Znane książki o biznesie, które warto przeczytać

Książki o biznesie można podzielić na kilka rodzajów. Najczęściej na księgarnianych półkach znajdziemy książki o ekonomii, a także w tematyce:

Które książki dla przedsiębiorców warto przeczytać? Otóż dobry biznesmen interesuje się każdą z wymienionych wyżej kategorii. Warto bowiem pamiętać, że prowadzenie własnej firmy wymaga podejścia holistycznego i to bez względu na to, czy zarządzamy jednoosobową działalnością czy też korporacją. Poniżej znajdziesz najlepsze książki biznesowe, które zdobyły popularność.

  • "Ekonomia w jednej lekcji" - Henry Hazlitt - pozycja, po którą powinna sięgnąć każda osoba niezaznajomiona ze światem ekonomii i finansów. Pomaga zrozumieć, na jakich zasadach funkcjonują rynki i dlaczego pewne procesy natury finansowej przebiegają tak, a nie inaczej.
  • "Mikroekonomia" - David Begg, Rudiger Dornbusch, Stanley Fischer - jest to jedna z najstarszych, ale wciąż aktualnych pozycji. Mówi się, że należy czytać wyłącznie aktualne, inspirujące książki biznesowe. Niemniej jednak, aby je zrozumieć, trzeba poznać podstawy. Pozycja ta jest obowiązkowa już na pierwszym roku studiów ekonomicznych.
  • "Banki i rynki finansowe. Od zaufania publicznego do kasyna" - Zbyszek Grocholski - książka ta pozwala dobrze zrozumieć genezę kryzysów finansowych oraz ich skutki.
  • "Wolny wybór" – Milton Friedman - choć nie wszyscy uważają, że ekonomię należy studiować w ujęciu Friedmana, to jednak ta książka stanowi swego rodzaju klasyk. Traktuje nie tylko o samych finansach czy zależnościach natury ekonomicznej, lecz również o polityce. Pomaga zrozumieć, że ekonomia nie funkcjonuje w próżni, natomiast łączy się z innymi aspektami rzeczywistości, w której żyjemy, bez względu na to, jak właściwie ona wygląda.

Wymienione wyżej książki dla przedsiębiorcy to propozycje o charakterze naukowym. Nie ulega wątpliwości, że aby dobrze zrozumieć, o czym piszą doświadczeni biznesmeni, w pierwszej kolejności trzeba poznać pojęcia, jakimi się posługują. Znajomość podstaw ekonomii i rynków finansowych jest niezbędna, aby móc otworzyć własną, dobrze prosperującą firmę. Niektórzy uważają, że brak elementarnej wiedzy to główna przyczyna, dla której tak wiele drobnych działalności zamyka się przed upływem 2 lat od ich założenia.

Książki o biznesie dla początkujących – znajdź swoją inspirację

Jak prowadzić działalność gospodarczą, aby odnieść sukces? Dlaczego niektórzy są w stanie wypromować swój pomysł, inni natomiast ciągle borykają się z podobnymi problemami biznesowymi? Odpowiedzi na te i inne pytania dostarczają nam książki biznesowe, które warto przeczytać. W dużej mierze są to książki o prowadzeniu firmy, lecz nie tylko. Wśród pozycji, które naprawdę dobrze znać, znajdują się między innymi:

