zgrany zespół pracowników

5 wskazówek ułatwiających budowanie zgranego zespołu

Opublikowano 14.03.2017 przez Karolina Miech w kategorii Poradnik Szefa

Za każdym razem kiedy udaje nam się zwiększyć zyski swojej firmy, traktujemy to jako zwycięstwo. Za głównego sprawcę sukcesu zazwyczaj uznajemy klientów, ale czy trafnie? Najczęściej zapominamy jak cennym nabytkiem są nasi pracownicy i że to przede wszystkim dzięki nim udało nam się odnieść sukces. Dlatego absolutnie istotną kwestią w prowadzeniu firmy jest konieczność pielęgnowania naszej załogi. Zgrany zespół pracowników, który w pełni poświęca się powierzonym obowiązkom to idealny scenariusz dla każdego pracodawcy.

Ale pojawia się pytanie - jak go stworzyć?

1. Skuteczna komunikacja to priorytet

Grupę pracowników tworzą ludzie w różnym wieku, pochodzący z różnych środowisk, posiadających odmiennie osobowości i poglądy na różnorodne tematy, dlatego należy umożliwić im poznanie siebie nawzajem. Skuteczna komunikacja w miejscu pracy to jeden z podstawowych elementów sprawnie funkcjonującego przedsiębiorstwa, dzięki któremu zespół wykształci wspólny cel oraz świadomość, iż zespołowe metody współpracy będą rzutować na sukces całej firmy – wspólne dobro.

skuteczna komunikacja pracowników

W celu umożliwienia zespołowi skutecznej komunikacji, warto systematycznie organizować wspólne spotkania, zarówno te formalne w formie zebrania, narady, jak i te całkiem niezobowiązujące, które odbywać się mogą już poza terenem służbowym. Dzięki temu każdy z członków zespołu będzie miał możliwość zacieśnienia więzi z kolegami, a także poznania mocnych i słabych stron, a także wad i zalet pozostałych. Ponadto wykształci umiejętność radzenia sobie z emocjami danej osoby, czy podejmowania decyzji, co ułatwi potem wspólną pracę przy konkretnym projekcie lub zadaniu.

2. Kultura wzajemnego szacunku

Tworzenie pozytywnej kultury pracy - temat przez wielu niestety lekceważony, a w dużym stopniu oddziaływający na podejście do wykonywanych zadań przez pracowników. Wzajemny szacunek powinien być okazywany w codziennych czynnościach pracowniczych zarówno przez przełożonych, jak i cały zespół pracowników, przejawiać się w wyrozumiałości, pomocy, respektowaniu indywidualnych przekonań i zwyczajów. To także profesjonalne traktowanie, docenianie talentów i dotychczasowego doświadczenia, poleganie na opinii, a także wzbranianie się przed dyskryminacją i szykanowaniem. Odnoszenie się do współpracowników z szacunkiem jest niezbędne w budowaniu ich lojalności i motywacji do pracy.

3. Atmosfera w miejscu pracy

Niewątpliwie tworzenie pozytywnej atmosfery – wolnej od stresu i napięcia daje współpracownikom poczucie komfortu i bezpieczeństwa w pracy. Świadomość równości i empatii poprawia współdziałanie w grupie, ułatwia nawiązywanie i utrzymywanie tak ważnych w zespole relacji. Atmosfera budowana jest przez każdy, nawet najmniejszy gest z naszej strony tj. sposób w jaki zwracamy się do współpracownika, delegowania zadań, przekazywania informacji, czy zwykłą niezobowiązującą rozmowę kolegów z pracy. Lekceważenie i niechęć nie spotka się z entuzjazmem w realizacji nowego projektu lub pomysłu. Dyskwalifikująca krytyka bez żadnej pozytywnej sugestii, z kolei nie będzie motorem do większego zaangażowania w kolejne powierzane grupie zadania. Niepewność wśród współpracowników potęgowana przez częste rotacje personelu w firmie, również nie odniesie pozytywnego skutku.

budowanie zespołu skuteczna komunikacja pracownicyW celu budowania pozytywnej atmosfery w pracy, warto także cieszyć się z małych przyjemności i celebrować wspólnie wyjątkowe chwile poprzez proste gesty np. życzliwe 100 lat z okazji urodzin pracownika, smaczne pączki na tłusty czwartek dla całej załogi, czy dobre słowo, które nic nie kosztuje. Ta cała otoczka, często wydająca się być niepotrzebna, pozytywnie wpływa na jakość pracy całego zespołu, pogłębia relacje i zaangażowanie, a w efekcie przekłada się na lepsze wyniki i zyski dla firmy.

