·9 min czytania

Spadek energii w pracy – jak z nim walczyć?

Spadek energii w pracy – jak z nim walczyć?

Uczucie zmęczenia od czasu do czasu towarzyszy każdemu z nas. Problem ten dotyczy zarówno osób pracujących fizycznie, jak i pracowników biurowych, którzy cały dzień spędzają np. przy komputerze. Spadek energii w ciągu dnia jest rzeczą normalną, o ile nie utrudnia funkcjonowania na gruncie prywatnym czy zawodowym. Co jednak w przypadku, gdy dochodzi do takiej sytuacji? Podpowiadamy, co zrobić żeby mieć więcej energii!

Często zdarza się, że zaraz po przyjściu do pracy czujemy się zmęczeni. Zamykają nam się oczy, nie możemy się skupić, mamy problemy z pamięcią, spadek koncentracji i najchętniej udalibyśmy się na drzemkę. Niestety w pracy jest to zupełnie niemożliwe. Co więc można zrobić, by pomóc sobie przetrwać dzień i szybko zwalczyć spadek energii w ciągu dnia? Na szczęście istnieje na to kilka skutecznych sposobów!

Spadek energii w ciągu dnia – jak temu zaradzić?

Przewlekłe zmęczenie wpływa więc na naszą produktywność, a co za tym idzie, pogarszają się wyniki w pracy. Niejednokrotnie zaraz po przyjściu do pracy doświadczamy spadku energii i bólu głowy. Sięgamy wtedy po kubek mocnej kawy, licząc na to, że dawka kofeiny pobudzi nas, wiedząc, że z pewnością nie skończy się na jednej. Najczęściej jedna kawa nie wystarcza, aby zwiększyć nasze siły, organizm prosi o kolejny zastrzyk energii. W momentach największego kryzysu pijemy niezdrowe napoje energetyczne. Wraz z kofeiną najpewniej sięgamy po szybką, słodką i niezdrową przekąskę. Większość z nas jednak wie, że ten sposób prowadzi donikąd i nawet jeżeli okazuje się skuteczny i pobudza nas na chwilę, następny kryzys jest zdecydowanie gorszy. Zmuszeni więc jesteśmy poszukać skuteczniejszych sposobów na to, aby wzmocnić nasz organizm i podnieść poziom energii w ciągu dnia.

Nie ma co kryć, że chroniczne zmęczenie nie bierze się znikąd, a tym bardziej powodem nie zawsze jest ciężka praca. Pewnie wiele osób jest zaskoczonych takim stwierdzeniem, ale już wyjaśniamy, o czym dokładnie mowa. Na ciągłe zmęczenie i senność u mężczyzn czy kobiet, niezależnie od tego, czy pojawia się w czasie pracy, czy też poza nią, wpływają nie tylko czynniki fizyczne, ale i psychiczne. Bardzo często czujemy się zmęczeni nie dlatego, że coś nas boli czy też organizm odmawia posłuszeństwa, ale odpoczynku potrzebuje nasza głowa. To dlatego tak istotna z tego punktu widzenia jest m.in. walka ze stresem czy pozbycie się napięcia, które blokuje nasze działania. Narażeni na długotrwały stres związany choćby z wykonywaniem obowiązków służbowych czujemy się rozbici psychicznie, a kiepski nastrój wpływa na dyspozycję organizmu.

Brak energii w pracy - jak mu przeciwdziałać?

Co dodaje energii - to pytanie zadaje sobie wiele osób, dlatego warto spróbować na nie odpowiedzieć. Na szczęście istnieją sprawdzone i skuteczne sposoby na to, aby podnieść poziom energii, a nawet utrzymać go przez cały dzień. Kluczem do sukcesu jest bowiem nie tyle działanie na rzecz wzrostu energii, co po prostu zapobieganie jej spadkowi. Wpływa na to mnóstwo czynników, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę, począwszy od rzeczy, które w pełni kontrolujemy, kończąc na tych nie do końca zależnych od nas. Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu i odpowiedzmy na pytanie, jak powstrzymać spadek energii w pracy? Co na zmęczenie brak energii? Co na pobudzenie? Podpowiadamy!

