Firma w domu – co można odliczyć od podatku?
Każdy przedsiębiorca, który jako formę opodatkowania wybrał zasady ogólne bądź podatek liniowy, ma prawo pomniejszać podstawę wymiaru podatku o poniesione koszty, o ile mają one charakter ustawowy. Biznes w domu może stanowić tutaj pewne ograniczenie, bowiem organy skarbowe często podważają niektóre wydatki przedsiębiorców. Zgodnie z przepisami koszt podatkowy stanowi wydatek, który poniesiony został w celu pozyskania przychodu bądź zabezpieczenia jego źródła. W praktyce oznacza to, że musi być on ściśle związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.
O ile wydatek na zakup oprogramowania do pracy nie będzie budził większych wątpliwości, o tyle zaliczanie w koszty podatkowe rachunków za czynsz bądź prąd może spotkać się ze sprzeciwem urzędników. W kontekście czynszu orzecznictwo wskazuje, że przedsiębiorca musi obliczyć, jaki procent metrażu zajmuje prowadzenie firmy. Przykładowo, jeśli jest to 20%, podatnik może ująć w kosztach 20% całkowitej kwoty czynszu.
Jeśli osoba prowadząca własny biznes w domu chciałaby odliczać wydatki związane z zakupem energii elektrycznej, powinna założyć osobny licznik. Trudno bowiem oszacować, jak wiele prądu pochłania na przykład prowadzenie biura biznesu produkcyjnego w domu. Podobnie jest z telefonem czy Internetem - lepszym rozwiązaniem będzie dokupienie dodatkowego numeru oraz internetowego pakietu firmowego. Ciekawą kwestią jest możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych odsetek od kredytu hipotecznego, który został zaciągnięty na zakup mieszkania. Stosuje się tutaj taką samą zasadę proporcjonalności jak w przypadku czynszu. Firma w domu nie uprawnia natomiast do odliczenia wydatków związanych z zakupem:
- kawy czy przekąsek,
- elementów wyposażenia mieszkania takich jak firany czy zasłony,
- sprzętu, który nie jest wykorzystywany w działalności,
- innych o charakterze osobistym.
Siedziba firmy w domu rodziców - z czym to się wiąże?
Dobrym sposobem na tani biznes jest założenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu. Nie wymaga opłacania dodatkowego czynszu ani adaptowania lokalu do swoich potrzeb. Niemniej jednak warto mieć świadomość, że praca wykonywana w domu ma nie tylko zalety, lecz wiąże się również z pewnymi uniedogodnieniami. Dotyczą one przede wszystkim tych, którzy decydują się prowadzić działalność regulowaną odrębnymi przepisami prawa. Dobrym przykładem może być pieczenie ciast w domowym zaciszu, które wymaga spełnienia chociażby wymogów sanepidowskich. Mała produkcja w domu możliwa jest wyłącznie przy zachowaniu wszelkich standardów oraz przestrzeganiu norm bezpieczeństwa. Ponadto prowadzenie działalności w mieszkaniu nie upoważnia do łamania ogólnie obowiązujących norm społecznych czy regulaminu budynku, w którym zlokalizowana jest nieruchomość. Zawsze na pierwszym miejscu należy postawić prawa i dobro innych lokatorów.
Siedziba firmy w domu powoduje również konieczność oddzielenia kosztów osobistych oraz kosztów związanych z prowadzoną działalnością takich jak choćby wspomniany Internet na firmę w domu. Warto mieć także na uwadze kwestie związane z odliczaniem podatku VAT, w stosunku do którego w większości przypadków trzeba będzie stosować proporcję. Własny biznes można też prowadzić w domu rodziców bądź w wynajmowanym lokalu mieszkalnym. W pierwszym przypadku trzeba sporządzić umowę użyczenia lokalu, która stanowi zgodę właścicieli na prowadzenie firmy w ich domu. Korzystanie z mieszkania rodziców jest wolne od kosztów i nie powoduje konieczności zapłaty podatku dochodowego. W drugim przypadku, podobnie jak uprzednio, przedsiębiorca musi posiadać zgodę właściciela lokalu na prowadzenie działalności pod jego adresem. Zamieszkiwane lokum może być jedynie w maksymalnie 40% wykorzystywane do celów zarobkowych, o czym należy pamiętać na przykład w kontekście odliczania kosztów podatkowych.
