·4 min czytania

Coaching biznesowy – co to takiego i kto może z niego skorzystać?

Coaching biznesowy – co to takiego, na czym polega i kto może z niego skorzystać?

Odpowiednio zaplanowany coaching pozwala wykorzystać potencjał drzemiący w pracownikach i jest kluczem do osiągania założonych przez przedsiębiorstwo celów. Co to jest coaching biznesowy i jak można go wykorzystać do rozwoju personalnego przedsiębiorców i pracowników korporacyjnych?

Co to jest coaching biznesowy?

Coaching biznesowy to interaktywny proces rozwoju, nastawiony na odkrywanie i kształtowanie talentów oraz umiejętności osób, które poddają się szkoleniu. Głównym zadaniem tego rodzaju coachingu jest wspieranie przedsiębiorców w realizacji ich przedsięwzięć i zaplanowanej strategii oraz doskonalenie pracowników.

Tak rozumiany coaching biznesowy to wspólna praca trenera, czyli coacha oraz jego klienta - jednej osoby lub całego zespołu. W czasie każdej sesji coachingowej (indywidualnej lub grupowej) osiąga się wyznaczone wcześniej cele, na przykład rozwija przydatne w biznesie umiejętności lub uczy poprawnej komunikacji.

Niektórzy eksperci zajmujący się rozwojem potencjału pracowników definiują coaching biznesowy jako porozumienie, którego stronami są instruktor (coach), klient (coachee) oraz jego organizacją. Każda z tych trzech stron musi być zaangażowana w przebieg szkolenia i ponosi pewną miarę odpowiedzialności za jego sukces. Jednocześnie największą pracę wykonuje sam uczestnik szkolenia. To jego determinacja określa, czy uda mu się zrealizować wybrany cel i rozwinąć umiejętności potrzebne w biznesie.

Coaching biznesowy – na czym polega?

Jeśli chodzi o szkolenie, coaching biznesowy jest naprawdę uniwersalny. Metody wykorzystywane w czasie treningów mają związek z zagadnieniami psychologii stosowanej. Na czym polega taki coaching?

W przeciwieństwie do standardowych szkoleń, coaching biznesowy nie jest szczegółowo zaplanowany. Nie istnieje odgórny scenariusz, który zakłada mechaniczne i - trzeba to przyznać - nieco sztuczne ukończenie określonych etapów. Coaching dla biznesu przypomina raczej budowanie relacji pomiędzy coachem a osobą trenowaną.

Rozwój relacji partnerskiej na linii coach-coachee pozwala na odkrycie potencjału pracownika bez wcześniejszego założenia, że trzeba powielać określone schematy. Na kształt każdej sesji coachingowej mają więc wpływ indywidualne potrzeby i oczekiwania uczestników.

Osoba uczestnicząca w szkoleniu powinna samodzielnie osiągać stawiane cele, jednocześnie doskonaląc lub korygując już posiadane kompetencje. Niekiedy w czasie coachingu okazuje się, że osoba szkolona ma wiele niepożądanych cech charakteru, nad którymi trzeba pilnie popracować.

Kierunki coachingu biznesowego

Szkolenia biznesowe w formie coachingu są bardzo skuteczne i mogą być ukierunkowane na różne wartości niezbędne w biznesie. Z tego względu sesje coachingowe rozpoczynają się od zdefiniowania indywidualnych potrzeb zespołu lub jego członków. Aspekty, które może poruszać coach w dyskusjach, projektach lub prywatnych sesjach, dotyczą:

  • Pracy w zespole
  • Sprawności komunikacji kaskadowej w przedsiębiorstwie
  • Wrażliwości na feedback ze strony podległego personelu
  • Asertywności i wyznaczania granic
  • Stawiania i osiągania celów indywidualnych oraz grupowych
  • Odpowiedniej motywacji do pracy
  • Umiejętnego zarządzania czasem pracy
Szczęśliwy użytkownik platformy inEwi

Nigdy więcej nie trać czasu!

Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.

Załóż darmowe konto

Szkolenie coaching biznesowy – dla kogo?

Coaching biznesowy to szkolenie, z którego mogą skorzystać wszystkie aktywne zawodowo osoby. Najczęściej oferta trenerów zajmujących się rozwojem personalnym w biznesie skierowana jest do:

  • Właścicieli przedsiębiorstw (od mikroprzedsiębiorstw do korporacji)
  • Menedżerów pracujących z niewielkimi lub dużymi zespołami
  • Start-upów, które chcą realizować cele zdefiniowane na początku działalności
  • Specjalistów, pracujących na swój rachunek
  • Osób, które dopiero planują otworzyć działalność gospodarczą lub zastanawiają się, jaki biznes założyć

Całkiem zrozumiałe jest, że z takiej formy szkolenia korzysta kadra menedżerska na średnim i wysokim szczeblu, pracująca między innymi w korporacjach. Jednak psychologia coachingu biznesowego interesuje również inne grupy, w tym samych pracowników, którzy szukają metod samodoskonalenia zawodowego.