4. Dobry lider nie jest zły

Zgrany zespół to w głównej mierze efekt pracy jednego ważnego człowieka, na którym spoczywa odpowiedzialność za sposób pracy całej załogi. Szef, lider, menedżer, kierownik – to oni tworzą, przewodzą, oceniają, motywują, pomagają i krytykują. Praca lidera nastawiona jest przede wszystkim na ludzi, dlatego elementarna jest w tej kwestii umiejętność nawiązywania relacji i wyznaczania sposobu komunikacji dla całej grupy.

Główne błędy w postępowaniu zarządzającego to:

- traktowanie pracowników z góry poprzez tworzenie rozkazów i zakazów,

- brak wskazówek i kierunków działania,

- nadmierna eksploatacja pracowników,

- brak wykorzystania potencjału,

- niewielkie oczekiwania,

- autorytarne podejście.

Polepszeniu sposobów działania z pewnością będzie sprzyjać kooperacja całego zespołu, asymilacja menedżera i współpracowników, bazowanie na doświadczeniu i wykorzystywanie pomysłów każdego pojedynczego pracownika, co w konsekwencji pozwoli na zrozumienie misji i strategii przedsiębiorstwa.

5. Kultura wzajemnego zaufania

Ostatnim wartym wspomnienia elementem, mającym znaczący wpływ na budowanie spójnego organu przedsiębiorstwa jest zaufanie. Krąg zaufania dotyczy zarówno relacji pracownik – kierownik, jak i członków zespołu między sobą. Nie ma nic bardziej motywującego w dążeniu do sukcesu, jak danie pracownikom trochę niezależności w wykonywaniu codziennych czynności służbowych, czy umożliwienie grupie wykazania się w konkretnym projekcie. Przede wszystkim chodzi tutaj o zaufanie do pracowników w podejmowaniu przez nich właściwych decyzji i realizowaniu pewnych zadań samodzielnie, po ówczesnym nakreśleniu przez przełożonego danego tematu. Działanie takie umożliwi prezentacje talentów w zespole, podejmowanie wyzwań i wspólne radzenie sobie z rozwiązaniem problemu.

Dla całego zespołu znaczącym gestem zaufania ze strony kierownictwa będzie także prawo bycia informowanym o planach i wydarzeniach w firmie oraz ewentualnych zmianach. Co więcej, danie pracownikom możliwości przedstawienia swojego zdania, czy wykazania inicjatywy, przedstawienie swojej propozycji zmian utwierdzi relacje pomiędzy współpracownikami.

Wyższej opisane wskazówki to według nas - nie tyle recepta, co warte uwagi - elementy kultury organizacyjnej pracy, pomocne przy tworzeniu jednego spójnego organu przedsiębiorstwa, dzięki któremu możemy funkcjonować i osiągać wymierne korzyści dla firmy.

Oczekuj czegoś więcej, niż tylko zwyczajnej egzystencji swoich pracowników! :)

Alternatywa dla papierowych grafików pracy

Alternatywa dla papierowych grafików pracy

Przetestuj!

14 dni ZA DARMO, bez zobowiązań i limitów!

Wystarczy, że założysz konto.

Przed wysłaniem nam swoich danych, koniecznie zapoznaj się z Polityką Prywatności, w której znajdziesz informacje o administratorze danych osobowych, Twoich prawach i naszych obowiązkach, w jakim celu przetwarzane są Twoje dane oraz wszelkie inne informacje, które dotyczą ochrony i bezpieczeństwa Twoich danych osobowych.

Zakładając konto akceptujesz postanowienia naszego regulaminu.