·4 min czytania

Regulamin sklepu internetowego – co to jest?

Regulamin sklepu internetowego – co to jest?

Regulamin sklepu internetowego – czym jest?

Zanim zagłębimy się w temat poprawności prawnej regulaminu sklepu internetowego, warto poświęcić chwilę, by zastanowić się, czym on tak właściwie jest. Najprościej rzecz ujmując, regulamin sklepu to zgodny z polskim prawem dokument zawierający zbiór norm i zasad obowiązujących w związku ze sprzedażą na konkretnej stronie www. To właśnie w nim klient może przeczytać o swoich prawach i dowiedzieć się, jak dokładnie przebiega transakcja. Wszystkie kluczowe kwestie, które dotyczą warunków korzystania z danej witryny i regulacje odnośnie transakcji, powinny być ujęte w jednym dokumencie, do którego każdy użytkownik strony będzie miał łatwy i szybki dostęp. Warto przy tym zaznaczyć, że regulamin do sklepu internetowego musi być sporządzony zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi. Niestety, wielu początkujących przedsiębiorców traktuje tę kwestię po macoszemu i wskutek nieznajomości prawa zamieszcza na swojej stronie regulamin, który nie ma racji bytu. Dokument ten musi odpowiadać nie tylko Ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ale także Ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, Ustawie o prawach konsumentów oraz Kodeksowi Cywilnemu. Za każdym razem, gdy Ustawa jest nowelizowana, przedsiębiorca ma obowiązek dostosować dokument do bieżących ustaleń prawnych. Gdyby tego było mało, regulamin sklepu internetowego musi być również przejrzysty i zrozumiały dla użytkowników, a co za tym idzie - napisany prostym, przystępnym językiem.

Regulamin sklepu internetowego – kto powinien go sporządzić?

Właściciel sklepu internetowego jest odpowiedzialny za to, by na jego stronie widniał czytelny i zgodny z obowiązującym prawem regulamin. Czy to oznacza, że musi sporządzić go sam? Oczywiście, że nie! Wielu przedsiębiorców nie ma dostatecznej wiedzy z zakresu prawa, toteż nie czuje się na siłach, by pisać regulamin samodzielnie. Innym po prostu brakuje czasu na to, by spędzić kilka - kilkanaście godzin na tworzeniu skomplikowanego dokumentu. W takim wypadku można skorzystać z dwóch opcji. Pierwszą z nich jest kupno indywidualnie dopasowanego regulaminu sporządzonego przez wyspecjalizowanego w tym temacie prawnika. Druga możliwość to pobranie gotowego wzoru regulaminu sklepu internetowego. Każde z tych rozwiązań ma swoje zalety i wady. Jeśli przedsiębiorca decyduje się na skorzystanie z usług prawnika, musi liczyć się z kosztami. Plusem tego rozwiązania jest jednak fakt, że ryzyko otrzymania regulaminu sklepu nielicującego z prawem, jest raczej nikłe. Decydując się na tę opcję, warto wybrać prawnika, który specjalizuje się w dziedzinie e-commerce i ma doświadczenie w sporządzaniu dokumentów dla sklepów internetowych. Skorzystanie ze sprawdzonego źródła pomoże przedsiębiorcy uniknąć wielu przykrych konsekwencji związanych z posiadaniem na stronie nieodpowiedniego regulaminu. Czy warto korzystać z gotowych wzorów albo bezpłatnych kreatorów dokumentów do sklepu? Za rozwiązaniem tym z pewnością przemawia oszczędność. Trzeba jednak pamiętać, że wiąże się ono z pewnym ryzykiem. Darmowy regulamin sklepu internetowego niekoniecznie spełnia obowiązujące normy. Taki dokument nie będzie też dostosowany do indywidualnego charakteru danego sklepu. Jeżeli jednak przedsiębiorca decyduje się na bezpłatny regulamin, powinien upewnić się, że został on sporządzony prawidłowo.

Nigdy więcej nie trać czasu!

Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.

Załóż darmowe konto

Regulamin sklepu internetowego – co powinno się w nim znaleźć?

