·4 min czytania

Czym jest VAT-Z?

Czym jest VAT-Z?

Wielu przedsiębiorców po pewnym czasie prowadzenia swojej działalności gospodarczej decyduje się na jej zawieszenie lub nawet zamknięcie. Powody takiego stanu rzeczy mogą być różne, co nie zmienia faktu, że każdy z właścicieli musi zmierzyć się z szeregiem formalności. Ma to szczególne znaczenie w przypadku, gdy podmiot gospodarczy jest czynnym podatnikiem VAT. Na co wówczas trzeba uważać? Jakie dokumenty i gdzie dostarczyć? Podpowiadamy!

Los rzuca nam kłody pod nogi. Bardzo często po początkowej dawce motywacji i determinacji przedsiębiorcę dopada kryzys i podejmuje decyzję o zakończeniu swojej przygody z biznesem. Kluczowym aspektem jest w takich chwilach zachowanie wszelkich określonych prawnie wymogów formalnych. W przeciwnym razie jeszcze długo po zamknięciu czy zawieszeniu firmy będziemy musieli mierzyć się z niedopatrzeniem z przeszłości.

Zamknięcie firmy - co dalej?

Zakończenie działalności gospodarczej, szczególnie tej jednoosobowej, nie jest skomplikowanym zadaniem, o ile podejdziemy do tego zadania zgodnie z literą prawa. Chcąc zlikwidować firmę należy postępować niemal dokładnie tak samo, jak przy jej rejestracji. Przedsiębiorca musi więc wypełnić formularz CEIDG-1 i złożyć go osobiście we właściwym urzędzie lub drogą elektroniczną przy użyciu profilu zaufanego. Urzędnicy prześlą go dalej do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego, który zaktualizuje informację o danym podmiocie gospodarczym w swoich bazach danych. Jeśli nie będziemy mieć żadnych zaległości finansowych wobec państwa, wówczas sprawę naszego biznesu należy uznać za zamkniętą.

Szczęśliwy użytkownik platformy inEwi

Nigdy więcej nie trać czasu!

Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.

Załóż darmowe konto

VAT-Z – co to?

Niektórzy przedsiębiorcy przy likwidacji działalności gospodarczej są zobligowani do zadbania o jeszcze jeden ważny element. Mowa o czynnych podatnikach VAT, którzy w celu wyrejestrowania muszą złożyć w Urzędzie Skarbowym druk VAT-Z. Warto wiedzieć, że formularz VAT Z ma ściśle określony wzór, który określa załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 2004. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług. Druk ten można znaleźć na rządowych stronach lub poprosić o niego w urzędzie, chyba że zamierzamy złożyć go online. Wówczas jest on dostępny na platformie, za pośrednictwem której będziemy go nadawać.

Formularz VAT-Z - co trzeba wiedzieć?

Jedną z kluczowych kwestii przy składaniu druku jest ostateczny termin, w którym trzeba tego dokonać. Przepisy ustawowe jasno wskazują, że na złożenie zgłoszenia podatnik ma 7 dni od zaprzestania dokonywania czynności opodatkowanych VAT. W sytuacji, gdy spóźnimy się ze złożeniem formularza należy i tak to zrobić, ale przy okazji złożyć też czynny żal, który pozwoli uniknąć konsekwencji z tego tytułu. Pamiętajmy także o podpisaniu formularza! Jeśli podanie nie wypełni bowiem wymogów określonych przepisami prawa, organ podatkowy wezwie wnoszącego do usunięcia braków w terminie 7 dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie pisma bez rozpoznania. Warto dodać, że VAT-Z możemy złożyć do urzędu skarbowego osobiście, ale także w naszym imieniu może to zrobić upoważniona przez nas osoba trzecia. Istnieje również możliwość przesłania dokumentu listem poleconym.

Jak wypełnić formularz VAT-Z?

