O czym należy pamiętać, zakładając firmę sprzątającą?
Każdy, kto zastanawia się, jak założyć firmę sprzątającą, musi wziąć pod uwagę fakt, że jest to taki rodzaj biznesu, który wymaga poniesienia sporych wydatków finansowych. I to na samym początku prowadzenia działalności! Co istotne, mowa nie tylko o opłaceniu księgowości czy wypłat dla pracowników. Wyposażenie firm sprzątających potrafi pochłonąć ogromne ilości gotówki. Poza środkami czyszczącymi niezbędne będą odkurzacze, parownice, zamiatarki oraz inne maszyny czyszczące. A to wciąż nie koniec wydatków.
Często właściciele domów lub powierzchni biurowych szukają kogoś, kto uprzątnie ogrody lub umyje kostkę brukową. Jeśli podwykonawca zaproponuje szeroką gamę usług, wówczas ma większą szansę na zatrudnienie jako firma sprzątająca. Zarobki znacząco więc wzrosną, jednak aby to było możliwe, konieczne jest posiadanie właściwego wyposażenia. Kolejną istotną kwestią podczas otwierania tego typu biznesu jest miejsce pozyskiwania klientów. Wbrew pozorom nie jest to takie proste. Ze względu na dużą konkurencję, dzisiaj nie wystarczy już tylko wrzucić ogłoszenia do Internetu. Warto więc już na samym początku działalności odłożyć środki na działania promocyjne.
Firma sprzątająca – jak ją założyć?
Samo założenie takiego biznesu nie jest niczym skomplikowanym, w szczególności jeśli będzie to jednoosobowa firma sprzątająca. Wówczas wystarczy wpis do CEIDG i działalność otwarta! Można zrobić to samodzielnie lub z pomocą księgowego, który potem będzie Cię rozliczał. Choć ten aspekt zazwyczaj spędza sen z oczu przyszłych przedsiębiorców, to zdecydowanie jest najmniej problematyczną kwestią. Dużo trudniejszym aspektem jest natomiast pozyskanie klientów i zakup odpowiedniego sprzętu. Problemów może także dostarczyć zatrudnienie odpowiednich pracowników, jeśli nie zamierzasz pracować w pojedynkę.
Profesjonalna firma sprzątająca nie może pozwolić sobie na żadne błędy, a tych nie da się wyeliminować, jeśli trafisz na osoby, które nie traktują swojej pracy sumiennie. Jak przyciągnąć ludzi, którym rzeczywiście chce się pracować? Zdecydowanie poprzez adekwatną pensję. Spore znaczenie mają także benefity, takie jak karta MultiSport, bony na święta czy różnego rodzaju dofinansowania (np. na okulary).
Nigdy więcej nie trać czasu!
Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.
Załóż darmowe kontoFormy prowadzenia firmy sprzątającej
Obok pytania, jak założyć firmę sprzątającą, pojawiają się także wątpliwości odnośnie formy prowadzenia takiej działalności. Choć jest ich kilka, to w rzeczywistości tylko dwie są warte uwagi. Jest to jednoosobowa działalność gospodarcza oraz spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Czym się różnią? Decydując się na pierwszą z nich, przedsiębiorca jest odpowiedzialny całym swoim majątkiem za powodzenie lub niepowodzenie przedsięwzięcia. Jeśli podczas kontroli skarbowej urząd dopatrzy się jakichś nieścisłości, wówczas może żądać naprawienia szkód nawet za pomocą środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości przedsiębiorcy.
