Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy jak ważni w jego biznesie są pracownicy. Znani światowi przedsiębiorcy i założyciele koncernów z całego świata wielokrotnie wspominali, że swój sukces zawdzięczają ludziom, których zatrudniali. Pracownicy to siła napędowa każdego biznesu, niezbędny element, który sprawnie zarządzany doprowadzi do sukcesu całej firmy. Ich znalezienie, odpowiednie zarządzanie, które będzie rzutowało na wkład w pracę, motywację, zaangażowanie i przynależność do firmy to spore wyzwanie dla pracodawców.
Jak zatem dbać o pracowników?
Główną rolę w tym procesie odgrywa motywacja, która pociąga za sobą chęć do pracy, otwartość w podejmowaniu nowych wyzwań, kreatywność, pracowitość oraz buduje zaufanie. Motywacja - temat prosty, a jednak bardzo skomplikowany dla wielu. Jak motywować pracowników?
Spraw, aby pracownicy poczuli, że należą do firmy
Pracownicy powinni poznać cele przedsiębiorstwa, być angażowani w ważne dla firmy wydarzenia. Poczucie przynależności wyzwala pozytywne odczucia, wpływa na motywację i zwiększa zaangażowanie w wykonywane obowiązki.
Doceniaj pracowników za wykonywane postępy, nawet te drobne
Pozytywne wyróżnienie i szczere komplementy inspirują do jeszcze większego wykorzystania posiadanych zdolności i talentów. Nie skreślaj pracowników za pojedyncze błędy. Mimo poniesionej porażki, zdobywają wiedzę, która zostanie wykorzystana następnym razem.
Inwestuj w umiejętności pracowników
Aby pracownicy nie podchodzili do swojej pracy w sposób obojętny należy pomagać im w doskonaleniu umiejętności i kompetencji. Konferencje, szkolenia i wyjazdy będą cennym treningiem oraz możliwością pozyskania nowej wiedzy, która zostanie wykorzystana na etapie wykonywanych zadań i projektów.
Rozwijaj kreatywność i odwagę pracowników
Nie nakłaniaj pracowników do działania według utartego schematu, jeżeli efekty nie są już zauważalne. Wysłuchaj oferowanych pomysłów, które wynikają z zaangażowania i podjęcia przez pracowników dodatkowego wysiłku w pracy. Słuchanie ludzi i utrzymywanie atmosfery współpracy to podstawa.
Daj pracownikom chwilę wytchnienia
Praca pod nieustającą presją przez dłuższy okres czasu to powód wielu wypowiedzeń i gorszych rezultatów pracy. Zapewniaj pracownikom przerwy, podczas których będą mieli możliwość nawiązania kontaktu ze współpracownikami, spożycia posiłku lub zwyczajnego odpoczynku od wykonywanych zadań. Ponadto zachęcaj pracowników do wykonywania prostych ćwiczeń fizycznych poprawiających wydolność organizmu.
Sprawiaj radość pracownikom
Przyjemna atmosfera pracy wpływa korzystnie na wykonywanie powierzonych zadań. Pracownicy czują się rozluźnieni i z optymizmem podchodzą do pracy. Organizuj w pracy spotkania integracyjne, podczas których budowane jest zaufanie pomiędzy współpracownikami. Dbaj o uśmiech Twoich pracowników :). Pamiętaj, że pracownik to ważny składnik Twojego przedsiębiorstwa, a jak to mówią - są ludzie, dzięki którym powstają wielkie rzeczy…
"Twój biznes i jego przyszłość leżą w rękach ludzi, których zatrudniasz." - Akio Morita - Sony