Coaching biznesowy – jakie są korzyści?

Bez względu na branżę, coaching biznesowy przynosi wymierne efekty wszystkim zaangażowanym stronom. Ponieważ interaktywne szkolenia biznesowe pod okiem coacha są nastawione na rozwój wartości uniwersalnych, korzyści z tego rozwiązania przydają się w każdym obszarze biznesu.

Na co mogą liczyć osoby wybierające nowoczesny model treningowy - coaching biznesowy online? Jest ich naprawdę sporo! Samodoskonalenie pod okiem eksperta od coachingu pozwala między innymi na:

  • Zdobycie umiejętności ustalania w pracy priorytetów i realizowania zadań w określonej kolejności, w sposób zorganizowany
  • Rozwinięcie drzemiących w pracowniku umiejętności przywódczych, niedostrzegalnych na pierwszy rzut oka
  • Efektywne wykorzystanie czasu pracy na konstruktywne rozwiązywanie pojawiających się problemów
  • Zapanowanie nad zdolnościami przywódczymi w nowej sytuacji, na przykład po otrzymaniu awansu
  • Naukę umiejętnego rozwiązywania konfliktów, jakie pojawiają się w czasie pracy zespołowej
  • Budowanie trwałych relacji interpersonalnych i tworzenie zgranego zespołu, który działa celowo i efektywnie nad realizacją strategii firmowej
  • Zdobycie umiejętności niezbędnych do stawiania i realizowania kolejnych celów na drodze kariery zawodowej
  • Pokonanie własnych ograniczeń, które stanowiły przeszkodę na drodze do zawodowej samorealizacji
  • Zdobycie silnej motywacji do konsekwentnego realizowania założonych celów i dbania o dobro całego zespołu, działu lub firmy

Powyższe korzyści to jedynie najważniejsze zalety umiejętnie przeprowadzonego coachingu biznesowego. Uczestnicy zajęć niekiedy odkrywają w sobie nieznane dotąd umiejętności i postanawiają je wykorzystać niemal natychmiast.

Psychologia coachingu biznesowego jest bardzo korzystna w przypadku osób wypalonych zawodowo. Pracownicy, którzy rozmyślają nad zmianą dotychczasowej ścieżki kariery, są zwykle o wiele mniej wydajni. Spada ich motywacja oraz chęć współpracy z innymi. Sesje coachingowe potrafią na nowo rozbudzić pragnienie samorealizacji w biznesie.

Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że szkolenie coaching biznesowy to doskonały sposób na zwiększenie kompetencji już zatrudnionych pracowników, co stanowi zdecydowanie lepszą opcję niż nieustanne szukanie nowych członków załogi. Dzięki połączeniu korzyści płynących z tego szkolenia z technikami motywacyjnymi, przedsiębiorcy są w stanie budować silne zespoły.

Korzyści dla firmy

Coaching biznesowy to coś więcej niż korzyści realizowane indywidualnie. Każda sesja treningowa buduje w uczestnikach wartości i motywację, które umacniają całą strukturę firmy lub korporacji.

Dzięki temu, że rośnie poziom współpracy między członkami zespołów, komunikacja przebiega sprawniej, a firma łatwiej realizuje założone cele. Zwiększa się efektywność pracy osób, które przeszły szkolenie personalne.

Wszystkie te zalety pokazują, że coaching biznesowy to szkolenia przyszłości. Warto już teraz bliżej przyjrzeć się temu modelowi rozwoju osobistego. Bez względu na to, czy chodzi o pracownika korporacji czy właściciela dobrze prosperującego przedsiębiorstwa, sesje treningowe ze specjalistą pomogą rozwinąć skrzydła w biznesie.

Szczęśliwy użytkownik platformy inEwi

Nigdy więcej nie trać czasu!

Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.

Załóż darmowe konto

#udostępnij jeżeli ten artykuł jest przydatny:

Warto również przeczytać te artykuły.

Sprawdź inne propozycje opracowane przez naszych ekspertów.

Sprawdź też inne artykuły!

Zobacz wszystkie

Wykorzystujemy pliki cookie, piksele i lokalną pamięć w celu poprawy wydajności, personalizacji treści i reklam oraz ich pomiaru. Używamy własnych plików cookie oraz niektórych od stron trzecich. Tylko absolutnie konieczne są włączone domyślnie. Więcej w naszej polityce prywatności.