Często zdarza się, że zaraz po przyjściu do pracy czujemy się zmęczeni. Zamykają nam się oczy, nie możemy się skupić, mamy problemy z pamięcią i najchętniej udalibyśmy się na drzemkę. Niestety w pracy jest to zupełnie niemożliwe. Co więc można zrobić, by pomóc sobie przetrwać dzień i szybko zwalczyć spadek energii w ciągu dnia? Na szczęście istnieje na to kilka skutecznych sposobów!

Spadek energii w ciągu dnia – jak temu zaradzić?

Niejednokrotnie zaraz po przyjściu do pracy doświadczamy spadku energii i bólu głowy. Sięgamy wtedy po kubek mocnej kawy, licząc na to, że dawka kofeiny pobudzi nas, wiedząc, że z pewnością nie skończy się na jednej. W momentach największego kryzysu pijemy niezdrowe napoje energetyczne. Wraz z kofeiną najpewniej sięgamy po szybką, słodką i niezdrową przekąskę. Większość z nas jednak wie, że ten sposób prowadzi donikąd i nawet jeżeli okazuje się skuteczny i pobudza nas na chwilę, następny kryzys jest zdecydowanie gorszy. Zmuszeni więc jesteśmy poszukać skuteczniejszych sposobów.

Przede wszystkim zadbaj o prawidłową higienę snu i postaraj się wysypiać! Siedząc do późna i przesypiając jedynie kilka godzin, rano poczujesz się zdecydowanie gorzej niż wieczorem. Jeżeli zadbasz o wystarczającą ilość snu, łatwiej będzie zacząć dzień z należytą energią, co z pewnością zmieni nie tylko twoje samopoczucie, ale także motywację i produktywność. 

Jeżeli natomiast zmagasz się z popołudniowym spadkiem energii, postaraj się zjeść lekki, ale pełnowartościowy posiłek, złożony z warzyw, owoców czy chudego mięsa. Zrezygnuj ze słodyczy lub innych niezdrowych przekąsek. Taki posiłek podwyższy cukier we krwi i doda Ci energii. Efekt będzie jednak chwilowy i bardzo nietrwały.

Jeżeli jesteś fanem kawy, nic nie stoi na przeszkodzie, byś wypił jedną czy nawet dwie filiżanki. Pamiętaj jednak, że kofeina w dużych ilościach wypływa negatywnie na organizm. Zacznij więc od najprostszych rozwiązań i jeżeli brakuje Ci energii, napij się wody. Jeżeli nie będziesz odpowiednio nawodniony, poczujesz się zmęczony i nie będziesz miał energii do pracy. Możesz także poeksperymentować z ziołami. Żeń-szeń szybko doda Ci energii i sprawi, że poczujesz się lepiej. Warto spróbować także popularnej ostatnio yerba-mate, ten napój pobudza zdecydowanie lepiej niż kawa, ponadto pomaga się skoncentrować i pozytywnie wpływa na zdrowie!

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, o tym, jak zwiększyć swoją motywację i produktywność w pracy odwiedź: https://inewi.pl/Blog/6-sposobow-na-zwiekszenie-efektywnosci-pracy.

Popołudniowy spadek energii – 3 ćwiczenia na poprawę koncentracji

  • Jeżeli czujesz się zmęczony, a musisz zachować maksymalną koncentrację i skupienie przed ważnym wydarzeniem, zrób sobie chwilę przerwy i wykonaj kilka ćwiczeń. Może to być krótka seria przysiadów, wykroków i wyskoków. Pamiętaj, że ćwiczenia fizyczne utrzymują w dobrej kondycji nie tylko ciało, a także doskonale wpływają na sprawność umysłową i motywację do pracy. Jeżeli natomiast jesteś zestresowany i zależy Ci na szybkim rozluźnieniu się postaw na ćwiczenia oddechowe. Ćwiczenia te są proste i łatwe oraz nie wymagają dużo miejsca, a pomogą Ci się zrelaksować i uspokoić. 
  • Jeżeli nie masz motywacji do działania w pracy, usiądź na chwilę i zaplanuj wszystkie swoje działania na dziś. Pomoże Ci się to właściwie zorganizować i zachować spokój oraz koncentrację. Planowanie działań sprawi, że o wszystkim będziesz pamiętał i zaoszczędzisz sobie dodatkowego stresu, związanego z brakiem czasu czy złą organizacją. Jeżeli, czujesz się naprawdę wykończony, mimo właściwej ilości snu, ćwiczeń i prawidłowej diety, być może potrzebujesz choćby krótkiego urlopu? Szybki wyjazd pozwoli Ci oderwać myśli i wrócić do pracy z nową energią. Pamiętaj, że wnioski urlopowe można złożyć przez internet.
  • W dusznych i ciemnych miejscach trudniej się myśli. Pamiętaj więc o regularnych przerwach, jeśli to możliwe wyjdź na moment z budynku i chwilę pospaceruj. Podczas pracy zapewnij sobie stały dopływ świeżego powietrza. Jeżeli nie jest zimno, zostaw otwarte okno. Natomiast podczas minusowych temperatur pamiętaj o regularnym wietrzeniu. 

