Elevator pitch – co to takiego?
„Rozmowa w windzie” – tak możemy przetłumaczyć po polsku termin elevator pitch. Oczywiście winda jest tylko metaforą, która określa kilkudziesięciosekundową sytuację. Termin ten został przedstawiony po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych i miał za zadanie określić krótką prezentację firmy, osoby, pomysłu, produktu, czy usługi. Idea polega na tym, aby dana rzecz lub osoba została przedstawiona w czasie, w którym jechalibyśmy windą, czyli w ciągu kilkudziesięciu sekund. Oczywistym jest, że sytuacja, w której będziemy musieli przedstawić siebie lub swój pomysł jadąc windą, jest mało prawdopodobna, jednak dobrze obrazuje to czas, jaki mamy na przemowę. Sytuacja, w której mamy mało czasu na zaprezentowanie siebie, to między innymi rozmowa kwalifikacyjna.
Warto się do niej odpowiednio przygotować. Pomóc mogą w tym poradniki, z których można dowiedzieć się, co trzeba wiedzieć o rozmowie kwalifikacyjnej. Zadając sobie pytanie, co to jest elevator pitch, najłatwiej odpowiedzieć, że powinno to być krótkie, dobre, interesujące przemówienie. Ma ono za zadanie w jak najkrótszym czasie przekazać najważniejsze informacje, które powinny być zwięzłe, jasne i konkretne. Elevator pitch to krótka prezentacja własnej osoby, oferty, produktu lub firmy w określonym i krótkim czasie. Najczęściej z tym pojęciem spotykamy się podczas poszukiwania pracy, klientów, czy partnerów biznesowych. Pomimo tego, że prawdopodobnie każdy z nas miał okazję przedstawić elevator pitch w swoim życiu, mało kto wie o istnieniu tego pojęcia.
Na czym polega elevator pitch?
Elevator pitch jest pojęciem, które powinno być w szczególności znane osobom poszukującym pracy. Obecnie zdarza się, że jest to coraz częstszy element rozmowy rekrutacyjnej. Istnieje wiele technik prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych, jednak prośba rekrutera o opowiedzenie czegoś o sobie pojawia się niemal zawsze. Wtedy z pomocą przychodzi elevator pitch. Do tego pytania warto przygotować się wcześniej i przygotować krótką autoprezentację, którą warto nauczyć się na pamięć. Pozwoli ona nam odpowiedzieć na zadane pytanie płynnie i bez zbędnego stresu. Jednak elevator pitch powinno być przygotowane tak, aby mówić dokładnie tyle, ile trzeba i przykuć uwagę rekrutera. Pomimo tego, że po pozytywnym rozpatrzeniu naszej kandydatury prawdopodobnie zostaniemy poproszeni o uzupełnienie kwestionariusza osobowego, warto przemowę stworzyć tak, aby zainteresować sobą rekrutera.
Przykucie uwagi jest najważniejszym elementem zastosowania elevator pitch, ponieważ bez tego, nawet najlepsza przemowa może pozostać bez echa. Najlepiej, aby prezentacja trwała około 30 sekund, a na pewno nie powinna przekraczać 200 słów. Przygotowując przemowę, powinniśmy postawić na prostotę, tak aby opierać się na prostym i przyjaznym języku, a w przypadku technicznych detali, omówić je w dalszej części rozmowy. Tworząc elevator pitch, powinniśmy zawrzeć w nim to, jakie korzyści przyniesie nasza osoba firmie lub zadbać o maksymalne zadowolenie klienta, czyli szeroko rozumiany customer experience.
Jak napisać elevator pitch, które przykuje czyjąś uwagę?
