Obowiązek wydania paragonu

Na pewno każdy choć raz kupił jakąś rzecz i nie był z niej zadowolony. Najczęściej dotyczy to ubrań, butów oraz produktów, które z reguły mają po prostu na nas pasować, a po bardziej precyzyjnym sprawdzeniu okazuje się, że kupując je popełniliśmy spory błąd. Wówczas pomocna może okazać się funkcjonująca w prawie konsumenckim instytucja zwrotu towaru do sklepu. Ale czy jest ona możliwa we wszystkich okolicznościach?


Sprzedaż na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych z reguły, na co wskazują liczne przepisy, powinna być ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej. Rachunek w tym przypadku stanowi paragon. Wyjątkiem potwierdzającym regułę może być fakt, że dany przedsiębiorca jest uprawniony do zwolnienia z kasy fiskalnej ze względu na niewielkie dochody. W innych przypadkach, obowiązkiem sprzedającego jest wydanie paragonu potwierdzającego transakcję.


Zwrot towaru bez paragonu

Okazuje się, że odpowiedź na pytanie, czy istnieje skuteczna reklamacja bez paragonu, jest uzależniona od kilku czynników. Na wstępie warto podkreślić jednak, że prawo zwrotu towaru przysługuje każdemu konsumentowi. Zwrot bez paragonu jest możliwy głównie wówczas, gdy sprzedawca jest zwolniony z obowiązku posiadania kasy fiskalnej, a więc nie musi paragonu wystawiać. Co ciekawe, w pozostałych przypadkach, interpretacja przepisów jest różna i nawet sami przedsiębiorcy nie zawsze wiedzą, jak zachować się właściwie.




Zwrot towaru bez paragonu – czy jest możliwe?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził bowiem, że reklamacja towaru, jak i jego zwrot bez paragonu jest możliwa zawsze! Uznano ponadto, że jeśli sprzedawca twierdzi inaczej, wprowadza klienta w błąd. Ileż to razy w sklepach nie przyjmuje się zwrotu produktu, ponieważ kupujący zgubił lub nie wziął rachunku. UOKiK dodaje jednak, że reklamacja, oddanie rzeczy lub wymiana towaru bez paragonu może mieć miejsce, gdy konsument jest w stanie w inny sposób udowodnić, że dokonał zakupu w konkretnym sklepie.



Jak udowodnić zakup?

Chodzi tutaj między innymi o potwierdzenie, że towar pochodzi od danego sprzedawcy. Sklepy nie są bowiem w stanie kontrolować ani zapamiętać, co komu zostało sprzedane. To dlatego przy zwrocie bez paragonu pomocny może okazać się wgląd w rachunek bankowy i potwierdzenie transakcji, wiadomość mailowa z zamówieniem albo nawet zeznania świadka. Trzeba pamiętać, że ciężar dowodu w takich okolicznościach leży po stronie klienta, a nie sprzedawcy.


Dokumentacja zwrotu towaru 

Co w sytuacji, gdy zwrot produktu lub jego reklamacja zostanie rozpatrzona pozytywnie? Wtedy klient otrzymuje z powrotem pieniądze lub towar jest wymieniony na inny albo zastępczy. Produkt trafia ponownie do rąk sprzedawcy i… tutaj pojawia się mnóstwo formalności. Przepisy polskiego prawa wymagają od przedsiębiorcy wykonania kilku czynności. Należy wiedzieć, że zwrotu towarów nie nabija się ponownie na kasę fiskalną. Zamiast tego sprzedawca powinien wpisać ten fakt do specjalnie stworzonego w tym celu zeszytu zwrotów. W każdej takiej sytuacji sporządza się bowiem osobny protokół, który dokumentuje zwrot towaru. Ten ostatni powinien zawierać między innymi informację o przyczynach zwrotu, a także uwagi dotyczące zwrotu lub reklamacji.


Ewidencja zwrotu towarów

Co powinno znaleźć się w takim zeszycie? Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 roku w sprawie kas rejestrujących zeszyt musi zawierać następujące dane: datę sprzedaży, nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację, ewentualnie opis produktu lub usługi dla ich zobrazowania, termin zwrotu towaru lub reklamacji, wartość brutto zwracanego towaru oraz wartość podatku należnego. Ponadto należy załączyć dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, czyli na przykład paragon. A dodatkowo, przy każdej reklamacji należy mieć przygotowany protokół przyjęcia zwrotu podpisany przez obie strony, czyli przez sprzedawcę i nabywcę.


Zwrot bez paragonu - podsumowanie

Trzeba przyznać, że zwrot lub wymiana towaru bez paragonu może skończyć się różnie. Nie wszyscy sprzedawcy znają postanowienia UOKiK w tej sprawie, a dochodzenie swoich praw przez klienta może okazać się czasochłonne. Najlepszym wyjściem jest posiadanie paragonu, na którym czarno na białym widać, że zakupu dokonano w określonym sklepie, a na rachunku widnieje konkretny produkt. Mimo wszystko warto jednak znać swoje uprawnienia i wiedzieć, że nawet w przypadku zagubienia paragonu, jako kupujący nie jesteśmy bez szans i mamy możliwość walczyć o przyjęcie zwrotu.