Świadomy konsument doskonale zdaje sobie sprawę, że popularna informacja udzielana przez sprzedawców, brzmiąca „po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się”, nie jest zgodna z obowiązującym prawem. Często jednak nie każdy dobrze orientuje się w prawach konsumenta. Dlatego dziś przyglądamy się kwestiom związanym z reklamacjami.
Reklamacja - co to jest?
Reklamacja dotyczy sytuacji, gdy zakupiony towar jest niezgodny z umową sprzedaży lub gdy posiada istotne wady. W pierwszym wypadku towar uznaje się za niezgodny z umową, jeśli nie odpowiada opisowi podanemu przez sprzedawcę, nie nadaje się do celów, do których jest przeznaczony, lub nie odpowiada właściwościom, które są przypisywane towarom tego samego rodzaju lub nie posiada cech, których konsument może oczekiwać od towaru danego typu. Drugi przypadek, czyli reklamacja z tytułu wad, dotyczy sytuacji, kiedy towar jest uszkodzony lub niekompletny.
Reklamacja a zwrot towaru
Reklamacja to nie to samo co zwrot towaru na podstawie prawa do odstąpienia od umowy. W przypadku odstąpienia od umowy mamy do czynienia ze zwrotem towaru, z którego klient nie jest zadowolony, pomimo tego, że produkt jest zgodny z umową i wolny od wad. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, konsumentowi przysługuje prawo do zwrotu towaru w przypadku umowy zawartej na odległość (np. zakupy przez internet), chyba że dotyczy to towarów wyłączonych z możliwości zwrotu, takich jak produkty higieniczne. Konsument nie ma prawa zwrotu towaru kupionego w sklepach stacjonarnych, chyba że sklep przyjmuje takie zwroty w ramach swojej polityki.

Nigdy więcej nie trać czasu!
Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.
Załóż darmowe kontoCo mówią przepisy o reklamacji?
Zgodnie z przepisami reklamacja może być złożona na podstawie rękojmi lub gwarancji.
Rękojmia za wady
Zgodnie z art. 556 Kodeksu cywilnego: „Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę (rękojmia)”. Oznacza to, że rękojmia jest obowiązkowa i jedynie w nielicznych przypadkach może zostać wyłączona. Wada fizyczna określa niezgodność towaru z umową. Występuje, gdy towar: nie ma właściwości, które powinien mieć ze względu na swoje przeznaczenie; nie ma właściwości, które – zgodnie z zapewnieniem sprzedawcy – powinien mieć; nie może zostać wykorzystany w sposób, o którym kupujący poinformował sprzedawcę; lub został wydany w stanie niekompletnym.
Wadę fizyczną stwierdzoną w ciągu 12 miesięcy od dnia wydania towaru sprzedanego konsumentowi, uważa się za istniejącą w chwili sprzedaży, a odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi trwa przez dwa lata. Jeśli wada ujawnia się po roku, to obowiązek udowodnienia, że wada istniała w dniu zakupu, spoczywa na kupującym.
Gwarancja
Gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem dotyczące jakości towaru, które może być udzielone przez producenta, sprzedawcę lub dystrybutora. Okres ochrony gwarancyjnej oraz obowiązki gwaranta są określone w oświadczeniu gwarancyjnym. Uprawnienia z tytułu gwarancji są niezależne od rękojmi, a ich zakres i czas trwania są określone w warunkach gwarancji.

Pobierz darmowy wzór odstąpienia od umowy!
Reklamacja wadliwego towaru - odstąpienie od umowy
Szukasz sprawdzonego wzoru odstąpienia od umowy? Udostępniamy darmowy wzór, który możesz pobrać i wykorzystać w swojej firmie.

Reklamacja: zwrot pieniędzy czy wymiana?
Konsument może zażądać naprawy towaru, wymiany go na nowy, wolny od wad, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy. Możliwość odstąpienia od umowy jest ograniczona, gdy wada jest nieistotna lub jeśli sprzedawca może niezwłocznie wymienić towar na nowy lub usunąć wadę. Zgłoszenie reklamacji przez klienta nie oznacza automatycznie jej zasadności, dlatego sprzedawca ma 14 dni na jej rozpatrzenie.

Reklamacja wadliwego towaru - czas na decyzję sprzedawcy
Sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji. Jeśli w tym czasie nie ustosunkuje się do reklamacji, uznaje się ją za rozpatrzoną pozytywnie. Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi trwa przez dwa lata. W przypadku wady prawnej, konsument może również żądać odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny, a także naprawienia szkody związanej z nieświadomym zakupem wadliwego towaru.
Jeśli sprzedawca odrzuca reklamację, konsument ma prawo do dochodzenia swoich roszczeń poprzez powiatowego rzecznika konsumentów lub Polubowne Sądy Konsumentów.
Umowa o dzieło a podatek – o czym warto pamiętać?
Umowa o dzieło jest umową cywilnoprawną uregulowaną w artykule 627. Kodeksu Cywilnego.

Umowa dorozumiana – przepisy i postrzeganie wg przepisów prawa
Umowa dorozumiana jest zawarciem określonych ustaleń i porozumień w nieformalny sposób.

Umowa o pracę – co powinna zawierać?
Umowa o pracę jest podstawową formą zatrudnienia pracowników, potwierdzającą nawiązanie stosunku pracy.