Czy są jakieś plusy jednoosobowej działalności gospodarczej? Oczywiście! Przede wszystkim wypłata środków. Osoba prowadząca firmę ma możliwość płacenia pieniędzmi firmy za zakupy prywatne. Jeśli chce wypłacić je z konta, po prostu idzie do bankomatu. W taki sposób absolutnie nie wolno obchodzić się z finansami spółki! Można je natomiast otrzymać za pomocą dywidendy lub ustalenia pensji członka zarządu. Wymaga to spełniania wielu formalności, którym musi sprostać firma sprzątająca. Czy się opłaca taka forma prowadzenia działalności? To zależy. Niewątpliwą zaletą jest jednak fakt, że jako właściciel spółki z o.o. nie odpowiadasz za ewentualne zadłużenie lub kłopoty firmy. To niejednokrotnie może ocalić finanse domowe Twoje i Twojej rodziny.
Opodatkowanie firmy sprzątającej – o czym należy pamiętać?
Przede wszystkim o tym, aby wybrać dobrego księgowego. Warto także udać się na konsultację do doradcy podatkowego. Taka wizyta będzie Cię kosztować około 200 zł, a może pomóc ocalić tysiące. Przykładowo dowiesz się na niej, która forma opodatkowania będzie dla Ciebie najbardziej korzystna, jakie koszty możesz odliczyć od podstawy opodatkowania oraz w jaki sposób obniżyć płacone podatki za pomocą ewidencji środków trwałych.
Warto podkreślić, że choć księgowa powinna mieć wiedzę z tego zakresu, to w rzeczywistości jest ona odpowiedzialna tylko za księgowanie. Nie musi widzieć ani doradzać Ci, w jaki sposób optymalizować opodatkowanie. Na jaką formę płacenia podatków powinna zdecydować się firma sprzątająca? Biznes, taki jak ten, można opodatkować stawką standardową 17% lub liniową 19%. Jest to opłacalne, jeśli na początku masz duże koszty ze względu na zakup maszyn. Następnie znacznie lepiej przejść na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, który w przypadku firm sprzątających wynosi 8,5%. Warto jednak podkreślić, że decydując się na tę ostatnią opcję, nie będziesz mieć możliwości odliczenia kosztów.
Jak zarządzać firmą sprzątającą?
Zarządzanie firmą to duża odpowiedzialność w szczególności, jeśli zatrudniasz pracowników. Musisz dbać nie tylko o wysoką jakość usług, ale także płynność finansową. Na szczęście na rynku dostępnych jest wiele aplikacji, które pomagają monitorować finanse przedsiębiorstwa, planować zamówienia oraz kontrolować pracowników. Część z nich jest także dostępna w formie kart do wypełniania w Excelu.
Warto jednak podkreślić, że zarządzanie firmą sprzątającą to nie tylko skrupulatne notowanie. Niezwykle ważne są także umiejętności miękkie. Sprawią one, że pracownicy będą traktować Cię nie jak surowego szefa, a lidera. To natomiast pozytywnie wpłynie zarówno na finanse, jak i jakość usług takiej organizacji jak firma sprzątająca. Jak pozyskać klientów czy jaki sprzęt wybrać - na nic zdadzą się te rozmyślania, jeśli nie nauczysz się odpowiednio traktować swoich współpracowników.
Jaki sprzęt powinna mieć zapewniona firma sprzątająca?
Co powinna mieć w swoim asortymencie firma sprzątająca? Jak założyć odpowiedni budżet i oszacować liczbę niezbędnego sprzętu? Na początku warto porozmawiać ze swoimi potencjalnymi klientami. Jeśli zapytasz ich, czego dokładnie potrzebują, wówczas bez problemu stworzysz listę niezbędnych detergentów i maszyn. Zazwyczaj obok środków czyszczących wymienia się takie sprzęty jak odkurzacz, mopy, ścierki, parownice, zamiatarki, kosze na śmieci, wózek do sprzątania z wiaderkami i maszyna czyszcząca. Jeśli w Twojej okolicy znajduje się dużo biurowców z przeszklonymi szybami, wówczas warto zainwestować w robota do mycia okien. Przydać się może także sprzęt do czyszczenia kostki brukowej lub strzyżenia trawników.
Nigdy więcej nie trać czasu!
Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.
Załóż darmowe konto