Czy warto założyć własną firmę cateringową?

Jak wspomniano, usługi cateringowe od lat cieszą się coraz większą popularnością. Wynika to z kilku powodów. Najważniejszym jest jednak fakt, że Polacy coraz mniej czasu spędzają we własnej kuchni (choć pewną korektę stanowi tu inflacyjny wzrost cen, jakiego doświadczyliśmy w ostatnich latach). Jesteśmy coraz bardziej zabiegani, praca zajmuje często więcej niż standardowe 8 godzin, a do tego dochodzi po prostu zmęczenie. Innymi słowy, wielu osobom na zakupy i gotowanie brakuje czasu. Skorzystanie z usług firmy cateringowej rozwiązuje ten problem. Wystarczy złożyć zamówienie, a codziennie do domu przywożone będzie pyszne i zdrowe jedzenie. Wszystko to sprawia, że dziś żadna firma cateringowa nie może narzekać na brak klientów. Śmiało można zatem powiedzieć, że taki biznes to strzał w dziesiątkę. Pamiętać jednak trzeba, że samo założenie opisywanej działalności to nie wszystko. Aby osiągnąć sukces, spełnić trzeba wiele warunków. Jednym z nich jest oferowanie swoim klientom produktów najwyższej jakości – to fundamentalna cecha dobrej firmy cateringowej. Jak założyć zatem taką firmę?

5 porad jak krok po kroku zarejestrować firmę cateringową

Rejestracja firmy cateringowej nie jest wcale tak skomplikowana, jak mogłoby się to wydawać. Tak naprawdę nie różni się wiele od rejestracji każdej innej firmy. Jak zrobić to w kilku krokach?

  • Krok 1 Złożenie wniosku o rejestrację firmy w CEIDG. Taki wniosek najlepiej jest złożyć elektroniczne, ponieważ to najszybszy sposób.
  • Krok 2 Rejestracja firmy jako płatnika VAT w Urzędzie Skarbowym. Ważne, aby zrobić to najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności.
  • Krok 3 Zgłoszenie działalności do ZUS. Mowa tu o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego. Należy to zrobić w terminie 7 dni od daty rozpoczęcia działalności.
  • Krok 4 Zgłoszenie do Sanepidu. W związku z tym, że firma cateringowa zajmuje się przygotowywaniem i sprzedażą produktów spożywczych, konieczne jest uzyskanie zgodny Sanepidu.

Sama formalna rejestracja firmy cateringowej to jednak nie wszystko. Decydując się na taki krok, warto także zastosować się do kilku porad.

Po pierwsze, już na początku warto określić swoją grupę docelową. Koniecznie zbadać należy rynek i poszukać luki, którą swoją ofertą można wypełnić (nisza rynkowa).

Po drugie, trzeba dokładnie zbadać konkurencję. Pozwoli to na znalezienie sposobu na to, jak się skutecznie wyróżnić wśród innych firm cateringowych.

Po trzecie, wybór lokalu i wyposażenia nie może być przypadkowy. Jeśli źle wybierze się miejsce prowadzenia firmy, później zmiana lokalizacji może nie być łatwa. Natomiast wyposażenie wybrać należy w taki sposób, aby mieć pewność, że zapewni ono oferowanie klientom posiłków najwyższej jakości.

Po czwarte, należy zadbać o menu. Pod tym kątem bardzo istotne jest zatrudnienie odpowiedniego kucharza i dietetyka. Zadaniem ten pierwszego jest nie tylko przygotowywanie posiłków, ale również dobór składników wysokiej jakości. Z kolei dietetyk zadbać musi o to, aby menu było odpowiednio zbilansowane oraz odpowiadało na potrzeby klientów.

Po piąte, należy znaleźć sprawdzonych dostawców produktów spożywczych. Od tego zależeć będzie jakość posiłków.

Powyższe wskazówki z pewnością pomogą w odpowiedzi na pytanie: catering dietetyczny – jak zacząć?

Rejestracja czasu pracy w firmie cateringowej - sprawdź, jak ją właściwie prowadzić!

Biznesplan firmy cateringowej – jak go odpowiednio przygotować?

