W dzisiejszych czasach technologia jest jednym z najszybciej postępujących trendów w branży restauracyjnej, a jednocześnie niezbędnym elementem, aby wśród tak dużej konkurencji i presji pojawiających się nowych restauracji przetrwać na rynku i spełnić wymagania klientów. Wybór właściwego rozwiązania z pewnością przyczyni się do zwiększenia wydajności w pracy, a w konsekwencji lepszej obsługi klienta.

National Restaurant Association (NRA) – stowarzyszenie branży gastronomicznej, wspierające ponad 500 tysięcy biznesów restauracyjnych na świecie co roku bada światowe tendencje na rynku gastronomicznym. W ostatnich latach wiele kierunków z roku na rok pozostaje niezmiennych, a część dodatkowo udoskonalonych.

Jak korzystać z nowoczesnych technologii w restauracji?

Jak wynika z badań NRA, wykorzystywanie nowoczesnych technologii zwiększa wydajność, sprzedaż oraz konkurencyjność restauracji na coraz bardziej wymagającym rynku.

Aktualnie większość restauracji posiada własną stronę internetową głównie zawierającą informacje na temat historii powstania, lokalizacji, rodzaju oferowanej kuchni i menu. 1/3 restauracji na świecie oferuje aplikacje mobilne (w przeważającej części restauracje sieciowe), z których połowa w swoich funkcjach zawiera m.in. menu, opis i lokalizację lokalu, sposoby płatności, program lojalnościowy, możliwość złożenia zamówienia online, czy informacje o składnikach odżywczych serwowanych posiłków. Rozwój aplikacji mobilnych restauracji kształtowany jest przez coraz bardziej wymagające potrzeby konsumentów, których takie rozwiązanie zachęca do odwiedzenia lokalu. Głównie korzyści ze stworzenia aplikacji mobilnej restauracji to poznanie zwyczajów gości, kontrola kosztów, szybkość obsługi i zwiększenie produktywności.


W ponad 80 % restauracji stosowane są systemy kompleksowego oprogramowania sprzedażowego POS, a prawie 70 % restauracji oferuje swoim gościom bezprzewodową sieć internetową Wi-Fi. Samoobsługowe kioski z ekranem dotykowym do zamawiania (kioski QSR) wykorzystywane są głównie w restauracjach sieciowych np. McDonalds. Pozostałe nowoczesne rozwiązania wykorzystywane w gastronomii to zamówienia i rezerwacje online oraz popularne aktualnie płatności mobilne, zbliżeniowe.

Przydatne narzędzia technologiczne w restauracjach

Coraz większa część przemysłu gastronomicznego adoptuje innowacje. Wyższy poziom adaptacji obserwuje się w restauracjach z elementami samoobsługi, franczyzach i restauracjach sieciowych. Jednak z roku na rok zauważalny jest ogólny wzrost zainteresowania nowoczesnymi rozwiązaniami w gastronomii, co bezpośrednio przekłada się na polepszenie obsługi klienta. Aby sprawnie zarządzać restauracją, warto zacząć od wnętrza biznesu i zainwestować w oprogramowanie do zarządzania pracą i personelem. Pomocnym narzędziem opartym na chmurze (cloud computing) jest system InEwi, który daje możliwość tworzenia przejrzystych grafików pracy, przypisywania pracowników do konkretnych działów np. kuchnia, kelnerzy, a także łatwego planowania pracy zmianowej, która często jest nie lada wyzwaniem. Skuteczne zarządzanie pracownikami z pewnością będzie rzutowało na wizerunek restauracji, jej odbiór przez coraz bardziej wymagającego klienta.

Efektywna wymiana informacji i kooperacja

Zarządzanie personelem nabiera szczególnie na wartości ze względu na zmianę sposobu w jaki pracujemy. W dzisiejszych czasach rośnie znaczenie współpracy z zewnętrznymi firmami, dostawcami, klientami i partnerami biznesowymi. Narzędzia do współpracy oparte są na systemach chmurowych, zapewniają dostęp mobilny, integrują różnie strumienie danych.

