje za nie wynagrodzenie. Premia może mieć formę prowizji od kwoty sprzedaży, uzgodnionego wynagrodzenia za pożądane działanie klienta, a nawet wspólny PR.

Marketing afiliacyjny definiuje więc trzy ważne stronnictwa:

  • Sprzedawca — może oznaczać reklamodawcę, markę, twórcę produktu. Sprzedawcą może być każdy. Jednocześnie wcale nie jest konieczne, aby był aktywnie zaangażowany w sam proces sprzedaży. Wymaga tylko produktu lub usługi, która jest dostępna w sprzedaży;
  • Partner – może być to zwykła osoba lub cała firma. Partner przejmuje zadania marketingowe, promując jeden lub więcej produktów. Przyciąga i przekonuje potencjalnych nabywców wartością produktu i nierzadko swoją osobą, dzięki czemu ostatecznie decydują się na jego zakup;
  • Kupujący — to kupujący zapewniają działanie całego systemu afiliacyjnego. Nie będzie sprzedaży — nie będzie dochodu, którego część trafi do partnera w formie wynagrodzenia. Chcąc przyciągnąć uwagę odbiorców do produktu, partner użyje dowolnego dostępnego i odpowiedniego kanału do jego reklamowania, bez względu na to, czy jest to reklama w wyszukiwarkach, sieciach społecznościowych czy blogach.

Skoro wiadomo już, na czym polega marketing afiliacyjny, jak zacząć, aby już od początku można było zauważyć owoce swojej pracy?

Marketing afiliacyjny – jak zacząć?

Zaczynając z marketingiem afiliacyjnym, najpierw musisz znaleźć produkt lub firmę, którą chcesz zareklamować. Zacznij od wyszukania usługi lub produktu, o którym wiesz, że jest odpowiedni dla Twojej działalności i z którego skorzystają Twoi odbiorcy. Powinieneś wtedy zarejestrować się w programie partnerskim sprzedawcy. To sprawi, że staniesz się partnerem.

Po dołączeniu do programu partnerskiego otrzymasz unikalny identyfikator partnera (tzw. reflink), który musi być zawarty we wszystkich linkach, które umieszczasz na swojej stronie, aby promować usługę lub produkt. Możesz promować produkt na różne sposoby: poprzez artykuły, recenzje produktów, e-maile, promocje na relacjach w sieciach społecznościowych, filmy itp. Dzięki unikalnemu identyfikatorowi sprzedawca zawsze będzie wiedział, jaki ruch, który trafił na jego stronę, został przez Ciebie przekierowany. Kiedy użytkownik kupuje produkt od sprzedawcy, otrzymujesz wynagrodzenie zależne od modelu rozliczeniowego ujętego w konkretnym programie partnerskim. Może być to m.in.:

  • CPS (Cost per Sale) / PPS (Pay per Sale) - płatność jest dokonywana przy sprzedaży. Może być stała lub procentowa;
  • CPA (Cost per Action) / PPA (Pay per Action) - płatność za wykonaną pożądaną akcję. Na przykład: wysłanie e-maila, złożenie wniosku o kartę kredytową, zarejestrowanie profilu w serwisie randkowym, złożenie wniosku o bezpłatną wersję próbną;
  • CPI (Cost per Install) / PPI (Pay per Install) – opłata za instalację, model niezwykle popularny w promowaniu aplikacji mobilnych;
  • CPL (Cost per lead) / PPL (Pay per lead) – opłata za lead, zazwyczaj rejestrację w serwisie;
  • CPC (Cost per click) / PPC (Pay per click) – opłata dokonywana za każde wygenerowanie kliknięcia.

Wybierając rodzaj rozliczenia i promowanych treści w marketingu afiliacyjnym można skoncentrować się na treściach, które mamy zamiar promować w ramach sieci partnerskiej czy programu partnerskiego.

Marketing afiliacyjny – czy warto?

Zadając sobie pytanie, czy warto rozpocząć zarabianie w marketingu afiliacyjnym, nie można znaleźć prostej odpowiedzi. Najlepszym wyjściem jest skupienie się na korzyściach i wadach płynących z rozpoczęcia zarabiania poprzez system afiliacyjny, a następnie podjęcie świadomej decyzji.

