Dlaczego warto założyć własny salon kosmetyczny?

Nie da się ukryć, że salony kosmetyczne nie mogą narzekać na brak klientów. Dlatego też niemało osób myśli o otwarciu własnego salonu kosmetycznego. Warto jednak przed podjęciem takiej decyzji zastanowić się, czy ten biznes rzeczywiście jest opłacalny. Konkurencja w tej branży jest bowiem ogromna. W każdym mieście funkcjonuje przynajmniej kilkanaście takich salonów. To jednak nie jest żadną przeszkodą do tego, aby otworzyć kolejny. Jak bowiem pokazują dane rynkowe, dziś salon kosmetyczny to naprawdę dochodowy biznes. Pamiętać jednak trzeba, że sukces takiego biznesu uzależniony jest od różnych czynników. W szczególności istotne są umiejętności, jakość usług oraz obsługa klienta. Te trzy czynniki w głównej mierze mają wpływ na sukces salonu kosmetycznego. Zanim jednak podejmie się decyzję o wejściu właśnie w taki biznes, przemyśleć trzeba kilka ważnych kwestii. Przede wszystkim pamiętać trzeba, że otwarcie salonu kosmetycznego wiąże się z niemałą inwestycją finansową. Dlatego tak istotne jest stworzenie wcześniej odpowiedniego biznesplanu salonu kosmetycznego.

Co powinien zawierać biznesplan salonu kosmetycznego?

Niezależnie od tego, w jakiej branży otwiera się nową firmę, każdy biznes plan składa się z kilku stałych elementów. Tak samo jest w przypadku salonu kosmetycznego. Jakie zatem elementy powinien zawierać biznes plan salonu kosmetycznego? Pierwszym elementem jest streszczenie, które opisuje najważniejsze elementy tego, co szczegółowo omówione będzie w dalszej części dokumentu. Istotne jest, aby streszczenie napisane było w sposób ciekawy. Ważne jest bowiem, aby już początek biznesplanu przykuł uwagę czytelnika/inwestora. W streszczeniu w kilku słowach opisać powinno się misję salonu kosmetycznego, koncepcję jego prowadzenia, a także podstawowe informacje dotyczące przychodów oraz kosztów otwieranej działalności gospodarczej. Kolejnym elementem biznesplanu po streszczeniu powinien być dokładny opis prowadzonej działalności. Innymi słowy, opisać należy swój pomysł na prowadzenie salonu kosmetycznego. W tej części znaleźć powinny się kwestie dotyczące koncepcji biznesowej, modelu obsługi klientów, a także informacje dotyczące struktury własnościowej salonu kosmetycznego. Nie można zapomnieć o analizie rynku, tworząc biznesplan. Salon kosmetyczny działa przecież na lokalnym rynku, który wymaga precyzyjnego opisu. Przeprowadzając analizę rynku, ująć należy takie aspekty jak grupa docelowa i idealny profil klienta. Ważne jest, aby jasno wskazać na to, czym salon będzie się wyróżniać na tle konkurencji. Co jeszcze powinien zawierać biznesplan salonu kosmetycznego? Na pewno jednym z jego elementów powinien być plan operacyjny. W tej części jasno opisać należy, jak salon będzie działać przed i po oficjalnym otwarciu. Plan operacyjny mówić powinien o zatrudnionym personelu, relacjach z dostawcami i kontrahentami, wykorzystywanych technologiach, a także o niezbędnych licencjach i pozwoleniach. Przygotowując biznesplan salonu kosmetycznego, nie można zapomnieć także o planie marketingowym. Mowa tu o pomysłach, strategii i sposobie komunikacji salonu z klientami. Innymi słowy, w tej części biznesplanu wskazać powinno się na konkretny plan promocji salonu kosmetycznego. Ostatnim, ale bardzo ważnym elementem biznesplanu jest analiza finansowa oraz plan rozwoju. To bardzo ważne w przypadku potrzeby pozyskania inwestorów. Istotne jest, aby analiza finansowa w sposób jasny przedstawiała przewidywane przychody i koszty oraz próg rentowności.


