System e-TOLL – co to jest i jak go używać?

Niemal do końca 2021 roku przewoźnicy wysyłający w trasę pojazdy ciężarowe mieli do czynienia z systemem viaTOLL. Jednak od 1 października 2021 roku został on zastąpiony przez e-TOLL, viaTOLL przestał być używany. System ten służy do poboru opłat za przejazdy polskimi drogami krajowymi (zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad). Każdy pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony musi uiszczać odpowiednią opłatę, która zostaje przeznaczona na utrzymanie dróg oraz dalszy ich rozwój. Jeśli chodzi o drogi A2 i A4, na wybranych odcinkach autostrady E-TOLL obowiązuje także w pojazdach do 3,5 tony. System e-TOLL bazuje na informacjach geolokalizacyjnych z danego pojazdu. Jak używać e-TOLL? Można to zrobić na trzy wygodne sposoby:

  • za pomocą aplikacji mobilnej e-TOLL PL,
  • poprzez urządzenia pokładowe OBU (On Board Unit),
  • dzięki Zewnętrznemu Systemowi Lokalizacyjnemu (ZSL).

Który sposób geolokalizacji wybrać? Każdy z wymienionych sposobów określania lokalizacji pojazdu posiada pewne wady i zalety. Jednak bez wątpienia uda się wybrać narzędzie najlepiej dostosowane do potrzeb firmy transportowej. Czym charakteryzują się te narzędzia?

Aplikacja e-TOLL PL jest zdecydowanie najbardziej uniwersalna, ponieważ polega wyłącznie na włączeniu programu przy wjeździe pojazdu na płatny odcinek. Jednak z drugiej strony może to być utrudnieniem gdy kierowca zapomni o uruchomieniu systemu.

Aby zapobiec takim opłatom, można zdecydować się na Zewnętrzny System Lokalizacyjny montowany bezpośrednio w pojeździe. Jego niekwestionowaną zaletą jest to, że uruchamia się automatycznie przy wjeździe na płatne odcinki, jednak nie ma możliwości przeniesienia go do innego pojazdu. Taką opcję umożliwia On Board Unit, który jest przenośny i można go podłączyć w każdym samochodzie za pomocą USB czy gniazda zapalniczki.

Jak zarejestrować flotę firmową do usługi e-TOLL?

Każdy, kto planuje przewozy samochodami ciężarowymi po płatnych drogach w Polsce jest zobowiązany do rejestracji w elektronicznym systemie poboru opłat e-TOLL. Jak zarejestrować się w e-TOLL? Takiej rejestracji można dokonać na trzy sposoby:

  • elektroniczny dostęp do e-TOLL - logowanie przez Profil Zaufany. W tym celu należy podać numer rejestracyjny pojazdu, adres e-mail i identyfikator biznesowy e-TOLL. Co to jest? Identyfikator biznesowy to unikalny numer przypisany do aplikacji mobilnej Zewnętrznego Systemu Lokalizacyjnego bądź On Board Unit. Następnie należy wpłacić co najmniej 20 złotych na konto rozliczeniowe.
  • w jednym ze stacjonarnych Miejsc Obsługi Klienta.
  • za pomocą dostawcy kart flotowych.

Jak doładować konto e-TOLL? Można to zrobić tym samym kanałem elektronicznym, co rejestracja. Po wykonaniu tych czynności można już włączyć aplikację albo wyruszyć w drogę z Zewnętrznym Systemem Lokalizacyjnym albo On Board Unit bez obaw o nałożenie dodatkowych opłat. Warto pamiętać, że dla jednego konta można zarejestrować więcej niż jeden pojazd, zatem można w ten sposób wygodnie dopełnić formalności dla całej floty firmowej.

Na jakich drogach obowiązuje system e-TOLL?

Generalnie system e-TOLL dotyczy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Takie pojazdy uiszczają opłaty za poruszanie się po drogach administrowanych przez GDDKiA, czyli drogach krajowych, autostradach oraz drogach ekspresowych.

