Co to jest savoir-vivre w biznesie – podstawowe zasady?
Savoir-vivre to z francuskiego "wiedzieć jak żyć". To określenie stanowi najlepszą definicję tego pojęcia. Zasady savoir-vivre mówią o tym jak zachować się w danym towarzystwie, w konkretnej sytuacji - wiążą się one z pojęciami takimi jak takt, dobre wychowanie, kultura osobista. W czym na co dzień przejawia się, że znane nam są podstawowe zasady savoir-vivre? W drobnych gestach, takich jak podanie kobiecie płaszcza, przedstawianie sobie osób, które dołączają do konwersacji, zasłanianie ust podczas ziewania. Zasady kultury wymagają też niejednokrotnie znajomości niuansów związanych ze zwyczajami w danym kraju lub środowisku. Na przykład - zazwyczaj to kobieta podaje rękę jako pierwsza, natomiast w niektórych społecznościach - na przykład wśród ortodoksyjnych Żydów, kobiety nie podają w ogóle ręki mężczyznom. Warto wiedzieć o takich detalach, kiedy udajemy się w podróż - także w podróż biznesową.
Jeśli chodzi bowiem o savoir-vivre, zasady obowiązują także w biznesie. Pozwolą nam one nie popełnić faux-pas podczas służbowych spotkań.
Savoir-vivre - kiedy ważne jest przestrzeganie tych zasad?
Zasady savoir-vivre są niezwykle istotne dla funkcjonowania w społeczności. To one podpowiadają nam jak zrobić dobre wrażenie na rozmówcy. Trudno jest wskazać sytuacje, w których ich przestrzeganie schodzi na dalszy plan - do takich wyjątków należą na przykład takie zdarzenia jak ewakuacja z budynku, sytuacje zagrożenia życia.
Savoir-vivre – jakich dziedzin życia dotyczy?
Savoir-vivre dotyczy najróżniejszych dziedzin życia. Możemy na przykład mówić o zasadach dobrego wychowania panujących w domu czy też podczas spotkań z przyjaciółmi. Zasady savoir-vivre w biznesie będą mieć zastosowanie na spotkaniach służbowych oraz w codziennych kontaktach zawodowych. Co to jest savoir-vivre zdają się niestety często zapominać użytkownicy forów internetowych czy mediów społecznościowych, którzy mogą być tam praktycznie anonimowi.
Nigdy więcej nie trać czasu!
Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.
Załóż darmowe kontoSavoir-vivre w biznesie a zasady komunikacji niewerbalnej - o czym należy pamiętać?
Savoir-vivre - definicja odnosząca się do biznesu mogłaby brzmieć "wiedzieć jak żyć w pracy". Istotne jest, że ten zbiór zasad ma znaczenie także w kontekście komunikacji niewerbalnej. Przede wszystkim konieczne jest wzięcie pod uwagę zasad hierarchii między pracownikami a innymi pracownikami lub ich przełożonymi. Jak wyglądają w tym kontekście dobre maniery? Przykład - osoba, która zajmuje wyższe stanowisko od nas ma pierwszeństwo działań. Oznacza to, że pierwsze podaje nam rękę, wskazuje miejsce gdzie możemy w biurze usiąść. Tak samo jak wyżej postawionego pracownika traktujemy również naszego klienta, aby okazać mu szacunek. Savoir-vivre w biznesie to także niepodawanie ręki przez stół czy biurko, pamiętanie o tym, że wypada wstać, jeśli do pomieszczenia wchodzi na przykład dyrektor. Będąc na spotkaniu, zwróćmy uwagę na to jak siedzimy, nie ziewajmy, nie podpierajmy głowy. Żegnając się, możemy wręczyć swoją wizytówkę.
Savoir-vivre w biznesie – o czym warto pamiętać?
Savoir vivre - co to oznacza w biznesie? Zasady dobrego wychowanie są niezbędne, żeby prowadzić nasze interesy z sukcesami. W formalnych sytuacjach, a taką jest spotkanie służbowe to jak traktujemy rozmówcę ma ogromne znaczenie. Partner w biznesie lub klient chce się czuć traktowany z szacunkiem i profesjonalizmem. Skracanie dystansu może być korzystne, pod warunkiem, że nie skracamy go za bardzo. Savoir-vivre na co dzień też przydaje się w sytuacjach biznesowych. Niezależnie bowiem od tego w jakim spotkaniu uczestniczymy - służbowym czy towarzyskim, nasz ubiór powinien być schludny, czysty. W biznesie powinien on być też bardziej formalny niż na co dzień. Podstawowe zasady o jakich warto pamiętać to takie, iż plamy, pomięte materiały, dziury i inne uszkodzenia odzieży zawsze prezentują się źle. Krzykliwe kolory również nie są najlepszym rozwiązaniem. W sytuacjach biznesowych stawiajmy na stylizacje w stylu business casual lub business formal. Warto pamiętać o tych zasadach także w półformalnych sytuacjach zawodowych - na przykład na imprezach firmowych, wyjazdach. Oczywiście krawat i marynarka nie mają większego sensu, jeśli na przykład pracodawca organizuje wspólny wyjazd zespołu w góry, warto jednak wybrać nieco bardziej elegancki ubiór na wspólną kolację w schronisku - w takiej sytuacji koszula bez krawata czy na przykład bardziej elegancki sweter będą dobrym rozwiązaniem.
W biznesie pamiętajmy również o tym jak złe wrażenie robi bawienie się telefonem w czasie spotkania. Okazujemy w ten sposób brak szacunku naszemu rozmówcy, a co gorsza - brak zainteresowania tematem spotkania. Jeśli musimy odebrać pilny telefon, grzecznie przeprośmy i na moment wyjdźmy.
Niezwykle istotna jest także punktualność. Niepojawienie się o czasie na umówionym spotkaniu może nawet przekreślić nasze szanse na dopięcie transakcji, uniemożliwić rozmowę o awansie, zaszkodzić w negocjacjach.
Savoir-vivre to kwestia niezwykle istotna w kontaktach biznesowych jak i na co dzień. Stosowanie się do jego zasad może nam zdecydowanie ułatwić relacje z klientami i współpracownikami.
Nigdy więcej nie trać czasu!
Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.
Załóż darmowe konto