Mówi się, że aby stworzyć świetny produkt czy usługę wystarczy pomysł, konsekwencja i przemyślany etap realizacji danej idei. Niestety, jest to zbyt optymistyczne podejście do tematu, ponieważ w wielu przypadkach jednym z koniecznych elementów jest także wkład finansowy. Na szczęście obecnie istnieje mnóstwo źródeł finansowania swoich przedsięwzięć. Jednym z popularniejszych jest tzw. crowdfunding i to właśnie nim zajmiemy się w poniższym materiale.

Wraz z rozwojem nowych technologii zmienia się sposób pozyskiwania kapitału na nowe projekty. Dawniej pierwszym pomysłem, jaki przychodził do głowy osobie, która chciała zrealizować dane przedsięwzięcie, było zaciągnięcie kredytu lub zwrócenie się inwestorów. Obecnie możliwości jest o wiele więcej, ale zanim po nie sięgniemy, należy poznać specyfikę każdej z nich, jej mocne oraz słabe strony.

Od inwestorów do społeczności

W obecnych czasach tradycyjne formy zdobywania środków finansowych na realizację pomysłów biznesowych co prawda nie przechodzą do lamusa, ale stają się zaledwie jednym z wielu rozwiązań. W kontekście inwestowania w nowe projekty mówimy coraz częściej o poszukiwaniu inwestora, tzw. aniołów biznesu albo sięganiu do kieszeni grupy docelowej naszych usług czy produktów. Wielu przedsiębiorców lub influencerów buduje wokół swojej marki społeczność, która w dłuższej perspektywie czasu może okazać się świetnym źródłem finansowym dla kolejnych przedsięwzięć. Bardzo często bywa też tak, że to właśnie dany projekt powoduje, że tworzy się pewna grupa, która jest w stanie sfinansować jego realizację. W takich przypadkach mówimy właśnie o crowdfundingu.

Czym jest crowdfunding?

Pokazuje to, jak wielka siła tkwi w grupie osób, które są zdeterminowane i skupione wokół danego celu. Crowdfunding co to? Najkrócej pisząc to forma finansowania różnego typu projektów przez daną społeczność. Pojęcie crowdfunding to połączenie słów z języka angielskiego takich jak "crowd", czyli tłum i "funding" - finansowanie. Zjawisko to pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Po raz pierwszy finansowanie społecznościowe wykorzystano w latach 90. ubiegłego wieku, na początku tego tysiąclecia powstała z kolei pierwsza platforma crowdfundingowa, za pomocą której prezentowano idee oraz organizowano zbiórki na ich realizację.

Co to jest crowdfunding - branże i projekty

Crowdfunding może dotyczyć niemal każdej dziedziny naszego życia. Do tej pory dzięki takiemu mechanizmowi udało się zrealizować tysiące projektów na całym świecie. Bez finansowania społecznościowego mogłoby być to jednak trudne i wiele z nich nie ujrzałoby światła dziennego. Rozwiązanie to sprawdza się zarówno w branżach bazujących na internecie, jak i tradycyjnych, których model funkcjonowania sprowadza się do działalności stacjonarnej. Najmocniejszym ogniwem każdego tego rodzaju zbiórki są bowiem ludzie. To właśnie społeczność decyduje, czy dany projekt ma rację bytu, ocenia które z nich są godne uwagi, a w które nie warto inwestować.

Crowdfunding a biznes

Jest to bardzo uczciwy model, w którym niejako zwycięża każda ze stron. Pomysłodawca, który dzięki środkom finansowym od społeczności może zrealizować swój plan, a także społeczność, która dzięki czasem niewielkiemu wkładowi finansowemu będzie mogła zaopatrzyć się w dany produkt czy skorzystać z usługi. Należy jednak zauważyć, że crowdfunding sam w sobie nie jest stricte biznesową dziedziną. Oczywiście, z czasem dane przedsięwzięcie może stać się dla jego pomysłodawcy źródłem dochody i biznesem samym w sobie, ale w większości akcji nie chodzi o zarobek. Bardzo często bowiem crowdfunding jest ostatnim ze sposobów na pozyskanie finansów, które pozwolą spełnić marzenie życia. Przykładowo zbiórki mogą dotyczyć nowych technologii, aplikacji mobilnych, ale także nagrania płyty, filmu czy też stworzenia jakiejś strony internetowej lub medium obywatelskiego.

Crowdfunding a prawo

Finansowanie społecznościowe budzi spore wątpliwości pod kątem prawnym. Nie chodzi jednak o legalność tego typu przedsięwzięć, bo ta nie pozostawia złudzeń, lecz bardziej o kwestie natury skarbowej. Do dziś wiele krajów świata nie uregulowało tej materii w swoim porządku prawnym, co nie ułatwia życia osobom, które decydują się na założenie zbiórki. Co prawda Unia Europejska już kilka lat temu pochyliła się nad tym tematem, ale do teraz nie wypracowano kluczowych norm. W Polsce zajmuje się tym obecnie Ministerstwo Cyfryzacji, ale nadal nie powstały żadne konkretne uregulowania prawne dotyczące zbiórek społecznych. To z kolei powoduje, że wszystko zależy od interpretacji przepisów przez urzędników. Najczęściej stosuje się regulacje dotyczące darowizny i na ich podstawie oblicza się należny podatek. Jeśli jednak osoba, która wpłaca pieniądze, otrzyma za to jakiś produkt czy usługę, całą operację należy traktować jako umowę sprzedaży.

Crowdfunding w Polsce

Ten model finansowania cieszy się z roku na rok w naszym kraju coraz większą popularnością. Dotychczas powstało przynajmniej kilkadziesiąt dużych platform, przy pomocy których można zorganizować zbiórkę. Najczęściej członkowie społeczności, którzy zdecydują się przelać daną kwotę, otrzymują od zbierającego drobne upominki, gadżety itp. Wszystko określone jest przy danej zbiórce. Jedną z najważniejszych rzeczy jest bowiem transparentność tego typu działań. Czy wsparcie danego projektu jest inwestycją, która się zwraca? W żadnym razie, ale mimo to tego typu akcje gromadzą spore rzesze fanów.

Crowdfunding - wady i zalety

Finansowanie społecznościowe jak wszystko ma swoje korzyści oraz mankamenty. Praktyka pokazuje, że tych pierwszych jest jednak znacznie więcej, co pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość na takie zabiegi. Oczywiście bardzo wiele zależy od samego projektu, ale znaczenie ma także to, jak pomysł zostanie zaprezentowany. Jednym z największych minusów jest ryzyko, że dany pomysł zostanie skradziony i zrealizowany przez któregoś z obserwatorów. Jak to jednak mówią, bez ryzyka nie ma zabawy. Hasło to idealnie sprawdza się jeśli chodzi o crowdfunding.