Efektywne zarządzanie czasem, własnym i nie tylko, może okazać się dużym wyzwaniem. Samodzielna organizacja pracy wymaga dużego samozaparcia i skutecznego planowania. Dowiedz się, jak nauczyć się tych dwóch rzeczy i jakie aplikacje będą w tym pomocne.

Efektywne zarządzanie czasem – jak powinno wyglądać?

Produktywność i wydajność to kluczowe pojęcia w słowniku każdego, kto na co dzień musi samodzielnie organizować swój czas pracy. Wiele czynników rozpraszających uwagę, stres i nadmiar obowiązków niekorzystnie wpływają na zarządzanie własnym dniem. Brzmi znajomo? Na ratunek przychodzą aplikacje do zarządzania czasem, które nie tylko ułatwią produktywną organizację zajęć, lecz także pomogą zachować równowagę między obowiązkami zawodowymi i prywatnymi.

Co możemy zrobić, by zyskać umiejętność, jaką jest efektywne zarządzanie czasem? By zacząć zarządzać swoim czasem efektywnie i sprawnie, przede wszystkim musimy pamiętać o kilku najważniejszych wskazówkach, których wykorzystanie może odmienić nasze codzienne planowanie.

Podstawowym krokiem ku dobrej organizacji pracy jest sporządzanie listy zadań. Dzięki niej będzie mogli na bieżąco kontrolować własne postępy w wykonywaniu obowiązków.

Ważne jest również, by podczas pracy unikać czynników, które rozpraszają uwagę. Włączony telewizor? Hałas za oknem? A może ogłaszający cykliczne powiadomienia smartfon? Jeśli chcesz pracować skutecznie, nie pozwól tym czynnikom odwracać swojej uwagi.

Podczas wykonywania wielu zadań trzeba także ustalić priorytety. W natłoku obowiązków, jedne z nich są ważniejsze niż inne. Powinniśmy samodzielnie wyznaczać sobie cele, które wymagają szybszej realizacji i to nimi zajmować się jako pierwszymi.

Przy samodzielnej pracy ważne jest także rutyna. Wstawanie o podobnej porze, przerwy w obowiązkach o określonych godzinach, a także rutynowe czynności związane z wykonywaniem zadań, znacznie ułatwiają funkcjonowanie w pracy.

Najlepsze aplikacje do zarządzania czasem – 4 najciekawsze

Jeśli planujemy na poważnie zająć się harmonogramem swojego dnia, warto skorzystać z najlepszych rozwiązań. Najlepsze aplikacje do zarządzania czasem to takie, które nie tylko dają nam możliwość organizacji własnych zadań, ale i wspierają nadzorowanie zespołu pracowników. Które z nich warto poznać bliżej?

  • InEwi - ta aplikacje ułatwi życie wszystkim tym, którzy chcą raz na zawsze zrezygnować ze stosu list, kartek i arkuszy kalkulacyjnych. Teraz można zastąpić je dosłownie jednym narzędziem. InEwi nie tylko umożliwia kontrolę nad godzinami, w jakich pracuje nasz zespół, ale także ułatwia ewidencję nadgodzin, spóźnień, czy przerw. Co więcej, aplikacja umożliwia szybko i wygodnie ułożyć harmonogram pracy dla zatrudnianych osób. To także możliwość automatyzacji układania urlopowych planów i przyjmowania wniosków urlopowych oraz planowania delegacji. Zarządzanie czasem pracy chyba jeszcze nigdy nie było tak łatwe.

  • RescueTime - to aplikacja, która zapewni Ci możliwość śledzenia ilości czasu spędzonego na przeglądaniu stron niezwiązanych z pracą. To idealne narzędzia dla tych, którzy łatwo się rozpraszają podczas realizacji obowiązków. Dzięki RescueTime z łatwością ograniczysz czas bezproduktywnie spędzany przed ekranem laptopa.

  • Trello - to w kilku słowach zarządzanie projektami w prosty sposób i w jednym miejscu. Aplikacja wykorzystuje coś w rodzaju wirtualnej tablicy, gwarantując efektywną formę planowania zadań. Możliwość personalizacji zwiększa wydajność i kreatywność podczas pracy przy wspólnych projektach. Możliwość integracji map i kalendarza umożliwia szybką aktualizację statusów zleconych działań, a tym samym ułatwia pracę zespołowi.

