Daniel Goleman – kim jest i co mówi o zarządzaniu?

Daniel Goleman urodził się 1946 roku w Stockton, w Stanach Zjednoczonych. Z wykształcenia jest psychologiem, którego wyróżnia niecodzienne podejście do samego w sobie człowieka oraz jego natury, myśli, uczuć i emocji, a także czynników, jakie mają wpływ na nasze decyzję. W swoich licznych pracach i wypowiedziach, poruszał głównie problemy związane z kierowaniem zarządzaniem zespołem pracowniczym. Uważał, że aby firma czy organizacja osiągnęła sukces, pracodawca powinien łączyć w sobie wszystkie style zarządzania. Powinien być zarówno nieco autorytarne, jak i demokratyczny, ustalać jasno określone zasady, a także dawać pracownikom przestrzeń do samodzielnego myślenia, rozbudzać wyobraźnię, poszukiwać nieszablonowych rozwiązań, motywować i angażować zespół.

Jakie style zarządzania zespołem wyróżnił Daniel Goleman?

Jeśli już wiesz, kim tak naprawdę był Daniel Goleman, pora przejść do kolejnej kwestii. Prowadząc wieloletnie badania, a także bazując na doświadczeniu własnym i autentycznych historiach poznanych osób, Goleman zauważył pewną tendencję. Chociaż niemal każdy z pracodawców ma inne podejście do kierowania zespołem pracowniczym, łączą ich pewne, wspólne cechy. Oto style zarządzania zespołem, jakie wyróżnił Goleman:

  • Zarządzanie autorytarne - ten rodzaj zarządzania zespołem charakteryzuje przede wszystkim bezwzględna dyscyplina, a także posłuszeństwo dla zwierzchnika; nie ma tutaj mowy o jakichkolwiek ugodach czy chociażby kompromisach, a za nieprzestrzeganie odgórnie ustalonych reguł, pracodawca ustala surowe kary; zarządzanie autorytarne jest zazwyczaj mało wydajne, gdyż znacznie obniża poziom motywacji całego zespołu.
  • Zarządzanie demokratyczne - należy do jednych z najskuteczniejszych metod zarządzania, gdyż angażuje w pracę cały zespół pracowników; zgodnie z jego ideą, pracodawca powinien zadbać przede wszystkim o komfort i swobodę wypowiadania opinii, a także brać pod uwagę zdanie każdego z grupy.
  • Zarządzanie afiliacyjne - w zarządzaniu afiliacyjnym kluczową rolę odgrywają więzi, jakie wytworzyły się pomiędzy pracownikami; z jednej strony, jest to doskonały sposób, aby zapewnić życzliwą atmosferę na miejscu pracy; z drugiej strony jednak, zaangażowani emocjonalnie członkowie zespołu, nie będą w stanie skutecznie wykonywać powierzonych im zadań.
  • Zarządzanie wizjonerskie - jest to najbardziej innowacyjna metoda zarządzania, która zdobywa coraz większe uznanie wśród właścicieli firm; w dużej mierze, opiera się na ekscytującej i kreatywnej wizji, jaką opisuje swoim pracownikom szef; zadaniem zespołu, jest natomiast zebranie jak największej liczby informacji, a także otworzenie swoich umysłów na zdolność do nieszablonowego myślenia oraz przełamywania schematów.
  • Zarządzanie procesowe - jest to kompletne przeciwieństwo poprzedniego rodzaju zarządzania, gdyż wyklucza swobodne myślenie; zadaniem zespołu pracowników jest wykonywanie zadań, określonych przez zwierzchnika; metoda ta sprawdza się jedynie wtedy, gdy szef jest ekspertem w swojej dziedzinie - pozwala to na uniknięcie wielu pomyłek.
  • Zarządzanie trenerskie - w tym przypadku, pracodawca podchodzi indywidualnie do każdego z pracowników, pomagając im odnaleźć zarówno swoje mocne, jak i słabe strony; jest to działanie bardzo motywujące do dalszej pracy oraz poszerzania swojej wiedzy czy umiejętności.

