·4 min czytania

Jak wypełnić wniosek CEIDG-1?

Jak wypełnić wniosek CEIDG-1?

Z roku na rok w Polsce pojawia się coraz więcej przedsiębiorstw. Nic w tym dziwnego, ponieważ zarejestrowanie własnej firmy jeszcze nigdy nie było tak proste, jak obecnie. Tak naprawdę cała procedura sprowadza się do spełnienia prostych warunków oraz dopilnowania kilku formalności. Jednym z najważniejszych elementów tego procesu jest złożenie wniosku CEIDG-1. Poniżej podpowiadamy, jak zrobić, co musi znaleźć się w formularzu i na co zwrócić uwagę.

Każda osoba, która zamierza założyć swoją firmę musi liczyć się z tym, że będzie musiała zrealizować kilka formalnych kwestii. Rejestracja przebiega co prawda bardzo sprawnie i nie jest skomplikowana, ale najważniejsze jest to, aby postępować zgodnie z przyjętymi zasadami.

Rejestracja przedsiębiorstwa w Polsce

Dla wielu osób własna działalność gospodarcza to szansa, aby wreszcie zrealizować swoje zawodowe ambicje. Jedni od razu rzucają się na głęboką wodę, inni nie zamierzają aż tak ryzykować i łączą pracę na etacie z rozwijaniem firmy. Oprócz wielu możliwości, jakie daje prowadzenie swojego przedsiębiorstwa, na właścicieli podmiotów gospodarczych czeka sporo wyzwań i przeszkód. Mimo to, z każdym kolejnym rokiem tworzonych jest coraz więcej przedsiębiorstw, a duża część z nich po kilku latach osiąga sukces.

Własna firma - jaka forma prawna?

Prowadzenie działalności biznesowej jest związane z szeregiem obowiązków. Przedsiębiorcy muszą nie tylko znać się na robieniu interesów, ale także być na bieżąco z obowiązującymi przepisami prawa, w tym w szczególności norm dotyczących spraw podatkowych. Warto poznać ten obszar jeszcze przed rejestracją firmy. W Polsce istnieje kilka możliwych rodzajów prowadzenia biznesu. Najpopularniejszym jest oczywiście jednoosobowa działalność gospodarcza, ale nadal sporym zainteresowaniem cieszą się także inne, o wiele bardziej zaawansowane, modele takie jak między innymi spółki prawa handlowego. W dzisiejszym tekście skupimy się na rejestracji pierwszej z form.

Szczęśliwy użytkownik platformy inEwi

Nigdy więcej nie trać czasu!

Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.

Załóż darmowe konto

Wniosek CEIDG-1 co to?

Przedsiębiorstwa nie powstają automatycznie, lecz na wyraźny wniosek samych zainteresowanych. To przyszły właściciel firmy musi złożyć odpowiednie pismo, dzięki któremu będzie możliwe wpisanie nowego podmiotu gospodarczego do stosownego rejestru. W przypadku jednoosobowych firm jest nim Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej. To właśnie tam znajdziemy dane dotyczące wszystkich istniejących, a nawet zawieszonych lub zamkniętych przedsiębiorstw. Informacje te są publiczne, a więc może je sprawdzić każdy, kto poczuje taką potrzebę. Wpis do CEIDG jest pierwszym i najważniejszym na tym etapie krokiem na drodze do założenia firmy, dlatego warto skupić się na tym, aby wykonać go najlepiej jak tylko potrafimy.

Z czego składa się formularz CEIDG-1?

