Quiet quitting, czyli cicha rezygnacja, to zjawisko, które staje się coraz bardziej powszechne w organizacjach na całym świecie. Wbrew pozorom nie jest to jednak dosłowna rezygnacja z pracy, lecz niewielkie zaangażowanie w obowiązki zawodowe i wykonywanie jedynie niezbędnego minimum. Dla menedżerów i pracodawców jest to wyzwanie, które może prowadzić do obniżenia produktywności, wzrostu rotacji pracowników oraz osłabienia kultury organizacyjnej. Jak rozpoznać objawy cichej rezygnacji i jakie kroki podjąć, aby jej przeciwdziałać?
Najważniejsze informacje związane z tematem
Quiet quitting, czyli ciche odchodzenie polega na mniejszym zaangażowaniu w swoją pracę i ograniczanie wysiłku do niezbędnego minimum. Nasilenie zjawiska wynika z potrzeby równowagi między życiem prywatnym a zawodowym oraz zmiany oczekiwań pracowników.
Pracownicy rezygnują z zaangażowania w pracę i z rozwoju zawodowego, jeśli nie są doceniani przez pracodawców, nie widzą szans na awans, nie są zadowoleni z warunków pracy, czują się nadmiernie obciążeni pracą i odczuwają duży stres.
Wśród sposobów na ograniczenie zjawiska quiet quitting jest budowanie pozytywnej kultury organizacyjnej, docenianie pracowników, zapewnienie możliwości rozwoju oraz dbanie o równowagę między obowiązkami a odpoczynkiem.
Brak reakcji na quiet quitting może prowadzić do spadku produktywności, większej rotacji i pogorszenia wizerunku firmy. Dlatego organizacje powinny jak najszybciej wdrożyć strategie zapobiegające cichej rezygnacji.
Quiet quitting nie jest nowym zjawiskiem, ale w ostatnich latach zyskało na znaczeniu. Wynika to z rosnącego nacisku na równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, z racji wypalenia zawodowego oraz zmiany oczekiwań pracowników wobec pracy. W dodatku w dobie pandemii i przejścia na hybrydowe lub zdalne modele pracy, granice między obowiązkami służbowymi a czasem wolnym stały się bardziej płynne, co przyczyniło się do wzrostu skali tego problemu. Dla pracodawców i menedżerów kluczowe jest zrozumienie, dlaczego pracownicy się wycofują i jak można temu zaradzić.

Nigdy więcej nie trać czasu!
Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.
Załóż darmowe kontoJak rozpoznać quiet quitting?
Rozpoznanie cichej rezygnacji wymaga uwagi i empatii ze strony kadry kierowniczej. Pracownicy, którzy ograniczają swoje zaangażowanie, często przejawiają niepokojące objawy. Przede wszystkim zauważalny jest spadek inicjatywy. Osoby, których dotyczy zjawisko, przestają angażować się w realizację dodatkowych zadań, unikają nadgodzin oraz nie wychodzą z propozycjami usprawnień czy innowacji. Można zauważyć, że coraz rzadziej dzielą się swoimi pomysłami lub opiniami, ograniczając się do wykonywania obowiązków zawodowych. Kolejnym objawem może być brak chęci do rozwoju zawodowego. Pracownicy przestają uczestniczyć w szkoleniach, nie podejmują nowych wyzwań i tracą motywację do podnoszenia kwalifikacji. Niepokojące może być również wycofanie się z interakcji w zespole. Osoby, które dawniej aktywnie uczestniczyły w życiu firmy, zaczynają unikać spotkań, komunikują się w sposób zdawkowy i tracą zainteresowanie integracją.
Przyczyny quiet quitting
Chcąc skutecznie przeciwdziałać cichemu odchodzeniu, należy najpierw zrozumieć jego przyczyny.
Brak zrozumienia potrzeb pracowników
Jednym z kluczowych czynników jest brak docenienia i niskie zaangażowanie przełożonych w rozwój pracowników. Brak uznania za dobrze wykonaną pracę, brak poczucia sprawczości, niewystarczające wsparcie, brak możliwości rozwoju i ograniczone możliwości awansu mogą prowadzić do frustracji i spadku motywacji. Po co wykonywać dodatkowe zadania, wykazywać się inicjatywą i kreatywnością czy też brać na siebie większą odpowiedzialność, jeśli pracownicy czują, że nie idzie za tym ani dodatkowe wynagrodzenie, ani możliwość rozwoju zawodowego, ani nawet uznanie ze strony pracodawcy?
Permanentny stres i brak równowagi między życiem zawodowym a prywatnym
Inną istotną przyczyną jest przeciążenie obowi ązkami i permanentny stres. Współczesne tempo pracy często wymusza długie godziny pracy i wykonywanie wielu różnorodnych zadań, co prowadzi do zmęczenia i zniechęcenia. Pracownicy, którzy czują, że ich życie prywatne jest podporządkowane pracy, często zaczynają stawiać na strategię ograniczenia wysiłku w obawie przed psychicznym i fizycznym wyczerpaniem oraz wypaleniem zawodowym.
Złe warunki pracy i brak komunikacji w zespole
Czynnikiem sprzyjającym cichej rezygnacji jest też zła komunikacja wewnętrzna, zła atmosfera w pracy i brak poczucia przynależności do zespołu. Gdy pracownicy nie wiedzą, jakie są oczekiwania wobec nich, gdy źle czują się w miejscu pracy lub gdy ich sugestie są ignorowane, może to prowadzić do alienacji i obniżenia zaangażowania.

