Lean Management to koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem stosowana przez globalnych liderów biznesowych. Odpowiednio wykorzystana, daje realne korzyści dla organizacji w każdym środowisku biznesowym. Co to jest Lean management?
W nowoczesnej gospodarce coraz ważniejszym elementem funkcjonowania przedsiębiorstwa jest sprawna organizacja procesów zachodzących w organizacji. Dobrze funkcjonujący system zarządzania, który obejmuje między innymi przepływ materiałów i informacji to czynnik, który w długim okresie buduje przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa. W praktyce biznesowej stosuje się różne metodyki zarządzania. Jedną z nich – chętnie wybieraną przez czołowe światowe przedsiębiorstwa – jest koncepcja Lean management. W języku polskim określenie to oznacza „odchudzone zarządzanie”. Na czym polega ta metoda działania? Czym jest kultura Lean? Przeczytaj poniższy tekst, by poznać odpowiedź na to oraz wiele innych pytań.
Koncepcja Lean management – co to jest?
Lean management to koncepcja działania, która w pierwotnej wersji została w pierwszej połowie dwudziestego wieku opracowana przez firmę Toyota, aby udoskonalić system produkcyjny Toyoty. Szybko się jednak okazało, że na wdrażaniu Lean mogą skorzystać różnorodne firmy i system sprawdza się nie tylko w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Wszystko dlatego, że podejście Lean management zakłada przede wszystkim elastyczność struktury organizacyjnej – zamiast skomplikowanej hierarchii organizacyjnej preferuje się taką strukturę kierownictwa, w której polecenia będą wydawane w krótkim czasie.
Kolejną z cech charakterystycznych Lean management jest idea permanentnego rozwijania kompetencji – na przykład poprzez szkolenia zawodowe, okresowe testy kwalifikacji zawodowych.
Lean management to podejście o całościowym (holistycznym) charakterze, dlatego często mówi się o takim pojęciu jak kultura Lean management (lean culture). Zakłada się, że wkład w sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa mają wszyscy członkowie organizacji. W związku z tym cennych wskazówek odnośnie działania firmy oczekuje się zarówno od menedżerów (mają oni ogląd na różne procesy zachodzące w przedsiębiorstwie), jak i szeregowych pracowników operacyjnych (dzięki swojemu doświadczeniu „na pierwszej linii” mają oni większą wiedzę odnośnie codziennych problemów).
Podejście to jest nastawione na eliminację różnego rodzaju marnotrawstwa (z jap. muda). Pod pojęciem „mudy” rozumie się wszelkiego rodzaju działania, które nie przyczyniają się do wytworzenia wartości dodanej w przedsiębiorstwie. Może być to np. zbędny, zbyt wydłużony obieg dokumentacji papierowej, niepotrzebne delegacje (wiele kwestii można obecnie załatwić poprzez komunikatory online i korespondencję mailową), niewykorzystany potencjał pracowników czy nadmierny czas oczekiwania na zapasy/części zamienne. W niektórych branżach marnotrawstwem jest także nadprodukcja zapasów oraz zbędny ruch po magazynie.
Cele Lean management
Koncepcja Lean management skupia się na eliminowaniu marnotrawstwa we wszystkich procesach biznesowych, co prowadzi do zwiększenia efektywności, poprawy jakości, obniżenia kosztów i zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa. Dlatego najważniejsze cele koncepcji Lean management obejmują minimalizację marnotrawstwa poprzez redukcję nadprodukcji, nadmiaru zapasów, opóźnień, nadmiaru procesów, zbędnych ruchów, nadmiernego przetwarzania i wad produktów. Poprawa jakości jest kluczowa, poprzez eliminację błędów i defektów już na wczesnym etapie procesu produkcyjnego, co przyczynia się do zyskania reputacji jako producenta wysokiej jakości produktów lub usług.
Kolejnym celem jest zwiększenie efektywności poprzez optymalizację procesów, eliminację zbędnych działań i poprawę przepływu pracy. Skrócenie czasu cyklu produkcyjnego jest istotne dla szybszej reakcji na zmieniające się warunki rynkowe i zapotrzebowanie klientów. Lean management dąży także do stworzenia elastycznych systemów produkcyjnych, umożliwiających dostosowanie się do zmieniających się potrzeb rynku i klientów.