Nigdy więcej nie trać czasu!
Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.
Załóż darmowe kontoSposób na mały biznes w domu – jak się do tego zabrać?
Prosta produkcja w domu czy prowadzenie małego biura to marzenie wielu osób, które na co dzień zatrudnione są na etacie. Jego realizację ułatwia zakładanie firmy online, które jest możliwe już od kilku lat. W pierwszej kolejności należy jednak dokładnie przemyśleć koncepcję własnego biznesu, a więc stworzyć swoisty plan. Trzeba uwzględnić w nim przede wszystkim źródła finansowania oraz kwestię zagospodarowania mieszkania. Jest to bardzo istotne chociażby pod kątem dokonywania rozliczeń podatkowych. W niektórych przypadkach wystarczające okazuje się zaaranżowanie małego kącika do pracy, jednak w pewnych sytuacjach konieczne staje się stworzenie własnej przestrzeni do pracy, uwzględniając obowiązujące przepisy.
Osoby, które chciałyby prowadzić firmę w lokalu wynajmowanym bądź stanowiącym własność rodziców, muszą obowiązkowo podpisać stosowną umowę. Teoretycznie może mieć ona formę ustną, jednak organ kontrolujący może zażądać przedstawienia stosownych dokumentów w ramach prowadzonych czynności sprawdzających. Wydaje się, że najmniej problematyczny będzie biznes w domu przez Internet - często nie wymaga on kupowania dodatkowego sprzętu czy materiałów, jak ma to miejsce na przykład w przypadku programistów. Z drugiej strony, dodatkowy biznes w domu zawsze wiąże się z koniecznością dopełnienia pewnych formalności, a więc:
- założenia działalności gospodarczej,
- wyboru formy opodatkowania,
- dokonanie zgłoszenia w ZUS,
- dokonania zgłoszenia w instytucjach nadzorujących, jeśli wynika to bezpośrednio z charakteru prowadzonej działalności,
- ustalenia, jaki procent powierzchni nieruchomości wykorzystywany jest do celów komercyjnych.
Jaką firmę można prowadzić w domu?
Prowadzenie własnego biznesu w domowych warunkach to pomysł, który cieszy się dużą popularnością zwłaszcza wśród młodych, nieposiadających dużych funduszy przedsiębiorców. Prawo nie wskazuje, jakiego rodzaju działalność może być prowadzona w mieszkaniu. W praktyce oznacza to, że legalne będzie zarówno domowe biuro rachunkowe, jak i produkcja dań oraz sprzedaż ich w formie cateringu. Zakładając firmę, musimy jedynie wziąć pod uwagę przepisy właściwe dla danej branży. O ile w pierwszym przypadku będziemy wyłączeni spod regulacji, o tyle w drugim konieczne będzie dopełnienie formalności i uzyskanie niezbędnych zgód ze strony Sanepidu.
Pomijając kwestie podatkowe czy prawne, warto przyjrzeć się aspektom czysto biznesowym. Firma internetowa, która ma profesjonalną siedzibę, ma większe prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu niż ta prowadzona w mieszkaniu jako lokum usługowym. Klienci nie zawsze są skorzy do odwiedzania domów prywatnych, podobnie jak przedsiębiorcom może nie być na rękę przyjmowanie tak dużej liczby klientów każdego dnia. Kwestię prowadzenia biznesu w domowym zaciszu warto więc dokładnie przemyśleć, skupiając się na kwestiach finansowych, a także wygodzie prowadzenia działalności gospodarczej.
Nigdy więcej nie trać czasu!
Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.
Załóż darmowe konto