Przede wszystkim zadbaj o prawidłową higienę snu i postaraj się wysypiać! Siedząc do późna i przesypiając jedynie kilka godzin, rano poczujesz się zdecydowanie gorzej niż wieczorem. Jeżeli zadbasz o wystarczającą ilość snu, łatwiej będzie zacząć dzień z należytą energią, co z pewnością zmieni nie tylko twoje samopoczucie, ale także motywację i produktywność. Co więcej, brak snu prowadzi po prostu do bardzo negatywnych konsekwencji zdrowotnych, a długofalowo może powodować liczne choroby. Nie jest to więc wyłącznie kwestia związana z produktywności czy samopoczuciem, ale przede wszystkim z ogólnym stanem naszego zdrowia. Regeneracja organizmu poprzez odpowiedniej jakości sen jest zasadniczym aspektem naszego funkcjonowania. W miarę możliwości śpijmy od 7 do 9 godzin na dobę, zasypiając i budząc się o równych porach, co pozwoli nam na złapanie odpowiedniej równowagi.

Wiele osób zastanawia się, dlaczego po jedzeniu chce się spać? Jak się okazuje, wszystko zależy od tego, jaki posiłek skonsumujemy. Nie można bowiem generalizować i wysnuwać twierdzeń, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Jeżeli zmagasz się z popołudniowym spadkiem energii, postaraj się zjeść lekki, ale pełnowartościowy posiłek, złożony z warzyw, owoców czy chudego mięsa. Warto przyjmować mniejsze porcje, dzięki czemu nie będzie się czuć przesytu. Zrezygnuj ze słodyczy lub innych niezdrowych przekąsek. Taki posiłek podwyższy cukier we krwi i doda Ci energii. Efekt będzie jednak chwilowy i bardzo nietrwały. Dużą ilość cukru natychmiastowo zwiększa energię, ale w pewnym momencie przychodzi bowiem jej spadek i mamy dwie opcje - sięgnięcie po kolejną porcję cukru albo musimy jakoś wytrzymać ze zmęczeniem.

Jeżeli jesteś fanem kawy, nic nie stoi na przeszkodzie, byś wypił jedną czy nawet dwie filiżanki. Pamiętaj jednak, że kofeina w dużych ilościach wypływa negatywnie na organizm. Zacznij więc od najprostszych rozwiązań i jeżeli brakuje Ci energii, napij się wody. Codziennie powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi przynajmniej 2-3 litry płynów, w tym przede wszystkim wody, która jest najzdrowszym rozwiązaniem i działa jak przeciwutleniacze. Jeżeli nie będziesz odpowiednio nawodniony, poczujesz się zmęczony i nie będziesz miał energii do pracy.

Co zażywać na zmęczenie i brak energii w pracy? Co zamiast kawy?

Możesz także poeksperymentować z ziołami. Żeń-szeń szybko doda Ci energii i sprawi, że poczujesz się lepiej. Warto spróbować także popularnej ostatnio yerba-mate, ten napój pobudza zdecydowanie lepiej niż kawa, ponadto pomaga się skoncentrować i pozytywnie wpływa na zdrowie! Ponadto, dzięki temu mamy nawodniony organizm, a poziom substancji zwiększających energię utrzymuje się w naszym organizmie o wiele dłużej niż po wypiciu np. kawy.

Jak mieć więcej energii poprzez dietę? Jakie witaminy na zmęczenie i brak energii zażywać? Jak się okazuje, prawidłowa suplementacja może zdziałać cuda. Wielu z nas ma niedobór różnego rodzaju minerałów i witamin, co może wpływać na spadek energii i koncentracji, rozdrażnienie, a nawet powodować stany depresyjne. Mowa tutaj w szczególności o witaminie D3, którą powinno się przyjmować w towarzystwie kwasów Omega 3 i Omega 6 oraz witaminy K. Nie możemy zapominać także o witaminie A, E oraz C, które odpowiadają za odporność organizmu. Większość z nas powinna zażywać także cynk. Oczywiście, przed rozpoczęciem suplementacji należy zwrócić się o poradę do specjalisty, w tym dietetyka czy lekarza. Wszystko po to, aby dostosować suplementację do swoich potrzeb, które najłatwiej rozpoznać wykonując stosowne badania.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, o tym, jak zwiększyć swoją motywację i produktywność w pracy odwiedź: https://inewi.pl/Blog/6-sposobow-na-zwiekszenie-efektywnosci-pracy. Na pewno warto przyjrzeć się z bliska tym zagadnieniom, ponieważ mogą one odmienić nasze postrzeganie wielu spraw.

