Co to jest savoir-vivre w biznesie – podstawowe zasady?

Savoir-vivre to z francuskiego "wiedzieć jak żyć". To określenie stanowi najlepszą definicję tego pojęcia. Zasady savoir-vivre mówią o tym jak zachować się w danym towarzystwie, w konkretnej sytuacji - wiążą się one z pojęciami takimi jak takt, dobre wychowanie, kultura osobista. W czym na co dzień przejawia się, że znane nam są podstawowe zasady savoir-vivre? W drobnych gestach, takich jak podanie kobiecie płaszcza, przedstawianie sobie osób, które dołączają do konwersacji, zasłanianie ust podczas ziewania. Zasady kultury wymagają też niejednokrotnie znajomości niuansów związanych ze zwyczajami w danym kraju lub środowisku. Na przykład - zazwyczaj to kobieta podaje rękę jako pierwsza, natomiast w niektórych społecznościach - na przykład wśród ortodoksyjnych Żydów, kobiety nie podają w ogóle ręki mężczyznom. Warto wiedzieć o takich detalach, kiedy udajemy się w podróż - także w podróż biznesową.

Jeśli chodzi bowiem o savoir-vivre, zasady obowiązują także w biznesie. Pozwolą nam one nie popełnić faux-pas podczas służbowych spotkań.

Savoir-vivre - kiedy ważne jest przestrzeganie tych zasad?

Zasady savoir-vivre są niezwykle istotne dla funkcjonowania w społeczności. To one podpowiadają nam jak zrobić dobre wrażenie na rozmówcy. Trudno jest wskazać sytuacje, w których ich przestrzeganie schodzi na dalszy plan - do takich wyjątków należą na przykład takie zdarzenia jak ewakuacja z budynku, sytuacje zagrożenia życia

Savoir-vivre – jakich dziedzin życia dotyczy?

Savoir-vivre dotyczy najróżniejszych dziedzin życia. Możemy na przykład mówić o zasadach dobrego wychowania panujących w domu czy też podczas spotkań z przyjaciółmi. Zasady savoir-vivre w biznesie będą mieć zastosowanie na spotkaniach służbowych oraz w codziennych kontaktach zawodowych. Co to jest savoir-vivre zdają się niestety często zapominać użytkownicy forów internetowych czy mediów społecznościowych, którzy mogą być tam praktycznie anonimowi.

Savoir-vivre w biznesie a zasady komunikacji niewerbalnej - o czym należy pamiętać?

Savoir-vivre - definicja odnosząca się do biznesu mogłaby brzmieć "wiedzieć jak żyć w pracy". Istotne jest, że ten zbiór zasad ma znaczenie także w kontekście komunikacji niewerbalnej. Przede wszystkim konieczne jest wzięcie pod uwagę zasad hierarchii między pracownikami a innymi pracownikami lub ich przełożonymi. Jak wyglądają w tym kontekście dobre maniery? Przykład - osoba, która zajmuje wyższe stanowisko od nas ma pierwszeństwo działań. Oznacza to, że pierwsze podaje nam rękę, wskazuje miejsce gdzie możemy w biurze usiąść. Tak samo jak wyżej postawionego pracownika traktujemy również naszego klienta, aby okazać mu szacunek. Savoir-vivre w biznesie to także niepodawanie ręki przez stół czy biurko, pamiętanie o tym, że wypada wstać, jeśli do pomieszczenia wchodzi na przykład dyrektor. Będąc na spotkaniu, zwróćmy uwagę na to jak siedzimy, nie ziewajmy, nie podpierajmy głowy. Żegnając się, możemy wręczyć swoją wizytówkę.

Savoir-vivre w biznesie – o czym warto pamiętać?

Savoir vivre - co to oznacza w biznesie? Zasady dobrego wychowanie są niezbędne, żeby prowadzić nasze interesy z sukcesami. W formalnych sytuacjach, a taką jest spotkanie służbowe to jak traktujemy rozmówcę ma ogromne znaczenie. Partner w biznesie lub klient chce się czuć traktowany z szacunkiem i profesjonalizmem. Skracanie dystansu może być korzystne, pod warunkiem, że nie skracamy go za bardzo. Savoir-vivre na co dzień też przydaje się w sytuacjach biznesowych. Niezależnie bowiem od tego w jakim spotkaniu uczestniczymy - służbowym czy towarzyskim, nasz ubiór powinien być schludny, czysty. W biznesie powinien on być też bardziej formalny niż na co dzień. Podstawowe zasady o jakich warto pamiętać to takie, iż plamy, pomięte materiały, dziury i inne uszkodzenia odzieży zawsze prezentują się źle. Krzykliwe kolory również nie są najlepszym rozwiązaniem. W sytuacjach biznesowych stawiajmy na stylizacje w stylu business casual lub business formal. Warto pamiętać o tych zasadach także w półformalnych sytuacjach zawodowych - na przykład na imprezach firmowych, wyjazdach. Oczywiście krawat i marynarka nie mają większego sensu, jeśli na przykład pracodawca organizuje wspólny wyjazd zespołu w góry, warto jednak wybrać nieco bardziej elegancki ubiór na wspólną kolację w schronisku - w takiej sytuacji koszula bez krawata czy na przykład bardziej elegancki sweter będą dobrym rozwiązaniem.

W biznesie pamiętajmy również o tym jak złe wrażenie robi bawienie się telefonem w czasie spotkania. Okazujemy w ten sposób brak szacunku naszemu rozmówcy, a co gorsza - brak zainteresowania tematem spotkania. Jeśli musimy odebrać pilny telefon, grzecznie przeprośmy i na moment wyjdźmy.

Niezwykle istotna jest także punktualność. Niepojawienie się o czasie na umówionym spotkaniu może nawet przekreślić nasze szanse na dopięcie transakcji, uniemożliwić rozmowę o awansie, zaszkodzić w negocjacjach.

Savoir-vivre to kwestia niezwykle istotna w kontaktach biznesowych jak i na co dzień. Stosowanie się do jego zasad może nam zdecydowanie ułatwić relacje z klientami i współpracownikami.