Zgodnie z wciąż dość powszechnym stereotypem bycie szefem to "prosta robota". Rekrutowanie pracowników oraz ocena wykonywanej przez nich pracy, zarządzanie zespołem i sowita pensja to tylko niektóre spośród przyjemnych rzeczy, z którymi często kojarzy się posady kierownicze. Niewątpliwie jest w tym wiele prawdy, aczkolwiek nie wolno zapominać o drugiej stronie medalu. Otóż, aby móc stać się dobrym szefem, potrzeba wielu lat praktyki, wiedzy branżowej oraz tego, co mają jedynie niektórzy z nas: empatii i umiejętności zrozumienia sytuacji drugiej osoby. W naszym artykule poradnikowym zostały poruszone między innymi takie kwestie jak:

  • Jakie cechy powinien posiadać dobry szef?
  • Mocne strony przełożonego, o których musisz pamiętać.
  • Rozmowa kwalifikacyjna na stanowisko kierownicze – czego się można spodziewać?
  • Jaki nie powinien być szef, czego należy się wystrzegać?
  • Warte zapamiętania przykazania szefa.
  • Jakie są cechy złego szefa.

Jakie cechy powinien posiadać dobry szef?

Jaki powinien być dobry menedżer? Nie da się w jednoznaczny sposób odpowiedzieć na to pytanie. Z drugiej jednak strony wystarczy przejrzeć fora internetowe oraz zapoznać się z wynikami badań dotyczących rynku pracy i zarządzania zespołem, by móc wyciągnąć pewne wnioski na ten temat. Generalnie, dobry szef powinien posiadać między innymi takie cechy jak:

  • zdolność szybkiego przyswajania nowych informacji,
  • empatia.

Dzięki umiejętności szybkiej analizy zdobytych informacji dobry szef jest w stanie zarządzać tak różnorodnymi zadaniami jak na przykład: elektroniczny obieg dokumentacji firmowej, onboarding nowych członków zespołu czy przydzielanie nowych obowiązków oraz zadań poszczególnym pracownikom.

Last but not least, ważna jest również empatia. Warto o tym pamiętać z bardzo prostego powodu: dzięki temu menedżer będzie w stanie zrozumieć potrzeby swoich podwładnych, uwzględnić ich potrzeby oraz podejmować w oparciu o tę wiedzę takie decyzje, które spotkają się z zadowoleniem ogółu. Dobry menedżer to nie taki kierownik, który w autorytarny sposób wydaje polecenia służbowe; wręcz przeciwnie, konieczne jest, by wczuł się on w potrzeby lub obawy drugiej osoby, nawet jeśli ta stoi niżej w hierarchii służbowej. Przykładowo, jeśli kierownik zorientuje się, że jeden z jego podwładnych obawia się pracy w terenie; w takiej sytuacji powinien on raczej powstrzymywać się od wysyłania go w delegacje służbowe. Wszystko to sprawia, że empatia jest atutem, który bez żadnych wątpliwości powinien znaleźć się w każdym zestawieniu typu "cechy idealnego szefa".

Mocne strony przełożonego, o których musisz pamiętać

Jeśli chodzi o mocne strony przełożonego, to warto pamiętać również o tym, by menedżer potrafił w profesjonalny sposób zarządzać zespołem. Rozumie się przez to nie tylko wydawanie poleceń, ale także rozumienie zrozumienie potrzeb zespołu. Oto przykładowe zjawiska, którym powinien przeciwdziałać doświadczony menedżer:

  • prezenteizm  —  sytuacja, w której członek zespołu przychodzi do pracy pomimo choroby. Do schorzeń zalicza się zarówno grypę czy przeziębienie, jak i na przykład alergię, zapalenie zatok lub nawet depresję.
  • wypalenie zawodowe  —  wypalenie jednego pracownika może zniechęcić pozostałą część ekipy do wykonywanych obowiązków.
  • praca członków teamu ponad normę  —  w takiej sytuacja praca staje się mniej efektywna oraz obarczona większym ryzykiem błędów.