Salon kosmetyczny – czy wymagane jest pozwolenie?

Otwarcie salonu kosmetycznego wiąże się z koniecznością spełniania kilku istotnych wymagań. Przede wszystkim dotyczy to kwestii sanitarnych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, pomieszczenie, w którym salon świadczy swoje usługi, musi być na tyle duże, aby zainstalowany i użytkowany sprzęt zapewniał właściwy poziom usług. Przykładowo, ściany, przy których zainstalowane są umywalki, muszą być wykończone nienasiąkalnym materiałem, łatwo zmywalnym, odpornym na wilgoć i oddziaływanie środków chemicznych. Ważne jest także, aby salon kosmetyczny podłączony był to instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej. Co ważne, jeśli w salonie oferowana jest usługa pedicure, musi być wydzielone stanowisko to tego typu zabiegu. Powinno ono zajmować powierzchnię przynajmniej 6 m2 i być wyposażone w brodzik do moczenia nóg z zimną i ciepłą wodą. Co to oznacza? Aby móc otworzyć salon kosmetyczny, konieczna jest zgoda Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego. Jak taką zgodę uzyskać? W pierwszej kolejności należy złożyć stosowny wniosek. Ten zawierać powinien takie elementy, jak opis technologiczny oraz plan architektoniczny. W przypadku zatrudnienia pracowników, pamiętać trzeba o ich zgłoszeniu do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ważne jest również, aby grafik pracy układany był zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy.

Jak promować nowo otwarty salon kosmetyczny?

Przykładowy biznesplan salonu kosmetycznego bez problemu można znaleźć w Internecie. Pamiętać jednak trzeba o o tym, aby na takich dokumentach nie wzorować się w całości. Szczególnie istotny jest tu plan marketingowy. Ten zawsze powinien być tworzony pod kątem rynku, na jakim planuje się otworzyć swoją działalność. Są jednak takie elementy, które w kontekście promocji są dla wszystkich salonów kosmetycznych zasadniczo wspólne. Przede wszystkim postawić należy na Internet i marketing w sieci. Co ważne, posiadanie własnej strony internetowej to dziś zdecydowanie za mało. Chcąc wypromować prowadzony przez siebie salon kosmetyczny, koniecznie wykorzystać należy do tego celu media społecznościowe. To właśnie tam obecne są klientki i klienci salonów kosmetycznych. Warto zatem przygotować strategię obecności i promocji salonu kosmetycznego w social mediach. Pamiętać jednak trzeba, że portale społecznościowe dają więcej możliwości niż tylko sama reklama. Mowa tu o komunikacji i nawiązywaniu relacji z klientkami i klientami oraz potencjalnymi klientkami i klientami. To ogromna siła marketingowa, którą warto wykorzystać. Istotna jest także widoczność w wyszukiwarce internetowej. Mowa tu nie tylko o wysokich pozycjach, ale również o stworzeniu atrakcyjnej wizytówki salonu kosmetycznego. Oczywiście nie można przy tym zapomnieć o reklamie funkcjonującej poza Internetem. Dotyczy to w szczególności salonów kosmetycznych działających lokalnie. Ulotki czy billboardy cały czas są skuteczne i warto z takich narzędzi korzystać. Poza tym, skutecznym rozwiązaniem jest również organizowanie różnego rodzaju imprez. Takie wydarzenia zawsze przyciągają nowych klientów.

Salon kosmetyczny to dobry pomysł na biznes. Działające obecnie na rynku salony nie mogą narzekać na brak klientek i klientów. Ważne jest jednak, aby przed otwarciem takiej działalności właściwie przygotować biznesplan. On jest bowiem kluczem do sukcesu. Dzięki niemu dokładnie oszacować można kwestie finansowe oraz zaplanować działania na przyszłość.