  • "48-godzinna doba"  Maciej Wieczorek - w książce znajdziemy mnóstwo porad dotyczących tego, jak zarządzać czasem. Krótka doba to bolączka zwłaszcza początkujących przedsiębiorców, którzy zdążyli przywyknąć do pracy na etacie, lecz nie tylko ich.
  • "Nawyki 2.0" Maciej Wieczorek - kolejna pozycja autora, który o biznesie wie naprawdę sporo. Tutaj jednak nie mówi o czasie, a o nawykach - tych dobrych i tych złych. Pierwsze z nich pomagają prowadzić własny biznes, drugie sprawiają, że nawet najlepszy pomysł może okazać się nietrafiony. Książka polecana jest zwłaszcza osobom z pokolenia tak zwanych millenialsów.
  • „Zaryzykuj – Zrób To!”  Richard Branson - książki o prowadzeniu biznesu dedykowane są także osobom, które boją się zaryzykować i otworzyć własną firmę. O tym właśnie traktuje ta pozycja - strachu, a jednocześnie marzeniach, które można spełnić w prosty sposób. Niektórzy uważają, że jest to książka dla pesymistów, którzy poszukują nie tyle wiedzy biznesowej, co inspiracji do działania.
  • "Strategia Błękitnego Oceanu" ­ W. Chan Kim, Renee Mauborgne - pozycja z serii książki o zakładaniu firmy, lecz dobrze sprawdzi się również w przypadku przedsiębiorców, którzy prowadzą już własny biznes, jednak wciąż walczą z konkurencją, także tą nieuczciwą. Pozycja ta jest o tyle wartościowa, że pozwala spojrzeć na świat biznesu z perspektywy różnych branż, pokazując wybrane, najlepiej sprawdzające się w praktyce strategie.
  • "Winning znaczy zwyciężać" Jack Welch - dzięki tej książce dowiemy się, że osiąganie sukcesu uwarunkowane jest nie tylko pozytywnym myśleniem czy kierowaniem się twardymi zasadami, lecz również przyjęciem odpowiedniej strategii biznesowej. Poznamy przy tym mnóstwo istotnych z punktu widzenia przedsiębiorcy pojęć, które pomogą nam rozwijać i kształtować własną firmę. 

Książki ekonomiczne dla początkujących – polecane pozycje

Książki o sukcesie w biznesie to jedne z najczęściej wybieranych przez przedsiębiorców. Szukają oni inspiracji i porad osób, którym udało się dojść na szczyt. Niemniej jednak literatura biznesowa nie ogranicza się wyłącznie do poznawania historii czy kolejnych strategii. Bardzo istotna jest również wiedza teoretyczna, która pomoże nam przyjmować odpowiednie postawy i podejmować odpowiedzialne decyzje. Jakie książki dla biznesmenów powinieneś poznać?

  • „Bogactwo i nędza narodów. Dlaczego jedni są bogaci, a inni tak ubodzy” David S. Landes - pozycja, która z pozoru mówi o uwarunkowaniach panujących na świecie przekładających się na finanse poszczególnych państw. Niemniej jednak dobry biznesman potrafi przełożyć ją na grunt prowadzenia własnej firmy.
  • „Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej” Richard H. Thaler - ciekawa propozycja dla osób, które znają już podstawy ekonomii i zastanawiają się, dlaczego czasami, pomimo bogatego doświadczenia, nie potrafimy poradzić sobie z - wydawałoby się - prostymi kwestiami natury finansowej.
  • "Techniki negocjacji i wywierania wpływu" Michał Chmielecki - literatura z zakresu negocjacji w biznesie nie musi bazować na fikcyjnych przykładach. Dowodem jest ta książka, która przedstawia konkretne, bardzo szczegółowe rozwiązania, jakie można stosować w czasie rozmów negocjacyjnych.
  • "Złota strategia marki" Jarek Szczepański - jest to obowiązkowa pozycja dla osób, które mają małe doświadczenie w zakresie marketingu i promowania marki własnej. Przedstawia mnóstwo case studies i gotowych rozwiązań, które można wdrożyć także na poziomie własnego przedsiębiorstwa.
  • "Gospodarka a środowisko i ekologia" Krzysztof Małachowski - książka dla osób, które nie do końca zdają sobie sprawę z tego, jak zmiany klimatyczne i wzrost świadomości ekologicznej przekładają się na prowadzenie własnej firmy.

Dobre książki o biznesie to takie, z którymi mogą zapoznać się zarówno osoby początkujące, jak i nieco bardziej doświadczone. Pamiętajmy, że na poszerzanie swoich horyzontów zawsze jest odpowiednia pora, a wartościowe porady możemy znaleźć właśnie w pozycjach literackich.