Rozmowa kwalifikacyjna na stanowisko kierownicze – czego się można spodziewać?

Każdy, kto chce zostać zatrudniony na stanowisku kierowniczym, powinien spodziewać się wymagającej rozmowy kwalifikacyjnej. Generalnie, rekrutacja będzie miała za zadanie sprawdzić nie tylko kompetencje merytoryczne kandydata (choć oczywiście również jest to bardzo ważny element), ale także — o czym nie wolno zapominać — także umiejętności miękkie. Taki stan rzeczy wynika z prostego faktu: to właśnie dobrze rozwinięte zdolności miękkie (ang. soft skills) stanowią niezbędny element do tego, by można było stać się cenionym i poważanym menedżerem. Podczas procesu rekrutacyjnego sprawdzane są między innymi następujące aspekty:

  • sposób, w jaki menedżer motywuje podwładnych do bardziej efektywnego i kreatywnego wykonywania powierzonych zadań;
  • umiejętność mediacji oraz udział w rozwiązywaniu konfliktów pomiędzy pracownikami — jest to ważne zarówno w niewielkich liczebnie teamach, jak i większych zespołach. Zarządzanie konfliktami w grupie to warunek sine qua non bycia dobrym menedżerem.

Jaki nie powinien być szef, czego należy się wystrzegać?

Wiele miejsca w tekście poświęciliśmy temu, jakie są cechy przełożonego idealnego. Teraz warto poświęcić kilka zdań odmiennej kwestii, tzn. temu, jaki menedżer być nie powinien. Jest wiele cech, których pracownicy nie lubią u swoich przełożonych. Jeśli chodzi o cechy złego szefa, to zalicza się tu przede wszystkim:

  • chęć nadmiernej kontroli działań pracowników. Pracownicy z różnych branż zgodnie twierdzą, że nie ma w pracy niczego gorszego niż drobiazgowy przełożony, który chce kontrolować każdy aspekt działalności podległych mu osób. Jeśli wyobrazimy sobie sytuację, w której przełożony czyta każdy mail, słucha każdej rozmowy i wymaga informowania go o wszystkich, nawet nieznaczących wydarzeniach, możemy łatwo zrozumieć te utyskiwania,
  • apodyktyczny styl zarządzania — jeśli przełożony ignoruje zdanie i opinię doświadczonych pracowników, nie powinno nikogo dziwić, że spotyka się to z brakiem zrozumienia u osób postronnych;
  • zbyt miękkie podejście do pracowników — punkt ten może być nieco zaskakujący, ale szef, który stosuje zbyt liberalne podejście do zarządzania, także nie jest optymalnym rozwiązaniem. W takiej sytuacji będzie miał on poważne problemy z egzekwowaniem wydanych poleceń, a dyscyplina i atmosfera po pewnym czasie zaczną się rozprzęgać.

Warte zapamiętania przykazania szefa

Warto słuchać szefa. Chodzi tu nie tylko o polecenia stricte służbowe, ale także "rady życiowe". Niezależnie od tego, czy jesteśmy dobrymi i doświadczonymi pracownikami, czy też dopiero rozpoczynamy swoją przygodę na rynku pracy, musimy zdawać sobie sprawę z faktu, iż nasz przełożony to osoba, która znajduje się poziom wyżej. Taki stan rzeczy oznacza, że menedżer jest o krok przed nami, a zatem z dużą dozą prawdopodobieństwa posiada solidną wiedzę branżową oraz doświadczenie biznesowe. Warto zatem zwracać uwagę na takie "przykazania" szefa jak na przykład: "lepiej dwa razy zapytać niż raz się pomylić", "myli się ten, kto nic nie robi" czy inne porady. Zaleca się, by — nawet pomimo faktu, iż wykonywana praca nie należy do najlżejszych — nie traktować szefa jako wroga, lecz mentora, który wskażę drogę rozwoju, jaką należy podążać, by móc rozwinąć swoją karierę zawodową.