Popołudniowy spadek energii – 3 ćwiczenia na poprawę koncentracji

Brak aktywności fizycznej, siedzący tryb życia na pewno nie pomagają walczyć ze zmęczeniem, stresem czy powstrzymać senność. Wprost przeciwnie - brak ruchu powoduje, że efektywność pracowników spada. Co możemy zrobić, aby odmienić tę sytuację? Przede wszystkim pamiętajmy o kilku podstawowych ćwiczeniach, które omawiamy poniżej.

  • Jeżeli czujesz się zmęczony, a musisz zachować maksymalną koncentrację i skupienie przed ważnym wydarzeniem, zrób sobie chwilę przerwy i wykonaj kilka ćwiczeń. Może to być krótka seria przysiadów, wykroków i wyskoków. Pamiętaj, że ćwiczenia fizyczne utrzymują w dobrej kondycji nie tylko ciało, a także doskonale wpływają na sprawność umysłową i motywację do pracy. Jeżeli natomiast jesteś zestresowany i zależy Ci na szybkim rozluźnieniu się postaw na ćwiczenia oddechowe. Ćwiczenia te są proste i łatwe oraz nie wymagają dużo miejsca, a pomogą Ci się zrelaksować i uspokoić.
  • Jeżeli nie masz motywacji do działania w pracy, usiądź na chwilę i zaplanuj wszystkie swoje działania na dziś. Pomoże Ci się to właściwie zorganizować i zachować spokój oraz koncentrację. Planowanie działań sprawi, że o wszystkim będziesz pamiętał i zaoszczędzisz sobie dodatkowego stresu, związanego z brakiem czasu czy złą organizacją. Jeżeli, czujesz się naprawdę wykończony, mimo właściwej ilości snu, ćwiczeń i prawidłowej diety, być może potrzebujesz choćby krótkiego urlopu? Szybki wyjazd pozwoli Ci oderwać myśli i wrócić do pracy z nową energią. Pamiętaj, że wnioski urlopowe można złożyć przez Internet.
  • W dusznych i ciemnych miejscach trudniej się myśli. Pamiętaj więc o regularnych przerwach, jeśli to możliwe wyjdź na moment z budynku i chwilę pospaceruj. Podczas pracy zapewnij sobie stały dopływ świeżego powietrza. Jeżeli nie jest zimno, zostaw otwarte okno. Natomiast podczas minusowych temperatur pamiętaj o regularnym wietrzeniu.

Nie ma co kryć, że przy stałym trybie życia wszelkiego typu ćwiczenia mogą zdziałać cuda i znacznie poprawić komfort naszego życia, w tym polepszyć wyniki w pracy. Jak już wspomnieliśmy, kondycja fizyczna oraz psychiczna muszą iść ze sobą w parze, ponieważ jest to swoisty system naczyń połączonych, o który warto odpowiednio zadbać.

Senność po posiłku - co na nią poradzić?

Każdy posiłek w pewnym stopniu zwiększa poziom cukru we krwi, co może powodować chwilowe zmęczenie i senność. Brak energii po śniadaniu czy obiedzie możemy pokonać poprzez ruch, np. krótki spacer. Najlepiej po prostu zacząć i wypracować sobie codzienny schemat działania, w którym uwzględnimy tego typu aktywność. Najczęściej to właśnie pierwszy krok jest najtrudniejszy do wykonania, a z następnymi nie mamy już problemu. Spacery nie tylko dobrze wpływają na poziom energii pracowników, ale także poprawiają nastrój, co przekłada się na chęć do pracy. Pamiętajmy więc, że jeśli ktoś mówi, że cały czas chce mi się spać, warto poradzić mu właśnie taką prostą, szybką i dostępną dla każdego aktywność fizyczną.

Motywacja w pracy zdalnej – jak ją poprawić?

