Z podpisu elektronicznego z roku na rok korzysta coraz więcej osób. Nic w tym dziwnego, skoro większość z nas choć raz w życiu była zmuszona zrealizować jakąś transakcję, podpisać umowę lub wypełnić urzędowy formularz przez internet. Podpis elektroniczny umożliwia dokonanie tego typu czynności, a przede wszystkim pozwala zaoszczędzić sporo czasu i energii.
Podpis elektroniczny – co to?
Co to jest podpis elektroniczny? Najkrócej pisząc, to jedno z narzędzi umożliwiających identyfikację tożsamości podmiotów, które dostarczają dokumenty drogą elektroniczną. Dzięki niemu osoba, która jest nadawcą pisma nie musi przesyłać już skanów dowodu osobistego lub innego dokumentu. Metoda stała się na tyle powszechna, że wprowadzają ją kolejne instytucje publiczne i nie tylko. W świecie prywatnego biznesu obecna jest bowiem od dawna i od wielu już lat ułatwia życie przedsiębiorcom. Bezpieczny podpis elektroniczny wykorzystują już nawet urzędy skarbowe czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jako przykład można podać fakt, że bezpieczny podpis umożliwia złożenie deklaracji podatkowej.
Podpis elektroniczny charakterystyka
Elektroniczny podpis jest swoistym połączeniem danym w formie cyfrowej oraz innych, które łącznie pozwalają na zidentyfikowanie danej osoby. Zaawansowana technologia sprawia, że rozwiązanie to jest w pełni bezpieczne i instytucje ufają tej formie uwierzytelniania. Jedną z najważniejszych kwestii jest jednak to, aby jeden e-podpis służył wyłącznie jednej osobie, a wszelkie zmiany powinny być wprowadzane natychmiast. Nie bez znaczenia przy tego typu narzędziu jest także to, z jakich urządzeń korzysta zarówno instytucja, jak i osoba podpisująca się. Chodzi o to, aby były w pełni bezpieczne i posiadały odpowiednie certyfikaty. Tylko w taki sposób można osiągnąć pewność, że wszystko pójdzie zgodnie z założeniami.
Nigdy więcej nie trać czasu!
Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.
Załóż darmowe kontoBezpieczny podpis elektroniczny – czym różni się od podpisu elektronicznego?
Wiele osób używa tych pojęć zamiennie. Jak się jednak okazuje to nie synonimy, a dwa różne narzędzia identyfikujące podpisującą się osobę. Zwykły elektroniczny podpis w przeciwieństwie do podpisu bezpiecznego nie posiada bowiem certyfikatu kwalifikowanego. To z kolei nie gwarantuje wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Z tego powodu podpis elektroniczny używany jest głównie przy drobniejszych sprawach, na przykład podczas wymiany mailowej. Infrastruktura bezpiecznego podpisu podlega pod Narodowe Centrum Certyfikacji.
Gdzie można wykorzystać podpis elektroniczny?
Jak już wspomniano, rośnie liczba podmiotów, które umożliwiają korzystanie z bezpiecznego podpisu elektronicznego. Obecnie dopuszczają go niemal wszystkie banki w Polsce, urzędy, ZUS, gdzie w taki sposób można składać między innymi e-deklaracje. E-podpis staje się więc jednym z głównych atrybutów współczesnego przedsiębiorcy. Nie ma co kryć, że nie zawsze jesteśmy w stanie w danym terminie osobiście pojawić się na przykład w urzędzie skarbowym. Dzięki podpisowi nie musimy ruszać się z biura lub wracać z zagranicznej podróży, wystarczy dostęp do internetu, kilka kliknięć i gotowe. Najpierw jednak należy tego typu podpis sobie wyrobić. Jak złożyć podpis elektroniczny?
Gdzie można nabyć podpis elektroniczny?
Na wstępie należy podkreślić, że zwykły podpis jest w pełni darmowy, ale bezpieczny e-podpis wiąże się już z opłatą. Aby go zdobyć należy zgłosić się do jednej z instytucji takich jak Krajowa Izba Rozliczeniowa (Szafir), Enigma S.O.I. (PEM-HEART) oraz Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (Sigillum). Następnie należy złożyć stosowny formularz i postępować według wytycznych danego podmiotu, który musi zweryfikować naszą tożsamość. Po zawarciu umowy zostaje nam przyznany bezpieczny podpis elektroniczny, które trzeba odebrać osobiście. Konieczne będzie bowiem potwierdzenie swoich danych osobowych.
Urządzenia do e-podpisu
Wraz z bezpiecznym podpisem elektronicznym jego użytkownik otrzymuje od firmy, która go wydała, odpowiednie narzędzia pozwalające z niego korzystać. To istotne, ponieważ jednym z najważniejszych elementów w tym obszarze jest bowiem bezpieczna technologia. Co można otrzymać? Przede wszystkim kartę kryptograficzną z czytnikiem albo tokenem oraz odpowiednie oprogramowanie, dzięki któremu możliwe będzie jej połączenie z komputerem. Program dokonuje szyfryzacji podpisu, co zwiększa jego bezpieczeństwo i sprawia, że podpis będzie widoczny jedynie odbiorcy wiadomości.
Bezpieczny podpis - stosować czy nie?
Mimo rosnącej popularności tego rozwiązania nadal wiele osób uważa je za mało bezpieczne. Mimo iż tego typu podpis odpowiada swoją wiarygodnością i mocą zwykłemu ręcznemu podpisowi niektórzy przedsiębiorcy pozostają nieufni. Czy słusznie? Czy warto stosować e-podpis? Z całą pewnością jest to wygodne rozwiązanie, szczególnie dla osób, które często podróżują i nie są w stanie pojawiają się w urzędach. Lata praktyki stosowania tego rozwiązania pokazują także, że jak na razie jest ono w pełni bezpieczne. Za kilka lat trudno będzie sobie wyobrazić życie bez tego typu możliwości. Czasy się zmieniają, technologia rozwija, ale sfera biurokracji w polskich urzędach czy bankach jest nadal duża, a to wpływa na wzrastające zainteresowanie tego rodzaju narzędziami.
Nigdy więcej nie trać czasu!
Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.
Załóż darmowe konto