CEIDG-1 wniosek tak naprawdę określa ramy danej działalności gospodarczej i w pewnym sensie jej przyszłość. Na liczącym zaledwie kilka stron formularzu należy podać wszystkie najważniejsze informacje związane z powstającym podmiotem gospodarczym. Z tego powodu warto dokładnie przemyśleć każdą z nich i podać wyłącznie te, których jesteśmy pewni. W razie wątpliwości można poprosić o poradę księgową lub doradcę biznesowego. Wiele przydatnych informacji znajdziemy także na urzędowych stronach. Dostępne są tam również instrukcje, jak krok po kroku wypełnić wniosek CEIDG-1, aby mógł on skutecznie wywierać skutki prawne. Każdy z formularzy jest podzielony na części, które zawierają między innymi informacje na temat właściciela przedsiębiorstwa, nazwy oraz siedziby firmy, kwestii podatkowych, rodzaju działalności, rachunków bankowych, a także tego, gdzie będą przechowywane dokumenty księgowe. Każdą z tych informacji można oczywiście z czasem zmienić, a więc nie należy obawiać się tego, że jeśli raz wskażemy konkretną nazwę podmiotu gospodarczego, będziemy musieli funkcjonować z nią cały czas.

Jak wypełnić wniosek CEIDG-1?

Wniosek o wpis firmy do rejestru można wypełnić zarówno na papierze, jak i elektronicznie. Wzór formularza dostępny jest ministerialnych oraz urzędowych witrynach internetowych, a jeśli ktoś decyduje się na formę online, wówczas może wypełnić go na stronie. W tym ostatnim przypadku możliwe jest opatrzenie formularza podpisem elektronicznym, ale wygodniejszą formą będzie skorzystanie z Profilu Zaufanego. Decydując się na opcję tradycyjną należy podpisać dokument, a następnie dostarczyć go osobiście, przez pełnomocnika lub przesłać listownie. Każde z tych rozwiązań jest dozwolone prawnie i skuteczne, ale przy wyborze warto wziąć pod uwagę czas oraz wygodę.

Gdzie złożyć wniosek CEIDG-1?

Formularz można złożyć w każdym urzędzie gminy lub miasta. Jednym z istotniejszych punktów wniosku jest ten, w którym trzeba wskazać datę rozpoczęcia działalności gospodarczej. Co do zasady jest to data przyszła, ale zdarza się, że przedsiębiorcy wskazują datę wsteczną w stosunku do dnia złożenia wniosku o wpis do CEIDG. Najlepiej jednak zachować rozsądek, ponieważ zbyt odległa data może spowodować problemy na gruncie podatkowym. Jeśli dostarczamy wpis w formie papierowej, wówczas otrzymujemy od urzędnika pisemne potwierdzenie, w przypadku wysłania elektronicznego formularza powiadomienie potwierdzające będzie widoczne na naszym koncie, a także powinniśmy otrzymać je drogą mailową.

CEIDG-1 - co jeszcze trzeba wiedzieć?

Złożenie formularza CEIDG-1 powoduje, że o naszej firmie dowiedzą się poszczególne urzędy oraz organy państwowe. Wpis jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym do naczelnika właściwego ze względu na siedzibę firmy urzędu skarbowego (NIP), oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania, jak i zgłoszeniem płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Nie oznacza to jednak, że nie będziemy musieli odwiedzić żadnej z tych instytucji. Będzie to konieczne między innymi w przypadku rejestracji jako czynny podatnik VAT lub wszelkiego rodzaju zmian dotyczących ubezpieczenia w ZUS.

Szczęśliwy użytkownik platformy inEwi

Nigdy więcej nie trać czasu!

Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.

Załóż darmowe konto

#udostępnij jeżeli ten artykuł jest przydatny:

Warto również przeczytać te artykuły.

Sprawdź inne propozycje opracowane przez naszych ekspertów.

Sprawdź też inne artykuły!

Zobacz wszystkie

Wykorzystujemy pliki cookie, piksele i lokalną pamięć w celu poprawy wydajności, personalizacji treści i reklam oraz ich pomiaru. Używamy własnych plików cookie oraz niektórych od stron trzecich. Tylko absolutnie konieczne są włączone domyślnie. Więcej w naszej polityce prywatności.