Najważniejsze obszary rozwoju technologii w restauracjach w najbliższych latach

Tworzenie innowacyjnego środowiska restauracji obejmującego przyjazne dla klienta rozwiązania technologiczne będzie priorytetem w dalszym rozwoju przemysłu restauracyjnego. Główne kierunki, na których będą skupiać się restauratorzy w kolejnych 5 latach to (dane NRA 2016):

  • zamówienie klienta - 37 %,
  • program lojalnościowy - 25 %,
  • opcje płatności - 25 %,
  • automatyzacja procesów - 8 %.

Istotną kwestią jest skupianie się na gromadzeniu danych na temat klientów, dzięki czemu można poznać ich zwyczaje, organizować promocje i benefity dla stałych gości oraz spełniać ich potrzeby na najwyższym poziomie.


Nowoczesny klient

Według klientów nowoczesne technologie w gastronomii zwiększają wygodę i poprawność składanych zamówień oraz przyśpieszają obsługę. Zaspokajanie żywieniowych oczekiwań klientów to kwestia najważniejsza, ale należy także mieć na uwadze zapewnienie stałej komunikacji z klientami, zapewnić im dotarcie do swojej oferty. Coraz więcej gości restauracyjnych wykorzystuje tablet lub smartfon do sprawdzenia lokalizacji i godzin otwarcia lokalu, zawartości menu, a także pozycji w rankingu wśród innych restauracji i opinii pozostałych gości np. za pomocą specjalnych portali tj. TripAdvisor. Dlatego tak ważne jest uczestnictwo w mediach społecznościowych, czy posiadanie własnej strony internetowej. Popularność zyskują ponadto nowoczesne funkcje online dotyczące np. rezerwacji stolików, składania zamówień, sprawdzania wartości odżywczych, płatności. Zauważalny jest także wzrost zainteresowania płatnościami zbliżeniowymi (technologia NFC, mobile payment, Bluetooth).

Coraz większa świadomość konsumentów

Ze względu na wzrost zainteresowania klientów cyklem powstawania oferowanych im posiłków, restauracje muszą być już nie tylko miejscem, gdzie podawane jest jedzenie, ale także muszą prezentować "jak to zostało zrobione", dzięki czemu klienci będą mogli odkrywać skąd pochodzą produkty użyte do przygotowania dania, czy jakie składniki odżywcze danie posiada. W ostatnich latach ogromną rolę odgrywa zdrowe odżywianie, zdrowy styl życia, a klienta interesuje żywność naturalna, nieprzetworzona, wzorowana na daniach przygotowywanych w domu (house-made dishes). Dlatego restauracje wykorzystujące lokalne produkty są coraz bardziej pożądane. Zauważalna jest kontynuacja trendu powrotu do korzeni i poddawania eksploatacji produktów lokalnych dostawców, a nawet prowadzenia własnych hodowli, browarów, ogrodów. Dochodzi w ten sposób do kooperacji lokalnych społeczności, a tym samym dla klienta restauracja staje się bardziej autentyczna, wyróżnia się i zdobywa jego zaufanie. Istotne jest dbanie o najwyższą jakość oferowanych potraw oraz środowisko, a w szczególności redukcja odpadów żywnościowych. Gastronomia i rolnictwo oddziałują i kształtują się nawzajem.


Jak w dzisiejszych czasach prowadzić biznes w gastronomii?

Aby przetrwać należy być na bieżąco z trendami i prognozami na rynku gastronomicznym, a nawet eksplorować dalej. Według danych NRA aż połowa klientów deklaruje, że restauracje są istotną częścią ich życia. Coraz większego znaczenia nabiera wyjście z rodziną na obiad do restauracji, aniżeli spożywanie tego posiłku w domu i sprzątanie po nim. Aktualnie w restauracji oczekuje się tego, co w łatwy sposób można samemu przygotować w domu. Ponadto należy zwracać szczególną uwagę na prawidłową organizację pracy w restauracji, zarządzanie personelem, za pomocą nowoczesnych rozwiązań technologicznych (InEwi). Podobnie jak w innych sektorach biznesu, inwestycja w narzędzia cyfrowe sprowadza się do wzmacniania praktyk biznesowych także w gastronomii.