Jeżeli nie wiesz, jak zapewnić sobie motywację w pracy zdalnej, próbuj skrupulatnie zaplanować swój dzień. Najlepiej sprawdzi się tu tradycyjna metoda, w postaci kartki i odhaczania zakończonych zadań. W ten sposób czarno na białym zobaczysz swoje obowiązki i lepiej się zorganizujesz. Recz jasna, koniecznie rozplanuj sobie także czas na posiłki i przerwy. Pamiętaj, że wydajność istotnie spada już po 40 minutach nieprzerwanej pracy, przerwy więc są konieczne w celu utrzymania właściwej koncentracji, motywacji i skupienia. Postaraj się także rozpoczynać pracę od rzeczy priorytetowych, w ten sposób unikniesz presji i zachowasz spokój przez cały dzień.

Podczas pracy zdalnej ważne jest także unikanie rozpraszaczy. Wibrujący telefon, zwierzę zachęcające do zabawy czy też serial lecący w tle z pewnością nie pomogą Ci pracować produktywnie, wytrwale i efektywnie. W godzinach pracy odłóż telefon, wyłącz telewizor i zapewnij sobie spokojna przestrzeń, bez zbędnych drobiazgów wokół. Staraj się używać tylko tych rzeczy, które pomagają Ci w pracy i są absolutnie niezbędne.

Przede wszystkim, jeżeli Twoja obecna praca nie satysfakcjonuje Cię, męczy i po prostu jej nie lubisz, rozejrzyj się za nową. Zadowolony z pracy będziesz tylko i wyłącznie wtedy, gdy będziesz się spełniać i realizować. Każdy z nas potrzebuje bowiem w życiu nowych wyzwań, które nakręcają do działania. Jeśli wkrada się stagnacja, wówczas nie pozostaje nic innego, jak podjąć próbę wyrwania się z niej.

Podczas pracy zdalnej także pracodawcy powinni wdrażać działania zachęcające i motywujące do dalszej pracy. Jakie są najlepsze metody motywowania pracowników? Dobrym pomysłem jest także nagradzanie zatrudnionych, oferowanie profitów poza finansowych oraz innych benefitów.

Motywacja do działania w pracy - 3 sposoby

  1. Jeżeli, jesteś przekonany, że lubisz swoją pracę, a mimo to brakuje Ci motywacji, przypomnij sobie, co sprawiało Ci w niej największą satysfakcję. Być może po prostu brakuje Ci wyzwań i nowych celów? W tej sytuacji najlepszym wyjściem będzie szczera rozmowa z przełożonym, który z pewnością przybliży Ci najważniejsze cele firmy i zaproponuje zadania bardziej dopasowane do Ciebie i Twojego charakteru. Zmień nastawienie i sam weź przyszłość w swoje ręce!
  2. Możesz także samemu wyznaczać sobie małe cele zawodowe i nagrody za ich prawidłowe spełnienie. Może to być na przykład kolacja w ulubionej restauracji po tygodniu produktywnej pracy lub wyjazd w góry po udanym miesiącu. Pamiętaj, że Twój wysiłek z pewnością zostanie zauważony i doceniony. Jeżeli szef będzie widział Twoje zaangażowanie, realna stanie się wizja podwyżki, czy szczególnej nagrody.
  3. Zapomnij o robieniu kilku rzeczy naraz. Multitasking od dawna nie jest już wyznacznikiem produktywnej pracy, ponieważ szybko prowadzi do przemęczenia i wypalenia zawodowego. Wyznaczaj sobie realne cele, a swoje zadania wykonuj dokładnie i cierpliwie. Przede wszystkim nie bój się pytać i prosić o pomoc. Pamiętaj, aby czuć satysfakcję ze swojej pracy, musisz mieć wsparcie i pomoc od kogoś, kto Cię poprowadzi!

#udostępnij jeżeli ten artykuł jest przydatny:

Warto również przeczytać te artykuły.

Sprawdź inne propozycje opracowane przez naszych ekspertów.

Sprawdź też inne artykuły!

Zobacz wszystkie

Wykorzystujemy pliki cookie, piksele i lokalną pamięć w celu poprawy wydajności, personalizacji treści i reklam oraz ich pomiaru. Używamy własnych plików cookie oraz niektórych od stron trzecich. Tylko absolutnie konieczne są włączone domyślnie. Więcej w naszej polityce prywatności.