Motywacja w pracy zdalnej – jak ją poprawić?

Jeżeli nie wiesz, jak zapewnić sobie motywację w pracy zdalnej, próbuj skrupulatnie zaplanować swój dzień. Najlepiej sprawdzi się tu tradycyjna metoda, w postaci kartki i odhaczania zakończonych zadań. W ten sposób czarno na białym zobaczysz swoje obowiązki i lepiej się zorganizujesz. Recz jasna, koniecznie rozplanuj sobie także czas na posiłki i przerwy. Pamiętaj, że wydajność istotnie spada już po 40 minutach nieprzerwanej pracy, przerwy więc są konieczne w celu utrzymania właściwej koncentracji, motywacji i skupienia. Postaraj się także rozpoczynać pracę od rzeczy priorytetowych, w ten sposób unikniesz presji i zachowasz spokój przez cały dzień. 

Podczas pracy zdalnej ważne jest także unikanie rozpraszaczy. Wibrujący telefon, zwierzę zachęcające do zabawy czy też serial lecący w tle z pewnością nie pomogą Ci pracować produktywnie, wytrwale i efektywnie. W godzinach pracy odłóż telefon, wyłącz telewizor i zapewnij sobie spokojna przestrzeń, bez zbędnych drobiazgów wokół. Staraj się używać tylko tych rzeczy, które pomagają Ci w pracy i są absolutnie niezbędne. 

Przede wszystkim, jeżeli Twoja obecna praca nie satysfakcjonuje Cię, męczy i po prostu jej nie lubisz, rozejrzyj się za nową. Zadowolony z pracy będziesz tylko i wyłącznie wtedy, gdy będziesz się spełniać i realizować. Podczas pracy zdalnej także pracodawcy powinni wdrażać działania zachęcające i motywujące do dalszej pracy. Jakie są najlepsze metody motywowania pracowników? Dobrym pomysłem jest także nagradzanie zatrudnionych, oferowanie profitów poza finansowych oraz innych benefitów.

Motywacja do działania w pracy- 3 sposoby

  • Jeżeli, jesteś przekonany, że lubisz swoją pracę, a mimo to brakuje Ci motywacji, przypomnij sobie, co sprawiało Ci w niej największą satysfakcję. Być może po prostu brakuje Ci wyzwań i nowych celów? W tej sytuacji najlepszym wyjściem będzie szczera rozmowa z przełożonym, który z pewnością przybliży Ci najważniejsze cele firmy i zaproponuje zadania bardziej dopasowane do Ciebie i Twojego charakteru. Zmień nastawienie i sam weź przyszłość w swoje ręce! 
  • Możesz także samemu wyznaczać sobie małe cele zawodowe i nagrody za ich prawidłowe spełnienie. Może to być na przykład kolacja w ulubionej restauracji po tygodniu produktywnej pracy lub wyjazd w góry po udanym miesiącu. Pamiętaj, że Twój wysiłek z pewnością zostanie zauważony i doceniony. Jeżeli szef będzie widział Twoje zaangażowanie, realna stanie się wizja podwyżki, czy szczególnej nagrody.
  • Zapomnij o robieniu kilku rzeczy naraz. Multitasking od dawna nie jest już wyznacznikiem produktywnej pracy, ponieważ szybko prowadzi do przemęczenia i wypalenia zawodowego. Wyznaczaj sobie realne cele, a swoje zadania wykonuj dokładnie i cierpliwie. Przede wszystkim nie bój się pytać i prosić o pomoc. Pamiętaj, aby czuć satysfakcję ze swojej pracy, musisz mieć wsparcie i pomoc od kogoś, kto Cię poprowadzi!