·5 min czytania

Jak zatrudnić dobrego pracownika do sklepu internetowego?

Jak zatrudnić dobrego pracownika do sklepu internetowego?

Na czym polega obsługa sklepu internetowego?

Zanim przejdziemy do tematu poszukiwania i zatrudniania pracowników sklepu internetowego, warto kilka słów powiedzieć o tym, na czym obsługa takiego sklepu polega. W pierwszej kolejności wskazać trzeba na obsługę klientów. To oni są tu najważniejsi, ponieważ to oni właśnie dokonują zakupów, a zatem generują dla sklepu dochody. Dlatego mówiąc o obsłudze sklepu internetowego, zacząć trzeba od profesjonalnej obsługi klienta. Istotna jest tu komunikacja. Pracownik sklepu internetowego zawsze musi być gotowy do udzielania klientom rzetelnych informacji dotyczących oferty sklepu. Obsługa sklepu internetowego to także wysyłki, reklamacje i zwroty. Ważne jest, aby wszystkie tego typu kwestie realizowane były szybko i sprawnie przez pracownika sklepu internetowego. Obowiązki związane z e-sklepem obejmują również obsługę samej strony internetowej. Mowa tu o dbaniu o kwestie techniczne, ale nie tylko. Obsługa strony sklepu internetowego to także dbanie o to, aby była ona przyjazna użytkownikom. Zadaniem pracownika jest odszukiwanie i eliminacja wszelkich czynników, które mogłoby zniechęcić klientów do przeglądania oferty sklepu internetowego. Przykładem może być tu wolne ładowanie się strony czy częste wyskakiwanie różnego rodzaju błędów. Konieczna jest także eliminacja czynników mających wpływ na porzucanie przez klientów koszyka zakupowego. W tym przypadku wymienić można choćby takie czynniki jak brak możliwości zakupu bez rejestracji czy zbyt długi formularz zakupowy. Poza tym w ramach obsługi sklepu internetowego dbać trzeba o łatwość nawigacji, poprawnie działającą wyszukiwarkę produktów i ogólny design sklepu. W zakres obsługi e-sklepu wchodzą również działania marketingowe. Kluczowe jest tu pozycjonowanie sklepu, prowadzenie kont w mediach społecznościowych i content marketing. Część z tych działań można oczywiście zlecić zewnętrznym agencjom. Dzięki temu można mieć pewność, że promocja sklepu będzie prowadzona w sposób profesjonalny. Pracownik sklepu internetowego może w tym przypadku zlecać i koordynować konkretne działania podmiotów zewnętrznych.

Jakie umiejętności powinien posiadać pracownik sklepu internetowego?

Jak zatem widać, obsługa sklepu internetowego wiąże się z wieloma obowiązkami. Oczywiście nie oznacza to, że wszystkie wykonywać musi jedna osoba. Wraz z tym, jak biznes się rozrasta, można sobie pozwolić na zatrudnianie kolejnych pracowników i podział obowiązków. Takie rozwiązanie jest na pewno wydajniejsze. Jeśli jednak miałoby się, choćby tylko ogólnie, wskazać na umiejętności, jakie posiadać powinien pracownik do obsługi sklepu internetowego, na pewno wymienić trzeba na te pozwalające na sprawny kontakt z klientami. Mowa tu o tzw. umiejętnościach miękkich. Zarówno przy obsłudze klientów, jak i przy realizacji wysyłek nie jest wymagane doświadczenie w branży e-commerce. Doświadczenie w tym zakresie możne być nabyte także w wielu innych branżach. Nieco inaczej wygląda sytuacja przy technicznej obsłudze sklepu internetowego. Kandydat do pracy posiadać powinien doświadczenie w zakresie nowych technologii. Dobrze, aby znał oprogramowanie, na którym zbudowany i prowadzony jest sklep internetowy. Doświadczenie wymagane jest również w dziedzinie marketingu. Kandydat powinien już mieć za sobą prowadzenie kampanii z zakresu marketingu internetowego oraz znać narzędzia (w tym narzędzia analityki internetowej) i aktualne trendy w tym obszarze.

pracownik-sklepu-internetowego

Pracownik sklepu internetowego – jakie ma obowiązki?