Zanim przejdzie się do samego biznesplanu, warto kilka słów poświęcić samemu cateringowi dietetycznemu. Co to takiego? Ogólnie rzecz ujmując, jest to usługa polegająca na codziennym przygotowywaniu i dostarczaniu odpowiednio zbilansowanych posiłków pod wskazany przez zamawiającego adres. Najczęściej oferta cateringu dietetycznego składa się z pięciu posiłków. Mowa tu o śniadaniu, drugim śniadaniu, obiedzie, podwieczorku i kolacji. Klient firmy cateringowej otrzymuje zatem codziennie posiłki, które zapewniają mu dzienne zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze. Wiedząc teraz, czym dokładnie jest catering dietetyczny, można przejść do przygotowania biznesplanu firmy cateringowej. Jakie informacje taki dokument powinien zawierać? Biznesplan na pewno obejmować powinien takie informacje jak opis misji i celów firmy, opis sprzedawanych produktów, opis grupy docelowej, analiza SWOT, analiza konkurencji, kalkulacja kosztów, prognoza finansowa oraz plan marketingowy. Ważne jest, aby biznesplan był zawsze dokładnie przemyślany i napisany na podstawie gruntownych analiz. 




Jakie są koszty prowadzenia przedsiębiorstwa cateringowego?

Oczywiście otworzenie i prowadzenie firmy cateringowej wiąże się z określonymi kosztami. Wśród nich wymienić trzeba przede wszystkim wydatki na wynajem lokalu, wyposażenie w postaci mebli i sprzętu gastronomicznego, środki czystości, auto dostawcze, ubezpieczenie, Internet i telefon, media (prąd, gaz, woda), działania marketingowe oraz księgowość. Część z tych wydatków trzeba będzie ponieść z góry już na samym początku. Pozostałe to opłaty cykliczne. Przed rozpoczęciem działalności należy dokładnie przeanalizować wszystkie koszty i ująć je w biznesplanie.

Firma cateringowa – jakie wymogi prawne należy spełniać?

Umywalka z gorącą wodą, mydło w płynie, środek do dezynfekcji oraz ręczniki – w miejscu spełniającym te warunki musi być przygotowywany catering dietetyczny. Sanepid wyraźnie określa zasady działalności polegającej na przygotowywaniu posiłków. Poza wymienionymi wcześniej, w lokalu musi znajdować się oświetlenie z wytrzymałymi osłonami, a blaty mają być łatwe w utrzymaniu w czystości. Dodatkowo wydzielone muszą być osobne miejsca na brudne i czyste naczynia. Poza tym wszystkie pomieszczenia muszą być wentylowane, a okna zabezpieczone przed wlatywaniem owadów. Dodać jeszcze trzeba, że pracownicy firmy winni posiadać ważne książeczki sanepidowskie.

3 wskazówki jak promować własną firmę cateringową

Rozpoczęcie działalności to jedno. Drugie to pozyskanie klientów. W tym celu prowadzić należy skuteczne działania marketingowe. Jak promować firmę cateringową?

Przede wszystkim zacząć trzeba od dokładnego określenia swojej grupy docelowej. Wiedząc dokładnie, kim są klienci, do których chce się trafić ze swoją ofertą, dużo skuteczniej tworzyć będzie się komunikaty marketingowe. Takie podejście jest nie tylko skuteczniejsze, ale również pozwala na optymalizację budżetu reklamowego.

Istotne jest także, aby korzystać ze skutecznych narzędzi marketingowych. Na pewno postawić należy na marketing internetowy. Media społecznościowe to w tej branży podstawa. To właśnie tam znajduje się rzesza potencjalnych klientów. Koniecznie zatem prowadzić należy profile i kampanie w social mediach. Zadbać trzeba o właściwą komunikację i budowanie relacji z klientami (np. codzienne wiadomości o menu czy nowych daniach). W działaniach marketingowych pomóc mogą także nowoczesne narzędzia online dla firm cateringowych.

Mówiąc o promocji firmy cateringowej, nie można zapomnieć o standardach obsługi klienta. Te muszą być oczywiście jak najwyższe. O wiele trudniej jest bowiem utrzymać klienta niż go pozyskać. Zadowolony klient to stały przychód dla firmy, a dodatkowo – kolejni klienci z polecenia.

Ważne jest, aby wszystkie działania promocyjne były zawsze dobrze przemyślane. Dzięki temu można mieć pewność, że przyniosą one oczekiwany efekt.