Nie sposób wymienić wszystkich informacji, które powinien zawierać poprawny regulamin strony internetowej, na której odbywa się sprzedaż. Wiele zależy bowiem od charakteru działalności. Są jednak pewne podstawowe elementy, które muszą znaleźć się w każdym tego typu dokumencie. Można zaliczyć do nich:

  1. Rodzaj i zakres usług świadczonych na danej stronie internetowej.
  2. Warunki świadczenia usług drogą elektroniczną.
  3. Warunki zawierania oraz rozwiązywania umowy między sklepem a klientem.
  4. Informacje odnośnie postępowania reklamacyjnego.

Poza wspomnianymi informacjami w regulaminie sklepu internetowego klient powinien znaleźć także dane identyfikujące firmę. Należy do nich informacja o tym, jaki organ zarejestrował działalność, jej numer, a także adres i dane kontaktowe. Ponadto, dokument taki musi zawiadamiać o dostępnych sposobach i terminach płatności, możliwych opcjach dostawy oraz ich kosztach, a także o tym, w jakim stopniu sprzedający jest odpowiedzialny za prawidłowe doręczenie towaru. W ostatnich latach niezwykle istotną sprawą dla każdego, kto prowadzi działalność internetową, stała się ochrona danych osobowych. Zawarte w regulaminie sklepu internetowego RODO dotyczy tego, kto jest administratorem danych osobowych klientów i w jaki sposób są one wykorzystywane. W dokumencie musi widnieć informacja, że dane konsumenta, takie jak jego imię i nazwisko, adres oraz numer telefonu, są chronione przez sklep zgodnie z obowiązującymi przepisami. Użytkownik strony musi zostać poinformowany także o tym, w jaki sposób może dokonać modyfikacji lub usunięcia swoich danych.

Regulamin sklepu internetowego – o czym warto pamiętać?

Wielu przedsiębiorców, którzy zaczynają sprzedaż w sieci, zastanawia się, jak napisać regulamin sklepu internetowego, by nie popełnić żadnego błędu. Niezależnie od tego, czy właściciel sklepu zdecyduje się na skorzystanie z usług prawnika, czy też sam sporządzi regulamin, powinien wiedzieć, czym są tak zwane klauzule niedozwolone. Według definicji klauzula niedozwolona to każdy zapis, który jest niezgodny z dobrymi obyczajami lub stoi w sprzeczności z prawami konsumenta. Urząd Ochrony Konsumenta i Konkurencji stale uzupełnia rejestr klauzuli niedozwolonych, warto jednak mieć świadomość, że nie da się stworzyć jednej zamkniętej listy takich naruszeń. W sklepach internetowych najczęściej dotyczą one reklamacji i zwrotów towarów. Dla przykładu, w regulaminie może widnieć informacja, że klient ma prawo do zwrotu zakupionego przedmiotu do 7 dni od daty odebrania przesyłki. Taki zapis byłby klauzulą niedozwoloną, ponieważ zgodnie z prawem kupujący mają możliwość odstąpienia od umowy w okresie do 14. Należy pamiętać, że zawarcie w regulaminie sklepu informacji naruszających prawa konsumenta grozi wysoką karą pieniężną. Kiedy sprawa trafi do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jej wysokość może wynosić około 1000-1500 złotych za jedno postępowanie. W najgorszych wypadkach na przedsiębiorcę nakładana jest kara, której wysokość sięga aż 10% przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy.

Szczęśliwy użytkownik platformy inEwi

Nigdy więcej nie trać czasu!

Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.

Załóż darmowe konto

#udostępnij jeżeli ten artykuł jest przydatny:

Warto również przeczytać te artykuły.

Sprawdź inne propozycje opracowane przez naszych ekspertów.

Sprawdź też inne artykuły!

Zobacz wszystkie

Wykorzystujemy pliki cookie, piksele i lokalną pamięć w celu poprawy wydajności, personalizacji treści i reklam oraz ich pomiaru. Używamy własnych plików cookie oraz niektórych od stron trzecich. Tylko absolutnie konieczne są włączone domyślnie. Więcej w naszej polityce prywatności.