Mówiąc o obsłudze sklepu internetowego i wymaganiach dotyczących umiejętności osoby zajmującej się tym obszarem, wskazano już na obowiązki pracownika e-sklepu. Warto jednak ten temat nieco uporządkować. Oczywiście podstawowym obowiązkiem jest kompleksowa obsługa procesu sprzedaży przez Internet. Ogólnie rzecz ujmując, mowa tu o realizacji zamówień i obsłudze płatności. Dodawanie nowych produktów, tworzenie ich opisów, aktualizacja treści na stronie internetowej sklepu, a także obróbka zdjęć produktów – to także obowiązki pracownika sklepu internetowego. Obowiązki te jednak nie wyczerpują wszystkich mu przypisanych. Wśród nich wskazać trzeba również na kontakt z klientami i udzielanie im wszystkich informacji na temat oferowanego asortymentu. Można to robić telefoniczne, mailowo bądź poprzez chat na żywo (to ostatnie w dużych sklepach czasami zastępowane jest przez tzw. chatboty). Także obsługa zwrotów i reklamacji należy do obowiązków pracownika sklepu internetowego. W tym przypadku pracownik odpowiedzialny jest za sprawne wyjaśnianie skarg oraz rozwiązywanie wszelkich problemów związanych z zamówieniami, które zgłaszane są przez klientów. Do omawianych obowiązków dodać trzeba jeszcze kompleksowe doradztwo w zakresie oferty sklepu oraz dbanie o wizerunek poprzez utrzymywanie wysokich standardów obsługi klienta. Jak widać, zakres obowiązków pracownika sklepu internetowego jest dość szeroki. Warto wskazane obowiązki rozdzielić na kilku pracowników. Wówczas praca realizowana będzie dużo szybciej i sprawniej.

Ile zarabia pracownik w przedsiębiorstwie internetowym?

Branża e-commerce rozwija się coraz szybciej. Oznacza to konieczność zatrudniania nowych specjalistów i oferowanie im atrakcyjnych wynagrodzeń. Na jakie zarobki pracownik sklepu internetowego może liczyć? W zależności od wielkości firmy i doświadczenia pracownika sklepu internetowego zarobki mogą się kształtować od 3500 do 5000 zł brutto. Mowa tu o pracownikach niższego szczebla. Specjaliści w branży e-commerce mogą dziś liczyć oczywiście na jeszcze wyższe wynagrodzenia. Zarobki w tej branży uzależnione są także od konkretnego zakresu obowiązków. Im jest on większy, tym wyższe jest oczywiście wynagrodzenie. Istotne jest także to czy pracuje się na pełny etat, czy niepełny, a także czy pracę wykonuje się stacjonarnie czy też zdalnie. Warto podkreślić, że branża e-commerce pozwala na dość szybki awans, co także wiąże się z wyższymi zarobkami. Wszystko to sprawia, że specjaliści ds. sprzedaży internetowej nie mają dziś większych problemów ze znalezieniem zatrudnienia. Dlatego też coraz więcej osób zdobywa kwalifikacje i umiejętności związane właśnie z tym zawodem. Na koniec warto wspomnieć jeszcze o tym, w jaki sposób najskuteczniej jest szukać pracownika obsługi sklepu internetowego. Oczywiście podstawa to publikacja ogłoszenia w internetowych serwisach rekrutacyjnych. Poza tym takie ogłoszenie warto także umieścić w serwisach branżowych. Dzięki temu można mieć pewność, że trafi się z ogłoszeniem do właściwych osób, co może ułatwić i przyspieszyć rekrutację. Szukając pracownika do obsługi sklepu internetowego, nie można pominąć mediów społecznościowych. Tam znaleźć można wiele grup tematycznych, specjalizujących się w branży e-commerce. To również skuteczny sposób na dotarcie ze swoim ogłoszeniem do właściwych kandydatów. Pamiętać trzeba, aby proces rekrutacji zawsze traktować bardzo poważnie. Dzięki temu zwiększa się szansa na zatrudnienie właściwego kandydata na stanowisko specjalisty ds. obsługi sklepu internetowego.

Szczęśliwy użytkownik platformy inEwi

Nigdy więcej nie trać czasu!

Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.

Załóż darmowe konto

#udostępnij jeżeli ten artykuł jest przydatny:

Warto również przeczytać te artykuły.

Sprawdź inne propozycje opracowane przez naszych ekspertów.

Sprawdź też inne artykuły!

Zobacz wszystkie

299950+ użytkowników!

Tworzymy narzędzia, które dopasowują się do Ciebie, a nie na odwrót, ponieważ każdy pracuje w wyjątkowy sposób.

Załóż darmowe konto
Szczęśliwy użytkownik platformy inEwi

Wykorzystujemy pliki cookie, piksele i lokalną pamięć w celu poprawy wydajności, personalizacji treści i reklam oraz ich pomiaru. Używamy własnych plików cookie oraz niektórych od stron trzecich. Tylko absolutnie konieczne są włączone domyślnie. Więcej w naszej polityce prywatności.