Ciche odchodzenie wśród młodych pracowników
Zjawisko quiet quitting jest szczególnie widoczne wśród młodszych osób, które coraz częściej odrzucają tradycyjne podejście do kariery zawodowej, w tym charakterystyczny dla starszych pokoleń pewien kult pracy, na rzecz minimalizowania swojego zaangażowania w pracę. Pokolenie Z i młodsza część millenialsów przykładają większą wagę do zdrowia psychicznego, elastyczności pracy oraz poczucia sensu wykonywanych obowiązków. Jeśli nie otrzymują odpowiedniego wsparcia, możliwości rozwoju i autonomii, często decydują się na minimalne zaangażowanie lub radykalną zmianę pracy. Dodatkowo, młodzi pracownicy są bardziej świadomi swoich praw i nie boją się wyznaczać granic między życiem osobistym a zawodowym. Współczesne organizacje muszą dostosować swoje podejście do zarządzania talentami, aby przyciągnąć i utrzymać zaangażowanie młodszych pokoleń, oferując im wartości zgodne z ich oczekiwaniami.
Nie jest zatem tak, że pracownicy nie chcą brać odpowiedzialności, nie chcą podejmować dodatkowego wysiłku, nie mają ambicji wykraczających poza podstawowe obowiązki pracy. Praca przestaje być najważniejszą wartością w życiu, a staje się środkiem do uzyskania lepszych warunków życia. Nie oznacza to jednak, że nie da się pogodzić dobrostanu pracowników z ich wysoką produktywnością. Trzeba jednak dokonać zmian w przyjętej przez lata kulturze pracy.
Jak przeciwdziałać cichej rezygnacji?
Skuteczne przeciwdziałanie quiet quitting wymaga proaktywnych działań ze strony liderów i menedżerów.
Bardzo ważne jest budowanie pozytywnej kultury organizacyjnej, w której pracownicy czują się docenieni i ważni, zaangażowani w procesy decyzyjne i odpowiedzialni za funkcjonowanie firmy. Liczy się też środowisko pracy, w którym pracownicy są ze sobą zintegrowani. W osiągnięciu takiego stanu pomagają zarówno regularne rozmowy z podwładnymi, przemyślany proces delegowania zadań, uruchomienie rozwiązań wspierających rozwój zawodowy, w tym atrakcyjnych ścieżek kariery i mentoringu, jak i wdrożenie strategii integrowania pracowników. Dzięki temu poziom zadowolenia z pracy oraz lojalności wobec pracodawcy.
Liderzy powinni również zwracać uwagę na równowagę obciążenia pracą. Redukcja nadgodzin, odpowiednia delegacja zadań i zapewnienie wsparcia w realizacji obowiązków są kluczowe dla poprawy samopoczucia zespołu. Warto również promować kulturę otwartego dialogu, w której pracownicy mogą wyrażać swoje obawy bez obaw o konsekwencje. Dobrym pomysłem jest zapewnienie pracownikom wsparcia psychologicznego. Niezwykle istotne jest również dbanie o równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Wprowadzenie elastycznych godzin pracy, możliwości pracy zdalnej oraz promowanie zdrowych nawyków w miejscu pracy pomaga ograniczyć zjawisko cichej rezygnacji.
Quiet quitting — podsumowanie
Quiet quitting to zjawisko, które staje się powszechne w środowisku zawodowym, szczególnie tam, gdzie przeważają młodzi pracownicy. Ignorowanie zjawiska cichego odchodzenia z pracy w dłuższej perspektywie prowadzi do obniżenia produktywności i morale zespołów, sprzyja wysokiej rotacji i pogarsza wizerunek firmy jako pracodawcy na rynku pracy. Na szczęście cichej rezygnacji z pracy można skutecznie zapobiegać, a odpowiednie strategie warto wdrożyć jak najszybciej.
Zarządzanie konfliktem w zespole – co warto o nim wiedzieć?
Konflikt zdarza się w nawet najbardziej zgranych zespołach i potrafi obniżać jakość współpracy – ważne jest posiadanie wiedzy na temat zarządzania konfliktem.

Zarządzanie konfliktem w zespole – co warto o nim wiedzieć?
Konflikt zdarza się w nawet najbardziej zgranych zespołach i potrafi obniżać jakość współpracy – ważne jest posiadanie wiedzy na temat zarządzania konfliktem.

Motywowanie pracowników – 5 najlepszych technik
Z naszego artykułu dowiesz się: czym jest motywacja, jakie są jej rodzaje, jaka motywacja sprawdzi się w branży IT, biurowej i produkcyjnej.