Elevator pitch przydaje się podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Jednak nie jest to jedyna sytuacja, w której jest używana, ponieważ może nam pomóc również nawiązać lub polepszyć relacje z klientem. Przydaje się również podczas rozmów networkingowych lub zapoznawczych, a także podczas rozmów z obecnym pracodawcą w momencie pojawiających się szans rozwoju. Jest również świetnym elementem w momencie, gdy dopada nas syndrom ADT i planujemy zmienić pracę. Elevator pitch może się również przydać, gdy planujemy zainteresować kogoś konkretną usługą lub produktem. Jednak warto wiedzieć, jak napisać elevator pitch, który odpowiednio przykuje uwagę. Jeśli elevator pitch wykorzystujemy podczas rozmowy kwalifikacyjnej, powinno zacząć się od przedstawienia swojej osoby. Następnie należy płynnie przejść do podania argumentów przekonujących do zatrudnienia naszej osoby oraz podania korzyści wynikających z zatrudnienia. Dodatkowo warto poruszyć kwestie posiadanych przez nas cech, które odgrywają istotną rolę na aplikowanym stanowisku. Jeśli natomiast wykorzystujemy elevator pitch w celu prezentacji produktu, usługi, czy przedsięwzięcia warto rozpocząć od przestawienia jego głównej idei. Następnie warto zwrócić uwagę na opis produktu lub usługi, a następnie wskazać do jakich odbiorców będzie kierowany. Dodatkowo ważne jest, aby zwrócić uwagę na to, jakie korzyści przyniesie i co odbiorca może zyskać.
Chris O'Leary przygotował listę dziewięciu punktów, na które należy zwrócić uwagę podczas tworzenia elevator pitch. Punkty określają cechy, które powinna posiadać idealnie stworzona przemowa i są to:
- Zwięzłość - prezentacja powinna być krótka i trwać kilkadziesiąt sekund. Powinna przekazywać jedynie konkrety, bez zbędnego zatracania się w szczegóły.
- Jasność - należy używać prostego słownictwa, tak by każdy zrozumiał przemowę, nawet jeśli nie jest specjalistą w danej dziedzinie.
- Istotność - w przemowie należy przedstawić tylko to, co jest ważne z punktu widzenia odbiorcy. Jedynie najpotrzebniejsze informacje.
- Wiarygodność - warto podczas przemowy udowodnić, że to nasza osoba lub nasz projekt jest aktualnie najlepszym wyborem.
- Treściwość - w przemówieniu przekazuje się tylko fakty i rzeczowe argumenty w jak największym skrócie.
- Konkretność - należy unikać niepotrzebnych informacji lub takich, które w danym momencie nie mają większego znaczenia.
- Stosowność - przemówienie powinno być stworzone tak, aby było dopasowane do konkretnego odbiorcy.
- Spójność - jeśli przygotowujemy różne wersje elevator pitch, powinny być ze sobą spójne i przekazywać te same informacje bazowe.
- Dialogowość - warto zadbać o to, aby nasza elevator pitch zapadła w pamięć słuchaczom i była powodem dyskusji, zadawania pytań.
Przykład skutecznie przedstawionego elevator pitch
Przykłady elevator pitch, które zaprezentujemy poniżej, pozwolą lepiej zrozumieć sens ich tworzenia. Aby przemowa była udana, należy dobrze rozumieć sens całego pojęcia, dlatego warto zapoznać się z przykładami elevator pitch:
Pierwszy scenariusz zastosowania elevator pitch:
Jestem specjalistą z dziedziny [dziedzina] i posiadam wysoko rozwinięte umiejętności, takie jak [umiejętności]. Posiadane przeze mnie zdolności pozwolą mi rozwiązać [problemy] pojawiające się w Państwa firmie. Dzięki umiejętności pracy jako [stanowisko] udało mi się osiągnąć [osiągnięcie], co pozwoliło zwiększyć zyski firmy o [liczba]%
Drugi scenariusz zastosowania elevator pitch w praktyce może wyglądać następująco:
Od [liczba] lat pracuję nad wdrożeniem mojego pomysłu [projekt/usługa]. Wiem, że mój [produkt/usługa] przyniesie [korzyści]. Mój produkt skierowany jest do [grupa odbiorców], dzięki czemu sprawdzi się do rozwiązania [problem] klientów. [Produkt/usługa] przyniesie wspomniane korzyści, dzięki posiadanym [cechy]. Wierzę, że mój [produkt/usługa] sprawdzi się w Państwa firmie, ponieważ przyniesie [korzyści], dzięki [cechy].
Warto zwrócić uwagę, jak zbudowane są przedstawione przykłady. Dobry elevator pitch składa się z przedstawienia propozycji, rozwiązania określonych problemów oraz danych, które potwierdzają przytoczone cechy, rozwiązania lub dane.
Nigdy więcej nie trać czasu!
Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.
Załóż darmowe konto