·4 min czytania

Jak rozwijać umiejętności interpersonalne w zespole?

Jak rozwijać umiejętności interpersonalne w zespole? Praktyczne wskazówki dla menedżerów

Jakie narzędzia i metody można wykorzystać do rozwijania umiejętności interpersonalnych w zespole?

Aktywne słuchanie, empatia, szukanie kompromisów i skuteczność w rozwiązywaniu problemów to cechy szczególnie pożądane u menadżerów i liderów. Zaangażowany, wykazujący inicjatywę pracownik jest dla firmy cenny, dlatego warto zadbać o jego dobro. Usatysfakcjonowany pracownik nie będzie szukał innej pracy. Jeśli taka osoba przynosi firmie zyski, jej odejście byłoby dla zespołu odczuwalną stratą. Istotne jest więc dobre porozumienie w miejscu pracy, co wpływa na wyniki i na dynamiczne tempo wykonywanych zadań. Kiedy ludzie dobrze się rozumieją, wszystko idzie sprawnie, a czas nie jest marnowany. Dobra komunikacja to podstawa. Zadajmy więc sobie pytanie:

Umiejętności interpersonalne - jak rozwijać je, aby przynosiły korzyści?

Każdy z nas niejednokrotnie doświadczył sytuacji kiedy czuł szczerą sympatię. Wzajemne zaufanie i porozumienie jest efektem okazywanej życzliwości i podobnych upodobań. Dlatego to ważne, aby w pracy mogły współpracować ze sobą osoby, które świetnie się czują w swoim towarzystwie. Nawet jeśli pojawiają się trudności, praca powinna być wykonywana profesjonalnie. Osoby, które mimo przeszkód potrafią koncentrować się na zadaniach uzyskują dobre wyniki i mają satysfakcję z pracy.

Dobre zarządzanie czasem ma ogromne znaczenie. Tam, gdzie projekty realizowane są na czas, nie ma niepotrzebnych przestojów i związanych z tym nieporozumień czy konfliktów. Oczywiście zdążają się rożne sytuacje i nie da się uniknąć w pracy problemów, ale stresujące sytuacje warto łagodzić i szukać skutecznych rozwiązań.

Każdy menedżer powinien przyjrzeć się swoim metodom, ponieważ nawet jeśli wydają się one skuteczne, mogą być lepsze sposoby zarządzania. Niezależnie od tego, w jakiej branży pracujesz, konieczne jest respektowanie praw innych. Czasem przydaje się również umiejętne wywieranie wpływu. Perswazja musi być zawsze etyczna. Najlepiej jest zadbać o szczerą komunikację, której fundamentem będzie dbanie o dobre relacje. Trening umiejętności interpersonalnych ma ogromne znaczenie i może bardzo dobrze wpłynąć na zgodną współpracę i dobrą atmosferę w pracy. Czasem jest do wykonania sporo niewdzięcznej pracy. Jeśli chodzi o sporządzanie dokumentacji, warto ograniczać formalności i ułatwiać sobie zadania. Dużym udogodnieniem w pracy jest elektroniczny wniosek urlopowy. To świetne narzędzie dla pracowników i szefostwa.

Szczęśliwy użytkownik platformy inEwi

Nigdy więcej nie trać czasu!

Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.

Załóż darmowe konto

Jak zbadać jakość umiejętności interpersonalnych pracownika podczas rozmowy rekrutacyjnej?

Już podczas rozmowy kwalifikacyjnej możemy sporo zauważyć. Pierwsze wrażenie ma ogromne znaczenie, dlatego jeśli dobrze nam się rozmawia z kandydatem są duże szanse na to, że współpraca z nim będzie satysfakcjonująca. Na pewno warto zapytać o to, co motywuje go do pracy. Oczywiście pieniądze są nadrzędnym celem, ale nie powinny stanowić one jedynej motywacji. Lojalni pracownicy pomagają budować dobre imię przedsiębiorstwa i mają istotny wpływ na jego działanie.

Kiedy pracownik traci motywację, staje się mniej wydajny. Ważna jest więc szczera komunikacja. Czasami warto posłuchać tego, co mają do powiedzenia pracownicy, ponieważ to znacznie podnosi ich chęć do wykonywanej pracy. To oni wykonują istotne działania, więc aby przedsiębiorstwo działało sprawnie, należy doceniać pracowników na każdym szczeblu.