Po pierwsze, marketing afiliacyjny nastawiony jest wyłącznie na promocję. Nie ma potrzeby szukania dostawców, podpisywania umów, chodzenia na spotkania biznesowe, możemy zarabiać także przez całą dobę i niewywierany jest na nas nacisk zajmowania się reklamacjami czy sprawami związanymi z klientami. Po drugie, oszczędza czas. Wystarczy znaleźć partnerów i ustalić warunki współpracy, a reszta pracy spoczywa na ich barkach.

Grafik pracy w marketingu afiliacyjnym jest dowolnie kreowany przez nas samych. Dzięki temu jest to świetne rozwiązanie dla studentów lub osób podróżujących, a także chcących zarobić dodatkowe pieniądze. System rozliczeń podatkowych jest także stosunkowo przyjemny.

Marketing afiliacyjny i podatki odprowadzane od niego oparte są na zasadzie głoszącej, że rozliczany podatek od dochodu wynosi 18%. Jeśli nie przekroczymy kwoty wolnej od podatku w danym roku fiskalnym, możemy wprowadzić dochód z afiliacji w swoim PIT 36 bez jakichkolwiek konsekwencji. PIT 36 składny jest do 30 kwietnia każdego roku, należy mieć na uwadze, iż zarabiając jako studenci, do 26. roku życia jesteśmy zwolnieni z podatku.

Patrząc z kolei na wady, oddanie pracy w niepowołane ręce zawsze wiąże się z ryzykiem. Partner może zepsuć Twoją reputację, jeśli użyje nie do końca uczciwych i „bazarowych” metod promocji, takich jak reklama typu clickbait. Albo może po prostu zerwać umowę: w najlepszym razie stracisz tylko czas, w najgorszym pieniądze i reputację. Co więcej, marketing afiliacyjny nie jest łatwy do nauczenia. Nie ma wielu dobrych zasobów do nauki podstaw marketingu afiliacyjnego, zmuszając do praktycznego szlifowania swoich umiejętności.

Marketing afiliacyjny – przykłady

Skoro wiemy już, jak zacząć przygodę z afiliacjami, jakie przykłady marketingu afiliacyjnego możemy odnaleźć w Internecie? Każda z tych opcji ma swoje unikalne zalety, dlatego radzimy wybrać te, które najbardziej Cię interesują. Dobrym pomysłem jest połączenie kilku platform, aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców.

  • Blogi internetowe — najbardziej doświadczeni partnerzy używają bloga do promocji swoich produktów. Blogowanie stało się jednym z najpotężniejszych sposobów dotarcia do grupy docelowej poprzez ruch organiczny (wyszukiwania). Powodem, dla którego blogowanie jest świetnym narzędziem, jest to, że pozwala na korzystanie z SEO (optymalizacji wyszukiwarek). Istnieje wiele czynników, które wpływają na ranking artykułu w wyszukiwaniu, niektóre z nich to słowa kluczowe, aktualny autorytet bloga, liczba linków zwrotnych i inne;
  • Kanał na YouTube — YouTube to kolejna świetna platforma dla marketingowców afiliacyjnych. Treści wideo dają najlepszą możliwość zaprezentowania produktu czy usługi. W wielu przypadkach łatwiej jest dokonać sprzedaży za pośrednictwem linku afiliacyjnego w treści wideo, ponieważ użytkownicy mogą sami zobaczyć korzyści płynące z niektórych produktów lub usług;
  • Media społecznościowe — Jeśli korzystasz z Instagrama lub TikToka, prawdopodobnie już wcześniej natknąłeś się na posty partnerskie. Są to posty oznaczone hashtagiem #reklama, #promo lub czymś podobnym. Użytkownicy mediów społecznościowych promują produkty partnerskie za pośrednictwem postów, jeśli szczerze powiedzą odbiorcom, że jest to link partnerski. Jedynym haczykiem jest to, że możesz umieścić swój link partnerski tylko w polu bio, co nieco ogranicza interakcję z linkiem;
  • Marketing mailowy  E-mail to najbardziej niedoceniany kanał marketingu afiliacyjnego. Musisz połączyć go z inną platformą, najlepiej blogiem, aby przekształcić potencjalnych klientów w kupujących;

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z marketingiem afiliacyjnym, poznanie wszystkich niuansów na początku może być trochę zniechęcające. Naszą radą jest poświęcenie czasu na opracowanie prostej strategii. Zacznij od wybrania swojej niszy i określenia grupy docelowej. Następnie wybierz platformę wydawniczą i typ treści. Na koniec ostrożnie wybierz programy partnerskie, które najlepiej pasują do Twojej wiedzy i zrozumienia.