Darmowe aplikacje do zarządzania czasem – jak wybrać te najlepsze?

Jeśli chodzi o darmowe aplikacje do zarządzania czasem, ich wybór jest dostosowany do indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Poza wspomnianą już aplikacją Inevi, z której korzystać można bezpłatnie, można wymienić kilka innych, umożliwiających nadzór nad praca i pracownikami:

  • Todoist - aplikacja, która umożliwia tworzenie list i udostępnianie ich innym użytkownikom. Co więcej, pozwala ona na zlecanie zadań wybranym osobom z grupy oraz kontrolowanie postępów w ich wykonywaniu. Todoist ułatwia współpracę, jednak pozwala na ograniczony dostęp do działań zespołu.

  • Toggl Track - czyli śledzenie czasu i dziennik godzin pracy. To aplikacja, która pozwala na łatwe raportowanie wyników pracy, niezależnie od tego, czy pracujemy jako wolny strzelec, czy zdanie - z domu, Toggle Track umożliwi nam śledzenie czasu spędzonego nad konkretnym zadaniem. Możliwość integracji aplikacji z kalendarzem ułatwi pilnowanie deadline'ów i prowadzenie grafików.

  • Harvest - aplikacja przez niektórych zwana menedżerem czasu. To praktyczne i proste narzędzie, które umożliwia skuteczne planowanie i sprawną organizację czasu pracy przede wszystkim dla freelancerów. Harvest dzięki przejrzystym kartom czasu pracy umożliwia dopilnowanie tego, by realizacja zadań szła zgodnie z planem. Aplikacja umożliwia sporządzanie szczegółowych notatek z efektów pracy, a administratorzy mogą kontrolować pracę zespołu w czasie rzeczywistym.

  • ZenDay - czyli narzędzie, które synchronizuje nasze zadania z kalendarzem, ułatwiając tym samym ich organizację. To aplikacja, której celem jest takie zarządzanie czasem, by zachować równowagę między wykonywaniem obowiązków a czasem wolnym. Aplikacja informuje nas, gdy czas na dopełnienie któregoś z obowiązków mija, a także daje możliwość podsumowania pracy w minionych tygodniach. Dzięki niej zyskamy także możliwość kontrolowania, czy zlecone nam prace realizujemy w terminie.

Gry zarządzanie czasem – kilka propozycji wartych uwagi

Nie można jednak zapominać, że nauka efektywnej organizacji czasu pracy i własnego dnia może być również przyjemna. Idealnym tego przykładem są gry zarządzanie czasem. Dzięki nim możliwe jest połączenie zdobywania doświadczenia w organizacji i dobrej zabawy. Najczęściej taki typ rozgrywki związany jest z symulacją organizacji pracy, tak własnej jak i całych zespołów. Wśród najbardziej popularnych propozycji gier z tej kategorii wskazać można takie pozycje jak: Bartender, polegający na sprawnej obsłudze barowych zamówień, Airport Rush, czyli zarządzanie lotniskiem, czy wiekowa już gra The Hospital, która wiąże się z odpowiednim prowadzeniem szpitala.

Cieka opcją są także gry, które stawiają przed graczami wyzwanie polegające na zarządzaniu czasem zespołu i własnym. Jednym z przykładów jest Biznes na czas, czyli symulator, który pozwala nam wczuć się w rolę osoby zarządzającej poszczególnymi działami firmy. Inną grą, która sprzyja nauce zarządzania czasem i większa efektywność działania, jest Kwestia Czasu. Dzięki temu narzędziu nauczymy się skutecznie koordynować grupą, a także właściwie reagować w sytuacjach, które wymagają szybkiej organizacji czasu.

Choć zarządzanie czasem - czy to własnym, czy nadzorowanego zespołu - nie zawsze jest łatwe. Wdrożenie w życie kilku ważnych zasad oraz zadbanie o osobistą samoorganizację sprawia jednak, że planowanie zadań dla siebie i dla innych może być nie tylko prostsze, ale i bardzie efektywne. Nie trać więc czasu i postaw na narzędzia, które uczynią Twój dzień nie tylko lepiej zorganizowanym, ale i łatwiejszym.