Podczas rozmowy rekrutacyjnej można sprawdzić umiejętności komunikacyjne i interpersonalne. Mile widziane są stosowne żarty, które pozwolą ocenić poczucie humoru przyszłego pracownika. To cecha, która jest nieoceniona, pozwala bowiem rozładować stresujące sytuacje. Często rozmowy kwalifikacyjne wzbudzają napięcie w kandydatach, dlatego rozmowa z zabarwieniem humorystycznym pozwoli nam ocenić, kompetencje interpersonalne.

umiejetnosci-interpersonalne

Jaki wpływ mają dobre umiejętności interpersonalne pracowników na działanie całego zespołu?

Dobry menedżer potrafi wzbudzić determinację do pracy. Oczywiście bardzo ważne jest poznanie zespołu i jego potrzeb. Dobre relacje w miejscu pracy znacząco wpływają na wydajność. A co jeśli jesteś menadżerem, ale sporo obowiązków ze współpracownikami wykonujecie zdalnie? Z pewnością home-office ma swoje zalety. Od czasu do czasu warto się jednak spotkać w biurze, by omówić najważniejsze kwestie. Zawsze słuchaj z uwagą i okazuj szacunek innym, a przekonasz się, że przyniesie to dobre efekty. Tutaj zobaczysz przystępny grafik pracy. To harmonogram pracy, który zaplanujesz online.

HR jest punktem łączącym pracowników firmy z szefostwem. Jego rola polega na wdrażaniu konkretnych rozwiązań oraz sugerowaniu potrzebnych zmian. Osoby pracujące w dziale HR starają się optymalizować pracę, dlatego dbają o to, by dobrze zarządzać działaniami pracowników. Może być to pasjonująca praca zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę, że umiejętne obsadzenie stanowisk sprzyja produktywnej pracy.

Każda branża jest inna, ale gdy ważne są umiejętności interpersonalne, przykłady dobrze przeprowadzonych negocjacji można wyćwiczyć. Dobra znajomość mocnych i słabych cech pracowników pozwala zlecać im takie działania, w których doskonale sobie poradzą. Zamiast więc wymagać zbyt wiele, rozsądniejsze może się okazać delegowanie zadań odpowiednim osobom, którym pewne czynności nie sprawią trudności. Same kompetencje to nie wszystko. Liczy się również nastawienie i chęci. Właśnie dlatego pozornie nieśmiałe osoby mogą świetnie radzić sobie w sytuacjach wymagających dynamicznego działania, odwagi i pewnej przebojowości. Jeśli tylko ktoś chce dokonywać zmian, może przezwyciężyć skutecznie przeszkody. Takie sytuacje pozwalają się rozwijać i dodają pewności siebie. Jeśli masz w swoim zespole osobę z potencjałem i dostrzegasz jej możliwości, nie wahaj się dać jej odpowiedzialnych zadań. Nie zawsze ci, którzy mówią dużo i głośno są skuteczni. Czasem potrzeba cichej delikatności, która może dać spektakularne efekty. Pasującym w tym kontekście sformułowaniem jest "kropla drąży skałę."

Możliwości są niekiedy tam, gdzie pozornie ich nie widać. Dobrze jest zatem być otwartym i doceniać atuty pracowników.

Szczęśliwy użytkownik platformy inEwi

Nigdy więcej nie trać czasu!

Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.

Załóż darmowe konto

#udostępnij jeżeli ten artykuł jest przydatny:

Warto również przeczytać te artykuły.

Sprawdź inne propozycje opracowane przez naszych ekspertów.

Sprawdź też inne artykuły!

Zobacz wszystkie

299950+ użytkowników!

Tworzymy narzędzia, które dopasowują się do Ciebie, a nie na odwrót, ponieważ każdy pracuje w wyjątkowy sposób.

Załóż darmowe konto
Szczęśliwy użytkownik platformy inEwi

Wykorzystujemy pliki cookie, piksele i lokalną pamięć w celu poprawy wydajności, personalizacji treści i reklam oraz ich pomiaru. Używamy własnych plików cookie oraz niektórych od stron trzecich. Tylko absolutnie konieczne są włączone domyślnie. Więcej w naszej polityce prywatności.