Misja firmy – co to takiego i jak ją zdefiniować?

Misja firmy to nic innego jak kilka zdań na temat tego, czym jest dana firma. Nie chodzi o to, by w kilku suchych słowach przedstawić, czym się dane przedsiębiorstwo zajmuje, lecz zajrzeć nieco głębiej, zbudować swego rodzaju opowieść, która przemówi do potencjalnego klienta. Co więcej, to również słowa kierowane do pracowników. Ludzie, robiąc w życiu każdą kolejną rzecz, muszą mieć jakiś cel, który będzie im przyświecać. Dzięki temu będą mogli czerpać nowe pokłady motywacji, które zachęcą ich do działania. Bez dobrze skonstruowanej misji i dobrze opowiedzianej historii nie będzie to łatwe.

Czym jest wizja firmy i czym różni się od misji? Mówiąc o wizji, mamy na myśli przyszłość. W tym przypadku chodzi oczywiście o przyszłość firmy. Każde działanie w firmie, podobnie jak w życiu zawodowym danej osoby, powinno dokądś prowadzić. Każdy krok powinien być krokiem zbliżającym do celu. Jednak najpierw trzeba ten cel wyznaczyć, by móc wiedzieć, w jaką stronę się kierować. I tym jest właśnie wizja firmy, którą można porównać do planów życiowych. Wizja organizacji powinna jak najbardziej inspirować, ale też mieć realne odzwierciedlenie w rzeczywistości. Nie możemy kreować założeń, które nigdy się nie spełnią.

Dlaczego misja organizacji jest ważna i do czego służy?

Z misją firmy jest dokładnie tak samo, jak z jej nazwą - trzeba ją dobrze przemyśleć. Wydawałoby się, że misję w każdej chwili można zmienić - w przeciwieństwie do nazwy, do której odbiorcy się przyzwyczajają - jednak nie jest to dobry pomysł. Nieustannie zmieniana misja przedsiębiorstwa, która prawdopodobnie nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością, nie będzie w oczach pracowników wiarygodna. Powinni oni natomiast czuć, że pracodawca, jak i całe przedsiębiorstwo, każdego dnia starają się działać w zgodzie z misją. Nie ma nic gorszego od górnolotnych założeń, których jedynym celem jest to, by dobrze wyglądać na papierze. Nie zbuduje się w ten sposób zaufania pracowników i nie zachęci się ich w ten sposób do pracy. Jeśli w swojej misji firma skupia się na tym, że jest skoncentrowana na kliencie, a potem nie robi nic, by faktycznie odpowiadać na jego potrzeby, zespół to zauważy i nie odbierze tego w sposób pozytywny. 

Misja organizacji powinna przekazywać pewne wartości i budować w pracownikach ich wewnętrzną motywację do działania (tę niezwiązaną z zarobkami czy benefitami pracowniczymi). Właściwe podejście może zdziałać więcej niż podwyżka, na którą firmy nie zawsze mogą sobie pozwolić. A oto kilka słów na temat struktury dobrze przygotowanej misji:

  • zdanie lub dwa na temat funkcji danego przedsiębiorstwa - zastanówmy się, w jakim celu istnieje nasza firma;
  • kilka słów odnośnie przyszłości – co chcemy osiągnąć i do czego dążymy;
  • jakie potrzeby (i czyje) zaspokajamy swoimi działaniami;
  • co robimy dla społeczeństwa - kilka słów o społecznej odpowiedzialności biznesu.

Przed uformowaniem wszystkiego w zdania, dobrze jest wypisać sobie w podpunktach nasze cele, funkcje i określić strukturę. Nie musimy się sztywno jej trzymać, jednak ważne jest, by każde zdanie miało swoje miejsce i wyraźnie łączyło się z poprzednim i każdym kolejnym. Ważna jest spójność i jednoznaczność (chyba że zależy nam na tym, by stworzyć coś wielowymiarowego). Oczywiście czasami można zlecić napisanie misji firmy komuś innemu, jednak należy dać mu podstawy, przykładowe wartości firmy, które ubierze w słowa.

Przykładowe wartości firmy – jak to rozwiązały wielkie korporacje?

Jedne misje przechodzą bez echa i nie przynoszą żadnego pożytku, inne misje szkodzą, a jeszcze inne przechodzą do historii. Oto przykłady misji firmy, które mówią nam, że dobra misja ma znaczenie i zdecydowanie warto poświęcić trochę czasu, by ją tworzyć. Co więcej, warto poświęcić zdecydowanie więcej czasu na to, by się jej trzymać i wdrażać ją w życie każdego dnia.

Jak wielkie korporacje zaprezentowały swoje misje? Dobrze z problemu wybrnęła Coca-Cola. W swojej misji odnoszą się oni do tego, na czym znają się przecież najlepiej: do dawania ludziom orzeźwienia w upalny dzień, do inspiracji i wywoływania uśmiechu na ludzkich twarzach oraz do budowania trwałych więzi. W tym właśnie pomaga Coca-Cola i taki przekaz płynie nie tylko z ich misji, ale i z ich reklam. Jest zwięzła, ciekawa i od razu wiadomo, o co chodzi. Łączymy ich słowa z reklamami, które widzieliśmy setki razy. A czy ty potrafisz przełożyć w taki sposób wartości płynące z korzystania z twojego produktu?

Inną znaną marką, której misja doskonale odwzorowuje produkt, jest Nike. W swojej misji odwołują się oni do każdego, kto ma ciało. Bo jeśli masz ciało, jesteś sportowcem i masz swoje cele. Produkty Nike istnieją natomiast po to, by pomóc ci te cele osiągać. W misji zwracają się zarówno do tych początkujących, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę ze sportem, jak i do tych atletów, którzy tę przygodę zaczęli wiele lat temu. Nike jest z nimi na każdym kroku, na każdym etapie ich kariery.

Kolejna znana marka i jej słynna misja, która niewątpliwie przyczynia się do sukcesu firmy, jest Adidas. To firma zajmująca się produkcją odzieży i obuwia sportowego - podobnie jak Nike. Można byłoby się spodziewać więc po nich podobnej misji. Nic bardziej mylnego. Adidas swoimi działaniami - również swoją misją - pokazuje, że chce być najlepszy. Chce dostarczać najlepsze usługi, chce oferować swoim klientom najlepsze produkty: trwałe, estetyczne i modne. Adidas chce być najlepszy tak jak każdy sportowiec. Mamy tu połączenie konkurencji i dążenia do celu, co jednoznacznie łączy misję firmy z produktem.

Misja firmy jest w pewnym momencie niezbędna - przede wszystkim pracownikom, którym trzeba pokazać, że przychodzą do pracy nie tylko dlatego, że tak mają ułożony grafik. Zmotywuj ich do działania, pokaż, że ich praca ma sens, a miejsce pracy jest ich drugim domem, w którym mogą czuć się dobrze. Misja organizacji potrzebna jest też klientom - tym obecnym i tym potencjalnym. Niech zobaczą, że twoje działania nie płyną znikąd. Niech będą świadomi celów, jakie wyznaczyła sobie twoja firma. Skonstruowane słowa misji nie powinny być zbyt górnolotne - powinny być przede wszystkim prawdziwe. Nie składaj obietnic, których nie potrafisz dotrzymać. Nie pisz czegoś tylko dlatego, że ludzie chcą to usłyszeć.