VAT-Z jak wypełnić - to jedno z najczęściej padających przy okazji tego formularza pytań i nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ wszelkiego rodzaju pomyłki mogą skutkować zwrotem druku i koniecznością jego poprawiania. To z kolei wydłuża całą procedurę likwidacji przedsiębiorstwa. Wypełniając dokument należy zwrócić szczególną uwagę na kilka pozycji, a mianowicie: datę zaprzestania wykonywania działalności, przyczynę zaprzestania wykonywania czynności, a także okres, za który została złożona ostatnia deklaracja VAT. Jeśli nie jesteśmy pewni którejś z odpowiedzi warto dopytać o to w urzędzie lub biurze rachunkowym, ponieważ nie zawsze jest ona taka oczywista.

Druk VAT-Z - jakie dane podać?

Formularz jest stosunkowo standardowym dokumentów, który nie powinien nas w żadnym obszarze zaskoczyć. Przedsiębiorca wypełnia oczywiście puste białe pola, niektóre miejsca pozostawiono dla urzędników. Najważniejsze informacje jakie trzeba podać we wniosku to: imię i nazwisko podatnika, nazwę firmy, NIP, dokładny adres siedziby. W polu adresata trzeba wskazać właściwy Urząd Skarbowy. Pamiętajmy, że zgodnie z prawem, zgłoszenie składa się do naczelnika US właściwego dla podatnika w ostatnim dniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto, niezbędne będzie wpisanie danych kontaktowych, w tym adresu mailowego oraz numeru telefonu. Urzędnicy w razie pytań czy wątpliwości będą mogli dzięki temu się z nami skontaktować.

Na czym polega zaprzestanie czynności opodatkowanych?

Składając VAT-Z podatnik musi wskazać przyczynę, która spowodowała, że zaprzestaje on czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W formularzu znajdziemy kilka możliwości takich jak między innymi: likwidacja firmy, upadłość, śmierć podatnika oraz inne. W przypadku osób fizycznych data zaprzestania wykonywania tych czynności jest dokładnie taka sama jak dzień wyrejestrowania firmy poprzez druk CEIDG-1.

Interaktywny wniosek VAT-Z?

Jak już wspomniano, istnieje kilka możliwości skutecznego doręczenia druku przez podatnika lub jego pełnomocników. Najwygodniejszą formą będzie jednak skorzystanie z opcji online. Można to zrobić poprzez rządowy serwis podatki.gov.pl. To szybki i wygodny sposób, a ponadto od razu otrzymujemy potwierdzenie, że dokument został zarejestrowany jako dostarczony. Ma to szczególną moc w przypadkach dowodowych, gdy zależy nam na wysłaniu druku w odpowiednim terminie. Jedno jest pewne, formularz VAT-Z jest jednym z najważniejszych dokumentów, jakie musimy złożyć likwidując naszą firmę i chcąc zamknąć ten etap na gruncie podatku VAT. Jeśli nie zrealizujemy tej formalności nadal będziemy widnieć w rejestrach Urzędu Skarbowego, a to prędzej czy później może sprowadzić na nas spore kłopoty.

Szczęśliwy użytkownik platformy inEwi

Nigdy więcej nie trać czasu!

Zautomatyzuj układanie grafików pracy, prowadzenie ewidencji czasu pracy, elektroniczne wnioski urlopowe i wiele więcej.

Załóż darmowe konto

#udostępnij jeżeli ten artykuł jest przydatny:

Warto również przeczytać te artykuły.

Sprawdź inne propozycje opracowane przez naszych ekspertów.

Sprawdź też inne artykuły!

Zobacz wszystkie

Wykorzystujemy pliki cookie, piksele i lokalną pamięć w celu poprawy wydajności, personalizacji treści i reklam oraz ich pomiaru. Używamy własnych plików cookie oraz niektórych od stron trzecich. Tylko absolutnie konieczne są włączone domyślnie. Więcej w naszej polityce prywatności.