Co to są kompetencje miękkie – definicja

Kompetencje miękkie to inaczej umiejętności interpersonalne. Dotyczą one w głównej mierze tego, w jaki sposób zachowujemy się wśród innych, jak integrujemy się z nimi czy też organizujemy swoją pracę. Chcąc zapewnić sobie odpowiednią wartość na rynku pracy, warto we właściwy sposób rozwijać je oraz wzmacniać. Do kompetencji miękkich możemy zaliczyć między innymi umiejętności interpersonalne, komunikację, pracę w grupie, odporność na stres oraz kreatywność. Mają one duży wpływ na wykonywaną pracę, a także współpracę z grupą pracowniczą.

Umiejętności miękkie w zasadzie posiada każdy z nas, oczywiście rozwinięte na różnym poziomie. Choć są one nabywane w inny sposób, niż merytoryczna wiedza oraz działania techniczne, warto wiedzieć, jak rozwijać i powiększać je w sposób naturalny i skuteczny. To ważne, aby na stanowisku pracy oprócz umiejętności technicznych nie zabrakło również postaw nastawionych na współpracę oraz komunikację. Jest to istotne również z punktu widzenia pracownika, który dzięki temu może realizować swoją pracę zdecydowanie lepiej.

Dlaczego kompetencje miękkie są ważne?

Kompetencje miękkie mają tak duże znaczenie, ponieważ dotyczą najważniejszych cech charakteru z punktu widzenia pracodawcy. Pozwalaną na określenie podejścia do drugiej osoby, a także organizacji pracy czy motywacji do realizowania obowiązków pracownika. Wbrew pozorom umiejętności te są ściśle związane są z naszą psychiką, dlatego też często ciężko jest właściwie zmierzyć oraz ocenić.

Jeszcze nie tak dawno kompetencje miękkie pracownika nie miały aż tak dużego znaczenia. Najważniejsze dla pracodawcy były umiejętności techniczne związane z wykonywaną pracą oraz stanowiskiem. Obecnie spotkamy coraz więcej zawodów, w których wymagane jest posiadanie określonych cech interpersonalnych. Dlatego też warto docenić znaczenie kompetencji miękkich, ich wpływ na pracę oraz ogólną współpracę w zespole zawodowym. Umiejętność komunikacji, właściwe reagowanie na sytuacje stresowe mają duże znaczenie niezależnie od wykonywanego zawodu czy stanowiska. Warto wiedzieć, które mają szczególne znaczenie dla pracodawcy.

Kompetencje miękkie – lista tych najbardziej pożądanych przez pracodawców

Do kompetencji miękkich najbardziej pożądanych przez pracodawców zaliczyć możemy umiejętności interpersonalne, komunikacyjne oraz te związane z organizacją czasu pracy, motywacją czy współpracę w grupie. Choć zdecydowana większość z nich odnosi się do naturalnych cech charakteru, warto podkreślić, iż kompetencje te można rozwijać oraz wspierać. Przykłady kompetencji miękkich najbardziej pożądanych na stanowisku pracy:

  • komunikatywność,
  • asertywność,
  • kreatywność,
  • kultura osobista,
  • inteligencja emocjonalna,
  • motywacja,
  • samodyscyplina,
  • umiejętność współpracy w grupie,
  • samodyscyplina itd.

Wszystkie z nich mają wpływ na realizację obowiązków zawodowych. Praca w warunkach stresujących i obciążających z pewnością ma wpływ na napięcie oraz samopoczucie pracownika. Warto więc zadbać o to, aby móc sobie z nimi skutecznie poradzić. Dobrą praktyką są techniki redukujące stres, ale także regularna aktywność fizyczna czy ćwiczenia relaksujące.

Umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz współpracy w grupie to istotne aspekty, z którymi spotkamy się już podczas rekrutacji. Ich posiadanie jest ważne podczas realizacji zadań zespołowych, dlatego też nie warto ukrywać ich braku. Są to zdolności dotyczące między innymi precyzyjnego formułowania komunikatów oraz słuchania i rozumienia drugiej osoby. Ma to duże znaczenie podczas pracy z drugim człowiekiem. Na ogólną ocenę umiejętności pracownika wpływ ma również mowa ciała, gesty czy kontakt wzrokowy. Posiadając liczne umiejętności komunikacji, możliwe jest sprawne porozumienie się oraz dopełnienie powierzonych zadań zawodowych.

Ocena kompetencji miękkich kandydata na pracownika – jak tego dokonać?

Ocena kompetencji miękkich pracownika może stwarzać pewne problemy we właściwym określeniu oraz zdefiniowaniu. Dlatego też najczęściej stosowane są metody testowe, nie tylko w momencie rekrutacji pracownika, ale także w odniesieniu do całej pracy. Do ich najważniejszych zalet zaliczyć możemy niskie koszty oraz uzyskanie szybkich i wiarygodnych informacji. Do oceny umiejętności tych stosowane są odpowiednie narzędzia oraz skala ocen, co do której oceniane i porównywane są zachowania pracowników. To między innymi doskonale znane nam pytania rekrutera, które mają pomóc mu określić wybrane cechy charakteru pracownika.

Szkolenia z kompetencji miękkich – czy są warto w nich uczestniczyć?

Wiele osób sądzi, iż umiejętności miękkich nie da się w żaden sposób poprawić lub wyćwiczyć. Jest to duży błąd, ponieważ na kwestie te możemy dowolnie wpływać. Wystarczy poświęcenie czasu oraz zaangażowanie. Istnieje wiele szkoleń, podczas których możemy nauczyć się różnych ważnych cech, a także ćwiczyć swoją asertywność czy reakcje na sytuacje stresowe w praktyce. To ważne kursy szczególnie dla tych osób, które uważają swoje umiejętności na niewłaściwym poziomie. Szkolenia z kompetencji miękkich mogą pomóc w rozwijaniu i wspomaganiu zachowań oraz postaw pracowników, niezależnie od ich etapu.

Kompetencje miękkie ćwiczenia to w głównej mierze zadania praktyczne, podczas których pracownik wystawiany jest na działanie różnych emocji oraz sytuacji w taki sposób, aby nauczyć go właściwych reakcji. Prowadzony przez doświadczonego trenera może nauczyć się właściwej reakcji na różne sytuacje. 

Rozwój kompetencji miękkich może być naturalnym etapem poszerzania swoich umiejętności do pracy w grupie, ważnych na stanowisku pracy. W przypadku niektórych branży są one kluczowe dla uzyskanych rezultatów. Dlatego też jeśli uważamy, że posiadane przez nas cechy nie są w pełni satysfakcjonujące, warto skorzystać z profesjonalnej pomocy. Trener kompetencji miękkich przeprowadzi szkolenie dotyczące podstawowej wiedzy z tego zakresu, wdrażając właściwe ćwiczenia wspomagające. Zadania te powiększone o materiał z zakresu pracy szkoleniowca zapewniają odpowiednie rezultaty.

Kompetencje miękkie - kluczowe na wielu stanowiskach pracy

Umiejętności miękkie mają coraz większe znaczenie na rynku pracy, szczególnie na stanowiskach związanych z obsługą klienta. Mogą być one pomocne podczas różnych sytuacji, dlatego też są one kwestią priorytetową podczas rekrutacji. Jeśli kompetencje te są w naszej ocenie nierozwinięte w sposób prawidłowy, warto zadbać o ich wsparcie. Pomocne mogą okazać się profesjonalne szkolenia, podczas których wykonywane są różne skuteczne ćwiczenia.