Jak zarządzać zespołem wg Golemana?

W obecnych czasach, kiedy perspektywy zawodowe stają się coraz szersze, wiele osób decyduje się na poprowadzenie własnego biznesu. Tego rodzaju działalność, wymaga od inicjatora wielu umiejętności społecznych, wśród których możemy wyróżnić przede wszystkim zarządzanie zespołem. Tylko w przypadku, gdy jest ono skuteczne, firma czy organizacja może osiągnąć sukces. Tę samą tendencje zauważył również Daniel Goleman. Jego zdaniem, to właśnie od prawidłowego zarządzania zespołem w dużej mierze zależy sukces danej firmy czy przedsiębiorstwa.

Zdaniem Golemana, dobry zarządca to zarządca, który potrafi odpowiednio pokierować swoim zespołem. To ktoś, za kim pójdą dziesiątki, setki, a nawet tysiące osób. Powinien zarażać swoim optymizmem, pasją oraz energią, a także być autorytetem. Nie znaczy to jednak, że będąc szefem, należy być jak najbardziej surowym i wymagającym. Czysto autorytarna postawa, z pewnością zniechęci pracowników do podjęcia jakiegokolwiek działania. Efektywne zarządzanie zespołem to pojęcie, na które składa się wiele czynników, w tym dobra organizacja pracy czy umiejętność łagodzenia sporów. Według Golemana, podczas zarządzania firmą najważniejsze jest również indywidualne podejście do każdego pracownika, gdyż każdy z nas ma przecież inne umiejętności czy predyspozycje. Najważniejsza jest przede wszystkim motywacja, determinacja, a także chęć do działania. Daniel Goleman w swoich licznych pracach, wspomniał również, iż pracodawca nie jest osobą, której zespół ma się bezwzględnie słuchać i bez żadnego zastanowienia spełniać jego wymagania. Chociaż dyscyplina ogrywa tutaj kluczową rolę, warto postawić również na rozbudzenie w pracownikach kreatywnego, twórczego myślenia.

Jakie problemy związane z kierowaniem ludźmi dostrzegł Goleman?

Daniel Goleman słusznie zauważył, iż w obecnych czasach, większość osób na wysokich stanowiskach, kompletnie nie zdaje sobie sprawy z tego, jak skutecznie zarządzać zespołem. Z tego też powodu, spora liczba wielkich przedsiębiorstw, które miały na koncie olbrzymią działalność gospodarczą, upada. Małe biznesy natomiast, przez brak dostatecznej liczby klientów, nie rozwijają się. Chociaż mawia się, iż wina leży zazwyczaj po obu stronach, zdaniem Golemana, za brak powodzenia przedsiębiorstwa odpowiada w znacznej mierze jego założyciel. Brak kompetencji, brak cierpliwości, brak umiejętności konstruktywnego zarządzania czasem czy brak zdolności do kreatywnego myślenia, to tylko niektóre z wad współczesnych pracodawców. Według Golemana, spora część osób nie wie, jak zarządzać zespołem w sposób szybki, prosty i skuteczny, ale co najważniejsze efektywny.

Kolejnym problemem może okazać się również zbyt autorytarne podejście do pracowników oraz jedynie powierzchowne dbanie o prawidłowe stosunki pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu. Daniel Goleman sądzi, iż atmosfera w miejscu pracy odgrywa kluczową rolę w powodzeniu całej firmy. Ostatnią kwestią, na jaką zwrócił uwagę w swoich badaniach, jest ścisły związek pomiędzy zachowaniami pracodawcy a zachowaniami pracowników. Niekompetentny, bierny szef, któremu obca jest terminowość, motywacja czy zdolność do organizacji pracy, wykreuje niekompetentnych, biernych, nieterminowych, niezmotywowanych i niezorganizowanych członków zespołu. Tendencja ta ma się podobnie, jeśli chodzi o pracodawcę, którego wyróżniają pozytywne cechy, takie jak zaradność czy kreatywność.

Życzymy powodzenia w biznesie!