Jednakże od czerwca 2021 roku system e-TOLL zaczął być również wykorzystywany przy pobieraniu opłat od samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej, która nie przekracza 3,5 tony. Dlatego kierowcy takich pojazdów muszą uiszczać opłaty za poruszanie się po odcinkach dwóch autostrad: A2 na odcinku Konin-Stryków oraz A4 na odcinku Wrocław-Sośnica. Gdzie kupić e-TOLL w tym przypadku? Na tych obszarach zapłacić można zarówno w stacjonarnych punktach poboru opłat, które znajdują się na końcach danych odcinków, jak i w sposób elektroniczny za pomocą systemu e-TOLL lub e-biletu autostradowego.

Aby korzystać z systemu e-TOLL, należy zarejestrować się w systemie, a także posiadać urządzenie, które będzie w stanie przekazywać dane o lokalizacji pojazdu. Tak jak w kwestii samochodów ciężarowych, przydatna będzie aplikacja e-TOLL PL, która rejestruje trasę przebytą przez pojazd. Jeśli nie chcemy, aby nasza podróż była rejestrowana, możemy zdecydować się na e-bilet e-TOLL autostradowy, który kupuje się przed wjazdem na autostradę podając numer rejestracyjny pojazdu, odcinek, który będziemy przebywać oraz przewidywaną datę i godzinę rozpoczęcia podróży.

Co grozi przewoźnikowi za przejazd bez opłaty drogą, na której obowiązuje system e-TOLL?

Kary za niezarejestrowanie w systemie e-TOLL, mimo to wielu przewoźników nadal nie zarejestrował swoich pojazdów. Biorąc pod uwagę samochody o masie powyżej 3,5 tony, opłata za brak rejestracji w e-TOLL wynosi aż 1500 zł. Gdy jednak wydarzy się taka nieszczęśliwa sytuacja i przewoźnik zostanie ukarany grzywną, może uzyskać dodatkowe 100 zł rabatu. Może to mieć miejsce, gdy przewoźnik zapłaci mandat w ciągu 7 dni od jego wystawienia. Zdarzały się także sytuacje, że samochody miały zakryte tablice rejestracyjne, przez co kamery umieszczone przy drogach nie mogły odczytać ich numerów, jednak w takich sytuacjach bazowano na naklejkach z numerem rejestracyjnym bądź innych charakterystycznych cechach pojazdu.

Nie warto więc próbować obchodzić system e-TOLL, mandat za brak rejestracji jest dotkliwy, a aparat ścigania nieustępliwy. Co więcej, właściciel pojazdu może otrzymać karę, gdy podczas rejestracji podał nieprawidłowe dane lub nie dodał do systemu dokumentów, które potwierdzają dane pojazdu. W takiej sytuacji może być nałożona kara w wysokości 500 zł. Warto również uważać przy korzystaniu z aplikacji - kierowcy powinni włączać je w odpowiednim momencie. Nie warto zdecydowanie manipulować w urządzeniach pokładowych takich, jak Zewnętrzny System Lokalizacji czy On Board Unit. Kara w sytuacji takiego ustawienia urządzeń, aby pobierały niższe opłaty, wynosi 750 zł.

Mandat może zostać również nałożony w przypadku pojazdów o masie do 3,5 tony poruszających się po odcinkach autostrad A2 i A4 objętych opłatami e-TOLL. Gdy samochód osobowy lub motocykl nie opłaci przejazdu tymi odcinkami, właściciel pojazdu musi liczyć się z mandatem o wysokości 500 zł. W takim wypadku zdecydowanie nie warto zasłaniać tablic rejestracyjnych, ponieważ takie próby będą ukarane dodatkowymi 500 zł.

Jak widać, system e-TOLL to dość złożony i przemyślany system, który trudno oszukać i zdecydowanie nie warto tego robić, zarówno ze względu na uczciwość, jak i dotkliwe mandaty. Prowadzenie firmy transportowej to nie lada wyzwanie: rejestracja czasu pracy z pomocą tachografustandardy emisji spalin, dbanie o samochody służbowy na co dzień i reagowanie w razie kolizji. W natłoku tych obowiązków warto nie zapominać także o systemie e-TOLL, gdyż zaniedbania na tym polu są szczególnie dotkliwe finansowo!